صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۱۸

ارتباط درست با نوجوانان

پایگاه بصیرت / محسن وافی

سؤال: در وضعیت فعلی، روشنگری نوجوانان از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟
پرسشگر گرامی، اینکه دغدغه شما روشنگری و راهنمایی نوجوان‌تان است، بسیار مهم و کاری اثربخش است. همه ما می‌خواهیم نوجوانان ما نسبت به مسائل و شبهه‌های روز آگاه باشند، اما گاهی با رفتارهای نادرست از سر علاقه و دلسوزی باعث اشتباه و نتیجه عکس در تربیت نوجوان می‌شویم. نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که بسیاری از ما از آن اطلاع نداریم. ما در نقش پدر و مادر اشتباهاتی می‌کنیم. برای نمونه، سعی می‌کنیم از اشتباهات نوجوان خود جلوگیری کنیم؛ بنابراین مدام او را ارشاد و نصیحت می‌کنیم. این امر کار اشتباهی است. همه ما انسان‌ها اگر اشتباه نکنیم، تجربه کسب نمی‌کنیم و آموزش نمی‌بینیم؛ اما حدود این اشتباهات و جنس آنهاست که اهمیت دارد.
اولین مسئله در سنین نوجوانی تأثیرپذیری آنها از دوستان است؛ پس سعی کنیم در انتخاب دوست خوب و بصیر به او کمک کنیم، البته باید سعی کنیم هرگز دوستان او را به طور مستقیم زیر سؤال نبریم.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات والدین در نحوه برخورد با افزایش بصیرت نوجوانان کمبود ارتباط است. از معلم‌ها و افرادی که نوجوان‌تان آنها را قبول دارد، کمک بگیرید. رفتار درست و غلط را در گفت‌وگو تبیین کرده و نتیجه‌گیری را به او واگذار کنید. در برابر سؤالات متعدد و گاه سرسختانه او موضع نگیرید و تلاش کنید ارتباط دوستانه‌ای بین شما باشد. بگذارید هر چه سؤال دارد بپرسد و حتی گاهی بدیهیات را نفی کند. این موضوع به شما فرصت می‌دهد گره‌های ذهنی او را باز کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات