صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۲۵

خطای پرتکرار یانکی‌ها!

پایگاه بصیرت / علی حیدری

«... دستگاه محاسباتی آمریکا دستگاه منظّم، مرتّب و دقیقی نیست... بد می‌فهمند مسائل را. بد می‌فهمند و بر اساس آن هم بد عمل می‌کنند.» این عبارت یکی از بخش‌های سخنان رهبر حکیم انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان در آستانه 13 آبان است. بررسی اسناد موجود و نگاهی به مواضع و رفتارهای سیاسی دولتمردان آمریکا در طول 43 سال گذشته این واقعیت را نشان می‌دهد که آنها نه یک بار، بلکه به کرّات دچای خطای محاسباتی در مواجهه با ملت ایران شده‌اند و عجیب‌تر اینکه نه تنها از خطاهای خود درس نگرفته‌اند، بلکه در مقاطع گوناگون آن را تکرار هم کرده‌اند!
خطاهای محاسباتی سردمداران آمریکا از قبلِ پیروزی انقلاب اسلامی قابل احصا و استناد است. اولین خطای راهبردی آمریکایی‌ها این بود که تصور می‌کردند انقلاب مردم ایران به نتیجه نمی‌رسد و رژیم پهلوی را مقاوم‌تر و مستحکم‌تر از آن می‌دیدند که در برابر خواست و اراده ملت بزرگ ایران سر تسلیم فرود بیاورد. شاید دلیلش هم این بود که به ارتش رژیم طاغوت بیش از اندازه امید بسته بودند و امیدوار بودند تا با مشت آهنین جلوی انقلاب اسلامی را بگیرند.
پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی هم در مقاطع مختلف توطئه‌های خطرناکی برای ساقط کردن جمهوری اسلامی طرح‌ریزی و اجرا کردند؛ از حمله نظامی به طبس تا تلاش برای کودتا، از ایجاد بحران‌های امنیتی و قومیتی تا ترور شخصیت‌های انقلابی، از جنگ تحمیلی به سرکردگی رژیم بعث عراق که از آن حمایت همه‌جانبه کردند تا تحریم‌های اقتصادی و تهاجم فرهنگی، از طراحی فتنه‌های مختلف در سال‌های 1378 تا 1388 و 1389 و...، همه و همه پرده‌هایی از سناریوی پیچیده آمریکایی‌ها برای براندازی در ایران بود که ناکامی و شکست‌شان در همه اینها در بصیرت و حضور آگاهانه مردم ریشه داشت. عاملی که همیشه در محاسبات دولتمردان و استراتژیست‌های آمریکا نادیده گرفته می‌شود و خطای محاسباتی آنها ناشی از همین غفلت است.
نمونه بارز اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها آن بود که در آستانه 40سالگی انقلاب اسلامی، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت آمریکا پیش‌بینی کرد، انقلاب اسلامی 40 سالگی خود را نخواهد دید. او به صراحت گفت: «انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل ‌سالگی‌اش دوام نخواهد آورد.» اما امروز که نزدیک چهار سال از چهل سالگی و به تعبیر رهبری گام نهادن در گام دوم انقلاب می‌گذرد، همچنان سردمداران غرب، به ویژه کاخ سفید رؤیای براندازی جمهوری اسلامی را در سر می‌پرورانند. مواضع خصمانه رئیس‌جمهور و دولتمردان آمریکایی در یک ماه و نیم گذشته در حمایت از آشوب و اغتشاش در کشورمان از این شناخت غلط و محاسبات اشتباه حکایت دارد. جالب اینجاست که سران ایالات متحده بنا ندارند از تجربه پیشینیان خود عبرت بگیرند. همین موضوع باعث می‌شود جو بایدن که در هفته‌های گذشته چندین بار از آشوب و اغتشاش در ایران حمایت کرده بود، وعده آزادی ایران را دهد و بگوید: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم!»
این ادعا، وعده رئیس‌جمهور کشوری است که مداخله‌اش تنها در دو همسایه غربی و شرقی ایران در عراق بیش از یک میلیون و در افغانستان 800هزار کشته بر جای گذاشت و جز ویرانی و غارت چیز دیگری به ارمغان نیاورد. اما رئیس‌جمهور فرتوت و فراموش‌کار آمریکا که احتمالاً در عالم خیال می‌خواهد مردم ایران را آزاد کند، باید بداند مردم ایران که حدود 44 سال قبل کشور خود را از یوغ استبداد و استثمار آمریکا آزاد کردند، همواره حامی و پشتیبان انقلاب و نظام خود هستند و حماسه پرشکوه و تماشایی 13 آبان امسال، جلوه کوچکی از این حضور معنادار بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات