اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۵۴

بحران قیمت‌های افسارگسیخته در اروپا

به نقل از رویترز، در حالی که در غرب اروپا امید آن می‌رود که بالاخره تورم طی یک سال آینده تا حدودی کنترل شود، اما در اروپای مرکزی اوضاع بدتر است و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های افسارگسیخته حالا حالاها میهمان مردم باشد.

بحران قیمت‌های افسارگسیخته در اروپا

کشورهای اروپای مرکزی و شرقی ماه‌هاست که در صف اول قربانیان تورم قرار دارند و به دنبال آن هستند که سرعت افزایش قیمت‌ها را کمتر کنند. در این مسیر حتی بانک‌های مرکزی این کشورها اقدامات غیرمعمولی را هم انجام داده‌اند.

در حالی که نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو یک تا چهار درصد است، اما آخرین آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم کشورهای اروپای شرقی و مرکزی بین 16 در رومانی تا 20 درصد در مجارستان متغیر است و در واقع چندین برابر نرخ هدف‌گذاری بانک مرکزی این اتحادیه است. به عنوان مثال قیمت نان و پنیر طی 12 ماه منتهی به ماه سپتامبر در مجارستان 70 درصد بالا رفته و قیمت شکر در لهستان 50 درصد رشد کرده است.

انتظار بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا مردم برای خرید اجناس به فروشگاه‌ها هجوم برده و شاهد کمبود برخی اقلام در فصل تابستان در کشورهای اروپایی باشیم. در حالی که اتحادیه‌های کارگری به دنبال چانه زدن برای افزایش هرچه بیشتر حقوق‌ها و کمک به رشد قدرت خرید مردم هستند،‌ شرکت‌ها هم در حال بالا بردن قیمت کالاها هستند و این نگرانی وجود دارد که کاهش رشد اقتصادی، آن گونه که بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی امیدوار هستند،‌ نتواند جلوی بالا رفتن تورم را بگیرد.

نیکلاس فار، کارشناس موسسه کپیتال اکونومیکس می‌گوید: هر چقدر تورم و فشار درآمدی بیشتر شود، به افزایش بیشتر نرخ بهره و بالا بردن بیکاری با هدف تضعیف تقاضا و بازگرداندن ثبات به قیمت‌ها نیاز خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات