صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۶۸
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

شیخی: ایمن‌سازی درونی و برونی اقتصاد راهکار تقویت و رشد اقتصاد ایران است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی: اگر از تراکنش‌های مالی در بازارهای مختلف مالیات ستانده شود نه تنها نیازی به فروش نفت برای تامین بودجه نداریم بلکه مازاد درآمدی خواهیم داشت کل درآمد نفتی کشور را صرف فرآوری و سرمایه گذاری در نفت، گاز و توسعه زیرساخت‌ها کرد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عبدالمجید شیخی
به گزارش بصیرت؛ عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با بصیرت در خصوص راهکارهای ایمن‌سازی اقتصاد و اهمیت حرکت به سمت ایمن‌سازی اقتصاد ایران گفت: در وهله اول برای ایمن‌سازی اقتصاد کشور به دو اقدام اساسی و راهبردی نیاز داریم که دولت و دستگاه های مرتبط باید برای تحقق آن وارد عمل شوند و راه اول چیزی نیست جر ایمن‌سازی درونی پول داخلی یا همان ریال ایران.
وی در این‌باره خاطرنشان کرد: راهکار دوم ایمن‌سازی پول خارجی برای گسترش تجارت خارجی ایران است که این موضوع نیازمند اتخاذ تدابیر و راهکارهایی در دستگاه اقتصادی و دیپلماسی خارجی ما به صورت توامان است. 
عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد توضیح داد: ایمن‌سازی برونی یعنی گردش سرمایه و نقدینگی را مورد رصد و پایش قرار دهیم و روی فعالیت‌های سوداگری و تراکنش‌های پولی مالیات بسته شود، چرا که با اخذ مالیات درآمدهای دولت به صورت غیر تورمی تامین می‌شود و گردش پولی شفافی خواهیم داشت.
این کارشناس اقتصادی گفت: گردش طلا، ارز و پول حتما باید در سامانه‌ای مشخص و شفاف باشد و رصد شود مالیات اخذ شود. مساله این است که در ایران فرار مالیاتی حجم بسیار بالایی دارد و متاسفانه هنوز راهکار اساسی و جدی برای مقابله با فرار مالیاتی در نظر گرفته نشده است.
این استاد اقتصاد درباره حجم اقتصاد ایران معتقد است: حجم اقتصاد ایران علی رغم آنچه گفته می‌شود و بدخواهان به دنبال کوچک نشان دادن هستند هفت برابر حجم کنونی است، یعنی حجم بزرگی نسبت به رقم‌هایی است که رسما اعلام می‌شود بنابراین اگر از تراکنش‌های مالی در بازارهای مختلف مالیات ستانده شود نه تنها نیازی به فروش نفت برای تامین بودجه نداریم بلکه مازاد درآمدی خواهیم داشت لذا کل درآمد نفتی کشور را می‌توان صرف فرآوری و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و توسعه زیرساخت‌ها کرد. این موضوع به حفط ذخایر صندوق ارزی کشور کمک می‌کند به طوری که منجر به لبریز شدن صندوق ذخیره ارزی خواهد شد و ایمن‌سازی را کلید می‌زند. 
کارشناس اقتصادی در خصوص تبعات عدم ایمن‌سازی اقتصاد ایران توضیح داد و گفت: اگر ایمن‌سازی برونی ریال را انجام ندهیم این ایمن‌سازی برونی شکننده خواهد بود کما اینکه در غرب اجازه انتقال بیش از 5 هزار دلار را کسی ندارد آمریکا در دهه 40 میلادی ذخیره‌سازی طلا را ممنوع کرد به طوری که مردم بیشتر از هشت گرم طلا نمی‌توانستند داشته باشند.  در واقع نقل و انتقالات طلا را ممنوع و بر آن مالیات بست و حتی جرایمی مثل زندانی کردن در نظر گرفتند. اتخاذ این راهبردها و سیاست‌ها بود که منجر به رشد مثبت اقتصاد و عقب گذاشتن رشد منفی اقتصاد این کشور شد.
 
شیخی: ایمن‌سازی درونی و برونی اقتصاد راهکار تقویت و رشد اقتصاد ایران است
 
وی در ادامه افزود: قطع به یقین در صورت نداشتن ایمن‌سازی درونی و برونی در برابر طوفان‌های سهمگین اقتصادی حتی در برابر وزش نسیمی نیز شکننده خواهیم بود، به همین خاطر می‌توانیم ایمن‌سازی درونی را با پایه طلا معرفی کردن روی اسکناس‌های پولمان درج کنیم به این معنا که مثلا عنوان شود این اسکناس معادل صدم گرم طلاست تا به این ترتیب ارزش پول حفظ و تثبیت شود.
وی در ادامه بحث بیان داشت: در کنار محورهای یاد شده برای تقویت اقتصاد کشور باید به شدت از خلق پول توسط بانکها جلوگیری شود. یعنی خلق پول و اعتبار باید صفر شود و بازار ثانویه در بورس باید تعطیل شود.
شیخی در این‌باره توضیح داد: بازار رسمی سرمایه از نظر اقتصاد اسلامی همان بازار اولیه است و علاوه برآن باید در بازار بانکی نیز نرخ سود تحققی و عملیاتی داشته باشیم تا بانکها براساس عملکردشان مشتری را جذب کنند و آنچه عمل کردند در معرض دید سپرده‌گذاران قرار دهند. این مساله نشان می‌دهد با سپردن سرمایه‌ها به بانکها سرمایه آنها تضمین شده و ریسک کمتری را تحمل می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شود. قطع به یقین این اقدامات لازم و ملزوم همدیگر هستند پس ایمن‌سازی برونی اقتصاد از جمله مسائلی است که در برونی و درونی باید به شدت دنبال شود تا اقتصاد ایران تضمین شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات