صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۱۰
دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با صبح صادق

دشمن ظرفیت عظیم ملی ما را هدف گرفته است

حوادث اخیر نشان داد که دشمن نقشه شومی را برای نسل جوان و نوجوان ایرانی کشیده و تلاش دارد با اجرای یک سناریوی پیچیده از ملت بزرگ ایران انتقام بگیرد، چرا که این مردم با انقلاب اسلامی اول از همه دست دشمنان مستکبر را از منابع و ثروت‌های این سرزمین کوتاه کرد[...]
پایگاه بصیرت / ملیحه زرین پور

حوادث اخیر نشان داد که دشمن نقشه شومی را برای نسل جوان و نوجوان ایرانی کشیده و تلاش دارد با اجرای یک سناریوی پیچیده از ملت بزرگ ایران انتقام بگیرد، چرا که این مردم با انقلاب اسلامی اول از همه دست دشمنان مستکبر را از منابع و ثروت‌های این سرزمین کوتاه کرد و آنها یکی از غنی‌ترین سرزمین‌ها را برای چپاول از دست دادند و دوم اینکه الگویی برای همه ملت‌های تحت ظلم استکبار شدند تا سرنوشت خود را خودشان به دست بگیرند. دشمنان بیش از چهار دهه است که در آرزوی نابودی این انقلاب روزگار می‌گذراند و حالا دست روی نسل بچه مدرسه‌ای‌ها گذاشته است تا شاید اندکی آشوب و اغتشاش را مهمان این سرزمین کند. برای تحلیل این مهم پای صحبت‌های دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی نشسته‌ایم.

* با توجه به حوادث پیش آمده و حضور عده‌ای از نوجوانان در این آشوب‌ها، عنوان شد دشمن برای نسل جوان و نوجوان و بچه مدرسه‌ای ما برنامه‌ها و نقشه‌های زیادی دارد، تحلیل و ارزیابی شما از این مهم چیست؟ اصلا چرا دشمن به دنبال کشاندن اعتراضات به مدارس بود؟ 
اعتراضات اخیر باید از چند جنبه بررسی شود، این اعتراضات از سوی نسل‌های دهه 70، 80 و 90 بود. از نگاه سبب‌شناسی، باید عرض کنم که سه گروه در صفوف اعتراضات بودند، گروه اول که با تحریک فضای مجازی و شبکه‌های معاند در اینترنت به میدان کشیده شده و با تحریکات آنها قدم به عرصه اعتراضات گذاشته بودند. این نسل که انقلاب را ندیده یا جنگ‌ها را حس نکرده بودند، بر اساس هیجانات رفتاری و احساسات خود در فضایی قرار گرفته بودند که فقط حرف افرادی را می‌پذیرفتند که علیه دولت باشند. 
گروه دوم که فقط برای تخلیه هیجانات خود وارد میدان شده بودند. درباره این گروه باید عنوان کرد که نه تنها ما والدین و مربیان مقصر هستیم؛ بلکه نهادهای متولی نیز در این زمینه قصور دارند؛ چرا که ما زمینه‌های تخلیه انرژی و هیجانات این نسل‌ها را فراهم نکرده‌ایم. فرزندان ما مملو از هیجان هستند و اگر ما به آنها مسیر درست تخلیه هیجان‌ها را نشان ندهیم، آنها در مسیر تخلیه نیازهای غریزی خود به دنبال آن می‌روند و ممکن است مسیرهایی را انتخاب کنند که به ضرر خود، خانواده و جامعه تمام شود.
متأسفانه، نباید در اینجا نقش سلبریتی‌ها و حکومت سلبریتی‌ها را نادیده گرفت، چرا که سلبریتی‌های ما به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند و بر اساس روابط یا رانت‌های هنری عرصه هنر را قبضه و رشد کرده‌اند و الگوهای رفتاری فرزندان ما شده‌اند. 
باز در اینجا ما مقصریم. وقتی فرزندان ما برای رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی و رفتاری به الگوهای رفتاری نیاز دارند و ما اینگونه الگوها را معرفی نمی‌کنیم، آنها خود به دنبال یافتن نمادهای یاد شده می‌روند و آن وقت عده‌ای را انتخاب می‌کنند که هیچ‌گونه صلاحیت هدایت‌گری و روشنگری و آموزش ندارند. برای نمونه، تنها در عرصه ورزش رشد کرده‌اند، یا تنها در سینما و تئاتر و هنرهای دیگر رشد کرده‌اند؛ قرار نیست که اگر کسی در یک رشته رشد کرد، در رشته‌های دیگر نیز قابل قبول باشد و ما به دنبال آنها راه بیفتیم. 
گروه سوم مانند همه جا و همه کشورها و جوامع تماشاچیان بودند که از روی کنجکاوی و برای تماشا به خیابان‌ها آمدند. آنها نمی‌دانند که باعث ازدیاد صفوف دشمنان می‌شوند. بزرگ‌نمایی دوستان و سیاه‌نمایی دشمنان این حوادث تلخ را به وجود آورد. 
اما چرا دشمن اعتراضات را به مدارس کشاند؟ باید گفت نسل جوان ایران نسلی است که دنیا از آنها وحشت دارد. از نظر هوش و ذکاوت و نوآوری و استعداد و خلاقیت، جوان ایرانی در دنیا بی‌نظیر است. این حرف را کسی می‌زند که در طول عمر خود جوانان جوامع متفاوت را دیده است. جوان ایرانی از نظر منطق معرفتی در دنیا کم‌نظیر است و دشمن برای از بین بردن این ظرفیت عظیم در کشور نسل نو ما را هدف قرار داده است.
این نکته را هم اضافه کنم که متاسفانه مربیان تربیت و آموزش ما فقط به فکر آموزش بوده‌اند و از پرورش غفلت کرده‌اند و فشارهای مادی و گرانی و تورم باعث شده والدین نیز به نیازهای مادی فرزندان خود معطوف بودند و از رشد و تربیت اجتماعی غافل ماندند؛ این نکات در کنار بمباران رسانه‌ای نسل جدید ما شرایط را برای حوادث تلخ اخیر فراهم کرده است. شما در دنیا علیه هیچ کشوری، مانند ایران نیست که این همه شبکه ماهواره‌ای به زبان آن کشور وجود داشته باشد؛ اکنون بیش از400 شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی در دنیا وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی علیه جمهوری اسلامی ایران دروغ پردازی و سیاه‌نمایی می کنند. در کنار این شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی نیز عقب نمانده و سهم عمده‌ای را در این زمینه دارد.
بنابراین کشاندن اعتراضات به مدارس، یعنی دشمن به فرزندان ما بسیار نزدیک شده است و می‌خواهد نسل آینده را با مخاطرات بسیاری روبه‌رو کند؛ همانطور که از طریق فضای مجازی آنها را به خیابان می‌کشاند.
 
* راهکار مقابله با این اقدامات دشمن برای نسل جدید چیست؟ چطور نوجوانان را از این آسیب‌ها و مخاطرات جدی مصون نگه داریم؟
مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از تکرار اینگونه حوادث این است که نخبگان دلسوز جامعه این مسائل را ریشه‌یابی و سبب‌شناسی کنند و راهکارهای پیشگیری از تکرار اینگونه حوادث تلخ را ارائه داده و این راهکارها به مرحله اجرا برسد.باید با رانت و رانت‌خواری مبارزه واقعی شود. تبعیض‌ها و فاصله‌های طبقاتی است که برخی افراد را عصبی کرده؛ وگرنه هیچ کس از جوانان و نوجوانان ما  با اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه نه تنها دشمنی ندارد، که زاویه هم ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات