فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۱۰۳۹

سریال تکراری اخراج در گوگل

سریال تکراری اخراج کارمندان گوگل همچنان ادامه دارد؛ کارمندانی که نسبت به جنایات اسرائیل در فلسطین و اقدام گوگل نسبت به انعقاد قراردادی مشکوک با این رژیم غاصب معترض هستند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ ملیحه زرین‌پور

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که شرکت گوگل تاکنون ۵۰ نفر از کارمندان خود را به علت حمایت از مردم فلسطین و اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اخراج کرده است؛ روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا چندی پیش هم اعلام کرد که شرکت گوگل ۲۰ نفر دیگر از کارمندان خود را به علت اعتراض به امضای قراداد تجاری این شرکت با رژیم صهیونیستی اخراج کرده است.
گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرده تعدادی از کارمندان معترض وارد برخی دفاتر این شرکت شدند و کار را مختل کردند و اشاره کرده بود تحقیقات جداگانه به اخراج ۲۸ کارمند دیگر منجر شده است؛ این شرکت و غول فناوری اعلام کرده همچنان به تحقیق ادامه می‌دهد و اقدامات مورد نیاز را انجام خواهد داد.

نه به فناوری برای آپارتاید
این اقدام گوگل در حالی است که کارمندان گوگل عضو کمپین «نه به فناوری برای آپارتاید» چنین اقدامی را انتقام جویانه خوانده و عنوان کردند که حق اعتراض مسالمت آمیز درباره شرایط و وضعیت کار را دارند.
اما قراردادی که سبب تشکیل گروه‌های اعتراضی کارکنان گوگل شده و کمپین "نه به فناوری برای آپارتاید" را راه اندازی کرده چیست و چه ارتباطی با نسل کشی رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی در فلسطین دارد؟
به گفته معترضان پروژه موسوم به نیمبوس پروژه‌ای است که رژیم کودک کش صهیونیست با غول‌های فناوری دنیا یعنی گوگل و آمازون در جهت توسعه ابزار‌های نظامی خود منعقد کرده است.
طبق این قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری که در ۲۰۲۱ میلادی بسته شده، گوگل و آمازون سرویس‌های ابر رایانشی را برای رژیم صهیونیستی فراهم می‌کنند.
پروژه‌ای که از همان نخستین روز‌های انعقادش با توجه به جنایات اسرائیل با اعتراضات کارمندان گوگل همراه شده است و از زمان شدت جنایات این رژیم کودک کش در غزه اعتراضات گسترده‌تر و بیشتر شده است و گوگل هم که ظاهرا نمیخواهد بیخیال عواید حاصل از این پروژه ۱.۲ میلیارد دلاری شود در اقداماتی عجیب دست به اخراج معترضان زده تا برای دیگر کارکنان درس عبرتی درست کرده و بگوید مخالفت و اعتراض را بر نمیتابد.
گروهی از کارکنان شرکت فناوری گوگل، شکایتی را به هیات کارگری مربوطه در آمریکا ارائه و اعلام کردند که این شرکت کارمندان خود را به دلیل اعتراض به قرارداد غیرقانونی با اسرائیل اخراج کرده است.

ادعای گوگل در برابر اعتراض کارمندان
کارکنان معترض می‌گویند دلیل اعتراضشان حمایت گوگل و آمازون از توسعه ابزار‌های نظامی اسرائیلی است که در حال کشتار مردم مظلوم فلسطین و نسل کشی آشکار آنهاست و با هر فناوری برای آپارتاید مخالفند، اما گوگل مدعی است که این پروژه ارتباطی با کار‌های نظامی و تسلیحات و سرویس‌های اطلاعاتی ندارد.
این در حالی است که بسیاری تحلیلگران قرارداد تازه گوگل با اسرائیل را غیر اخلاقی و نگران کننده می‌دانند چرا که غول‌های فناوری مانند گوگل و آمازون در حال تبدیل شدن به شرکای نظارت دیجیتال اسرائیل برای سرکوب دیدگاه‌های طرفدار فلسطین و کشتار مردم مظلوم فلسطین هستند. در حقیقت قرار است گوگل با رصد و احساس خوانی افراد به کمک جنایات و کشتار در فلسطین بیاید.

پشت پرده اخراجها!
پروژه نیمبوس به غاصبان اسرائیلی و ارتش آن‌ها کمک می‌کند تا با بهره گیری از هوش مصنوعی ابعاد جنایات خود را گسترده‌تر کند؛ عنوان میشود این پروژه تشخیص چهره، دسته‌بندی خودکار تصاویر، ردیابی اشیا و حتی تجزیه و تحلیل احساسات دارد و مدعی دارا بودن قابلیت ارزیابی محتوای احساسی تصاویر، گفتار و نوشتار است.
کورن یکی از کارمندان سابق گوگل که به دلیل تغییر سیاست‌ها و تناقض گفتار و رفتار‌های سازمانی گوگل استعفا داده، گوگل را متهم کرده که از سوء استفاده سیستمی از فلسطینیان سود می‌برد و ابراز کرده به گوگل پیوستم تا فناوری‌هایی که جوامع را گرد هم می‌آورند و زندگی مردم را بهبود می‌بخشند، ترویج کنم؛ نه خدمت به اسرائیلی که توسط دو سازمان برجسته حقوق بشری جهان متهم به ارتکاب جنایت آپارتاید شده است. یکی از اصول هوش مصنوعی گوگل بیان می‌کند که این شرکت از هوش مصنوعی برای آسیب رساندن به مردم، ساخت سلاح یا نظارت بر خلاف قوانین بین المللی استفاده نمی‌کند.
اما حالا انتشار اسناد و مدارکی مبنی بر همکاری غول‌های فناوری دنیا همچون آمازون و گوگل با رژیم صهیونیستی جهت تجهیز ارتش و دستگاه‌های امنیتی این رژیم به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی با توجه به جنبش‌های جهانی علیه جنایات این رژیم قاتل، جنجال‌های زیادی را به پا کرده است.
معترضان تاکید دارند پروژه نیمبوس از توسعه ابزار‌های نظامی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، اما گوگل مدعی است این پروژه برای کاری بسیار حساس، محرمانه یا نظامی مرتبط با سلاح‌ها یا سرویس‌های اطلاعاتی، منعقد نشده است!
کارمندان معترض و اخراجی خواستار برگشت به سرکار خود و دریافت حقوق معوقه و یک اظهاریه از سوی گوگل هستند که حقوق کارکنان برای ایجاد تشکیلات را نقض نخواهد کرد.
اعتراضات کارکنان گوگل به پروژه سیاه نیمبوس و حمایت غول‌های فناوری از ارتش قاتل صهیونیست‌ها ادامه دارد و گوگل هم که هم تاب مخالفت نداشته و هم از خیر سود پروژه نیمبوس با وجود کمک به نسل کشی فلسطینی‌ها نمیگذرد به اخراج‌های گروهی خود همچنان ادامه می‌دهد! اما به راستی این اعتراضات و اخراج‌های متعاقب آن تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا گوگل همچنان به این مسیر ادامه خواهد داد؟

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات