صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۳۴۲

مأموریت سخت

در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال 1359 به سروان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر مأموریتی سخت واگذار می‌شود.
ابراهیم به همراه خلبان کابین عقب خود ستوان یکم «محمدتقی حسینی» مأموریتی می‌گیرند که سپاه 3 عراق را که شامل پنج لشکر(سه لشکر زرهی و دو لشکر مکانیزه) بودند، منهدم کنند. این گروه از لشکر عراق با هدف تصرف سوسنگرد، اهواز و آبادان شروع به پیشروی کرده بودند. ابراهیم امیدبخش، به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴(فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام شش نوبت پرواز در ۲۷ آبان ماه 1359 اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه‌های نفتی فاو کرده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر را هدف حمله قرار می‌دهند.
ابراهیم به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود. در این زمان حمله جنگنده‌های اف۴ به ستون پیاده دشمن اگر چه اثربخش بود، اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی، هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان «ابراهیم امیدبخش» و همرزم خلبانش ستوان یکم «محمدتقی حسینی» به درجه رفیع شهادت نائل و برای همیشه جاویدالاثر شدند. ابراهیم نزدیک به 35 سال بعد از شهادتش برای مردم دیارشان هم گمنام بود، شهیدی که در این شهر متولد می‌شود، وارد دانشکده خلبانی شد و عالی‌ترین دوره‌های تاکتیکی را در آمریکا طی کرد.

به نقل امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی همرزم شهید ابراهیم امیدبخش

ابراهیم امیدبخش، متولد ۱۳۳۲ روستای آب شیرین از توابع گچساران بود. وی پس از سپری کردن دوره تخصصی آموزش خلبانی به مدت دو سال به استخدام نیروی هوایی جمهوری اسلامی درآمد. ابراهیم پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال ۱۳۵۲ به آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا (این ساعت به خلبان برتر در هر دوره اهدا می‌شد) به میهن عزیزمان بازگشت و به پادگان بوشهر اعزام شد.
امیدبخش در اواخر سال ۱۳۵۸ برای آموزش خلبانی عازم تهران شد و در دوران دفاع مقدس بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد و در عملیات آزادسازی سوسنگرد شرکت کرد. این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ به شکست حصر سوسنگرد انجامید. وی در همان عملیات هم به درجه رفیع شهادت نائل شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات