صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۶۹

همکاری امنیتی

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
وجود تروریسم و به تبع آن عملیات تروریستی در منطقه، برنامه‌ای است که طراحی آن در اتاق فکرهای غرب صورت گرفته است. غرب و به ویژه آمریکا با بحران‌آفرینی در منطقه غرب آسیا به دنبال عقب‌ماندگی و تضعیف کشورها در مقابل رژیم صهیونیستی و نیروهای آمریکایی است تا از این طریق چپاول و سلطه خود را ادامه‌دار کند؛ از این‌رو عملیات تروریستی در شاه‌چراغ، ایذه تا استانبول را باید در این راستا تحلیل و ارزیابی کرد. اگرچه شدت و فراوانی عملیات تروریستی در کشورما بیشتر است، رویکرد جمهوری اسلامی‌ایران بر خلاف برخی از کشورهای مرتجع منطقه، ثبات و آرامش در همه کشورهای منطقه است و دولت‌ها باید در کنار هم محور امنیتی پایدار را تشکیل دهند و از تفکر امنیت وارداتی دست بکشند. به نظر می‌رسد، با این رویکرد دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند همکاری‌های خود را توسعه دهند و در راستای مبارزه با تروریسم به فهم مشترک برسند. 
تمام تروریست‌های منطقه از آبشخور محور عبری‌ـ غربی‌ـ عربی تأمین می‌شوند و بنابراین با هر عنوانی که در منطقه حضور داشته باشند، محکوم هستند و نباید اجازه فعالیت به آنها داده شود.
متأسفانه عربستان سعودی در راستای تروریست‌پروری دقیقاً در زمین صهیونیست‌ها بازی می‌کند و با ترس اینکه کشور و مردم عربستان به آل‌سعود پشت کند، همواره میدان‌دار سیاست‌های آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه شده است. این کشور با این تصور که همراهی با غرب می‌تواند برای خود حاشیه امن ایجاد کند، به داعش کمک می‌کند، برای ناامنی در جمهوری اسلامی‌ایران هزینه می‌کند، یمن را بمباران کرده، با دلارهای نفتی سوریه و عراق را نابود می‌کند و در تلاش است لبنان را به سمت هرج و مرج هدایت کند.
بنابراین در کنار چنین رژیمی‌با رویکرد تروریست‌پروری، باید کشورهایی همچون ترکیه و ایران همکاری‌های خود را بیشتر کنند تا بتوانند در مرحله اول خود آسیب کمتری از عملیات‌های تروریستی ببینند و در مرحله دوم منطقه را به سمت عاری شدن از تفکر، گروهک و اقدامات تروریستی هدایت کنند.
در همین زمینه پیشنهاد می‌شود:
1ـ از آنجایی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند کردستان عراق با تجهیز نیروهای تجزیه‌طلب در منطقه ناامنی ایجاد کند، همکاری دو کشور می‌تواند مانع تحقق چنین آرزویی برای صهیونیست‌ها شود. زمانی که کردستان عراق تصمیم گرفت خود مستقل باشد و از دولت مرکزی عراق جدا شود، تنها حامی ‌آنها رژیم صهیونیستی بود. موضوعی که به طور مستقیم تهدید علیه امنیت ایران و ترکیه و به تبع آن کل منطقه به شمار می‌آمد. بنابراین، دو کشور ایران و ترکیه باید در مقابل محور شیطانی عبری‌ـ غربی‌ـ عربی اتحادی بر مبنای تلاش برای ثبات‌دهی به منطقه ایجاد کنند.
2ـ نباید امنیت منطقه در راستای به دست آوردن دلارهای سعودی نادیده گرفته شود. هر اندازه عملیات تروریستی در میدان تقسیم خطرناک باشد، قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز خطرناک است، در واقع هر دوی آن اقدام از تفکر تروریستی‌پرور آل‌سعود نشئت گرفته است. بنابراین انتظار می‌رود دولت ترکیه نسبت به این موضوع حساس باشد و در راستای همکاری با جمهوری اسلامی‌ایران، اجازه تکرار موضوعات این چنینی را ندهد. در طول 60 روز گذشته، عربستان سعودی حامی‌اصلی اغتشاشات در ایران شناخته شده است با تصور اینکه با اقدامات ناامن‌سازی در ایران و ترکیه، می‌تواند خود در حاشیه امن باشد. 
3ـ از آنجایی که ترکیه، خود را کشوری توریستی معرفی کرده است، و تحقق و پایداری آن نیز منوط به وجود امنیت پایدار است، باید گام‌های علنی را برای امنیت منطقه بردارد. تحقق این موضوع در منطقه تنها با همکاری جمهوری اسلامی ‌ایران امکان‌پذیر است. کشوری همچون عربستان سعودی و آمریکا، شریک قابل اطمینانی نیستند و همکاری با آنها خود آغازی بر پذیرش ناامنی در آینده خواهد بود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات