صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۸۳

چرا رفتار غرب تغییر کرد

به دنبال ناتمام ماندن مذاکرات برجام به دلیل کارشکنی و رفتار متناقض آمریکا، آنها در سخنان خود اعلام کردند، سراغ برنامه جایگزین می‌روند و این اتفاق با مرگ مهسا امینی همزمان شد. به نظر می‌رسد، طرح «بی» آمریکایی‌ها با آغاز یک جنگ ترکیبی بی‌سابقه و به منظور تغییر رفتار جمهوری اسلامی وارد مرحله عملیاتی شده است[...]
پایگاه بصیرت / رضا صارمی
به دنبال ناتمام ماندن مذاکرات برجام به دلیل کارشکنی و رفتار متناقض آمریکا، آنها در سخنان خود اعلام کردند، سراغ برنامه جایگزین می‌روند و این اتفاق با مرگ مهسا امینی همزمان شد. به نظر می‌رسد، طرح «بی» آمریکایی‌ها با آغاز یک جنگ ترکیبی بی‌سابقه و به منظور تغییر رفتار جمهوری اسلامی وارد مرحله عملیاتی شده است.
آنچه در این ماجرا شاهد آن بودم، بخشی از جنگ ترکیبی علیه ملت ایران است که مسبوق به سابقه بود، ولی بعضی اتفاقات سابقه نداشت؛ مانند سخنرانی بایدن که گفت: «ما ایران را آزاد خواهیم کرد.» هرچند روز بعد سخنگوی کاخ سفید این جمله را اصلاح کرد. یا حضور جاستین ترودو در بین حامیان اغتشاشگران ایران در کانادا که برای اولین بار یک مقام یا مسئول غربی در چنین تجمعاتی شرکت کرد؛ البته این نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. از جمله اقدامات دیگر نیز اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی یا حمایت رسانه‌ای بی‌سابقه از آشوبگران داخلی بود. در همان زمان شروع اغتشاشات رابرت مالی گفت، ما به دنبال تغییر حکومت جمهوری اسلامی نیستیم؛ ولی حمایت خود را از اغتشاشگران به صورت گسترده ادامه می‌دهیم. این خط کاری از سوی آمریکا و سایر دولت‌های غربی دنبال شد. موضع‌گیری‌های مسئولان غربی هم در همین راستا بود. آنها اعلام می‌کردند برجام در اولویت ما نیست و حمایت از اغتشاشگران و مسائل حقوق بشری در ایران برای ما در اولویت است. ولی از حدود ده روز پیش غربی‌ها از طرح خود برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی ناامید شدند و اولین علایم این موضوع شروع به ظهور کرد، در اولین گام «بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وزیر خارجه عمان از تلاش‌های این کشور تشکر کرد. عمان یکی از کشورهایی است که پیام‌های آمریکایی‌ها را به ایران منتقل می‌کند. آقای امیرعبداللهیان هم به این موضوع اشاره کرد که ظرف روزهای اخیر پیام‌های آمریکا برای شروع مذاکرات افزایش یافته است. از سوی دیگر، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت، مذاکرات برای بازگشت به برجام بر اساس قطعنامه شورای امنیت است و ارتباطی با اتفاقات دیگر در ایران ندارد و اتحادیه اروپا به دنبال انجام مذاکرات است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن هم گفته است، بسته پیشنهادی در شهریور ماه برای مذاکرات برجام کماکان به قوت خود باقی است و در آخرین موضع‌گیری درباره برجام، «استفان کلمنت» سفیر اتحادیه اروپا در وین گفت: «اتحادیه اروپا بر تعهد قاطع و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و مؤثر برجام تأکید می‌کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین‌المللی برای بازیابی و اجرای کامل این توافق که اهمیت راهبردی برای معماری جهانی عدم اشاعه هسته‌ای دارد، ادامه دهد.» بیانیه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران هم نشان از این دارد که غربی‌ها رویه خود درباره جمهوری اسلامی را تا حد زیادی نسبت به اوایل اغتشاشات تعدیل کرده‌اند.
عوامل غیر مستقیم نیز در تغییر رفتار غربی‌ها مؤثر بوده که بعضی از مهم‌ترین عوامل شامل آزمایش موشک ماهواره‌بر «قائم» می‌شود که توانایی ایران را در ارسال ماهواره در سطوح بالای جو امکان‌پذیر می‌کند. همچنین به فاصله کوتاهی بعد از آن، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد قادر به تولید موشک‌های هایپرسونیک شده است. همه اینها کارشناسان غربی را در موضع حیرت قرار داد؛ زیرا به جز چین، روسیه و کره شمالی کشور دیگری به این دانش دست نیافته و جالب اینکه آمریکایی‌ها در آخرین نشست خود برای موشک‌های هایپر سونیک با شکست روبه‌رو شدند. همچنین پیروزی لبنان در تعیین وضعیت میدان‌های گازی با رژیم صهیونیستی که با حمایت حزب‌الله لبنان انجام گرفت و در نهایت استقرار دولت و تعیین رئیس‌جمهور در عراق که به محور مقاومت نزدیک هستند، بعد از یک دوره تقریبا دو ساله در حالی که آمریکایی‌ها به دنبال تشکیل دولتی بودند که با نقطه نظرات آمریکایی‌ها همراه باشد. گفتنی است، گروهی از کارشناسان معتقدند انتخابات کنگره آمریکا هم بر تغییر موضع دولت بایدن مؤثر بوده است. طبق نتایج نهایی دموکرات‌ها در سنا کماکان اکثریت را در دست دارند؛ ولی در مجلس نمایندگان از مجموع 435 کرسی جمهوری‌خواهان 221 کرسی و دموکرات‌ها 214 کرسی را به دست آورده‌اند و در نتیجه مجلس نمایندگان در اختیار جناح جمهوری‌خواه قرار گرفته است. البته مجلس نمایندگان بیشتر بر سیاست‌های داخلی و بودجه دولت تأثیرگذار است و مباحث مربوط به سیاست خارجی در اختیار سناست. با این نتایج دموکرات‌ها امیدوار شدند که در سال 2024 بایدن برای یک دوره چهار ساله دیگر به ریاست‌جمهوری برسد؛ به همین دلیل دموکرات‌ها مباحث مربوط به سیاست خارجی خود را با اعتماد به نفس بیشتری دنبال می‌کنند و در تلاش هستند تا سوم ژانویه که آغاز دوره جدید کنگره آمریکاست، مذاکرات با ایران را به نتیجه برسانند.
در مجموع می‌توان گفت، پایداری و مقاومت مردم در جریان این جنگ همه‌جانبه غربی‌ها علیه ما بار دیگر ثابت کرد که جمهوری اسلامی بعد از 44 سال کماکان پایدار و استوار در راه استقرار و پیشبرد آرمان‌های خود گام بر می‌دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات