صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۹۳
رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

بسیج در صف اول

در وضعیت امروز جامعه و در حوادث دو ماه اخیر، دشمن در جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی به دنبال تغییر ذهن و قلب مردم جامعه است و می‌خواهد جای دوست و دشمن را برای مردم ایران تغییر دهد. در این میان، نفرت‌پراکنی علیه بسیجیان و بسیج نمود زیادی داشت[...]
پایگاه بصیرت / احسان امیری
در وضعیت امروز جامعه و در حوادث دو ماه اخیر، دشمن در جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی به دنبال تغییر ذهن و قلب مردم جامعه است و می‌خواهد جای دوست و دشمن را برای مردم ایران تغییر دهد. در این میان، نفرت‌پراکنی علیه بسیجیان و بسیج نمود زیادی داشت؛ یعنی دشمن در این جنگ شناختی به دنبال ایجاد فراموشی در مردم در رابطه با دو موضوع متضاد خدمات بسیج و دشمنی‌های خود بود و می‌خواست جای این دو را تغییر دهد؛ اما «چراغی را که ایزد بر فروزد هر آن کس پف کند ریشش بسوزد». نهاد مقدس بسیج بر بنیان تقوا و اخلاص بسیجیان تأسیس شده و مردم ایران هیچ گاه خدمات گروه‌های جهادی این جلوه خدمت‌ر‌سان و محرومیت‌زدای بسیج را در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان و... فراموش نمی‌کنند. امروز در سازمان بسیج همه این خدمات در ساختاری به منزله سازمان بسیج سازندگی مدیریت و هدایت می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع خدمت به مردم و بسیج، بر آن شدیم تا در گفت‌وگوی کوتاهی با رئیس سازمان بسیج سازندگی از کم و کیف این خدمات، آمار کارهای انجام شده و برنامه‌های آینده این حوزه مطلع شویم. در ادامه مصاحبه ما با سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد زهرایی را می‌خوانید.
 
* سردار ابتدا از شما می‌خواهم آنچه را که در این چند سال از تشکیل بسیج سازندگی تا امروز انجام شده، به طور خلاصه بفرمایید. 
در حال حاضر، 22 سال از تشکیل بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی به فرمان رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌گذرد. حال این سرمایه عظیم گروه‌های جهادی به چنان رشد و شکوفایی رسیده‌اند که به درخت تنومندی تبدیل شده‌اند که افزون بر خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی، در کوران بحران‌ها و حوادث در کنار سایر نهادها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و پا به پای دولت در کنار مردم حضور پیدا کرده و نقش‌آفرینی می‌کنند؛ به گونه‌ای که در سیل، زلزله، کرونا، طرح کمک مؤمنانه، فعالیت اقتصاد مقاومتی، ورود به آسیب‌های اجتماعی و حاشیه شهر، کشاورزی و دامپروری، عرصه‌های علمی و دانش بنیان، جهاد تبیین و... از هفت تپه تا غیزانیه، از سیستان تا گرمی، از گلستان تا بشاگرد، از خواف تا سی سخت، از پلدختر و معمولان تا چابهار، از قلعه گنج تا رودان، از مرکز شهرها تا دوردست‌ترین روستاها، مناطق عشایری و نقاط صعب‌العبور کشور در دل کویر و کوهستان، خدمات این جهادگران بسیجی در مقابل دید همگان به نمایش گذاشته شده است. این بانگ گروه‌های جهادی، الگوی موفق برخاسته از انقلاب اسلامی، روز به روز در حال گسترش است و جوانان جهان اسلام به این نقطه رسیده‌اند که برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداء) به سمت این جریان مقدس شتافته و از این قافله عقب نمانند.
این را هم اضافه کنیم که هم اکنون در سراسر کشور بیش از 42 هزار هسته گروه جهادی مشغول به فعالیت هستند و ساختاری با حضور و انتخاب و مدیریت نمایندگان گروه‌های جهادی با عنوان مجمع جهادگران در سه سطح شهرستان، استان و کشور تعریف شده است. در این راستا، بیش از 500 شهرستان دارای شورای جهادی به انتخاب گروه‌های جهادی شهرستان‌ها و 32 رده استانی دارای مجمع جهادی به انتخاب شوراهای جهادی شهرستان و در نهایت هیئت رئیسه مجمع مرکزی جهادی کشور به انتخاب مجامع جهادی استان‌ها فعال است که در ذیل آن کارگروه‌های تخصصی به عنوان هیئت‌های اندیشه‌ورزی تولید فکر و محتوا به عنوان بازوی اندیشه‌ای مجمع برای هدایت، توانمندسازی و رشد گروه‌های جهادی فعالیت دارند.
 
* سردار با گریزی به حوادث اخیر در کشور و آمار و ارقامی که در خصوص اغتشاشات و اغتشاشگران وجود دارم، سؤال دوم را متوجه این موضوع می‌کنم که به نظر می‌رسد جنبه تربیت جهادگران در محیط خدمت‌رسانی و عرصه‌های جهادی چیزی مهم‌تر از انجام خدمت جهادی نباشد، کم‌اهمیت‌تر نیست، می‌خواهم در این خصوص بفرمایید.
بله، شاید تعبیر درستی باشد. حوادث اخیر از جنس مقابله با اسلام و تفکر برخاسته از آن بود. البته فتنه نبود. فضا غبارآلود نبود. خوب و بد مشخص بود. چراغ مه‌شکن و بصیرت نمی‌خواست. واضح و روشن بود.
در همین میدان چه کسی ورود پیدا کرد و مقابل حمله‌کنندگان به جان و نوامیس مردم ایستاد؟ چه کسی در خط مقدم بود؟ شهیدان و مجروحان چه کسانی بودند؟ مگر نه اینکه همین‌ها در موکب‌های خود با دستان خود چای و پذیرایی به دست همین‌ها داده بودند؟
عرض بنده این است که تفکر و سبک زندگی جهادی اینچنین جامعه را بیمه می‌کند. 
چه جریانی جلوی این آشوب را گرفت؟ جریان مردم در محله. جریان مردم در میدان. جریان مردم در بازار و ... .
حضرت آقا فرموده‌اند: «در جمهوری اسلامی، هر جا هستید، همان جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها متوجه شماست.» ایشان با اشاره به نقش و افق چشم‌انداز حرکت جهادی، فرمودند: «این گفتمان و حرکت جهادی باید به گفتمان عمومی تبدیل شود.» این یک بار سنگین بر دوش‌مان است. این کلام و فرمان شوق‌انگیز است. امیدوارانه است. از جنس جهاد و وحی است. عارفانه و عاشقانه است. هر چه در این راه سخت کوشی کنیم، زنده می‌شویم. این ویژگی کار جهادی است که گروه‌های جهادی نیز از این جنس هستند.
پس با توجه به کلام ایشان هر کس وظیفه خود را در جمهوری اسلامی انجام دهد، دیگر کار عقب افتاده‌ای نیست.
 
* با توجه به اینکه بسیج سازندگی یک بازوی مهم مردمی در مقابل جنگ اقتصادی دشمنان بوده، در این خصوص توضیح بفرمایید.
درست است، باید بدانیم همه مشکلات اقتصادی ما از تحریم نیست. کوتاهی‌ها و مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی وجود دارد.
گفتنی است، معیشت، اقتصاد و تن‌فروشی در جنگ شناختی یکی از اهداف دشمن است.
در جنگ ترکیبی صحبت‌های بسیاری شده است و دشمن با مکاتبی که خودش خلق کرده و انسانیت را در غرب به لجن کشانده، می‌خواهد با همان مکاتب به بن بست رسیده، بلاد اسلامی را هم دچار تفرقه و اضمحلال کند و در یک کلام به دنبال گرفتن آگاهی و معنویت، هویت و معنا از همه واژه‌ها و ارزش‌هایی است که در طول ۱۴۰۰ سال که از صدر اسلام می‌گذرد، بر آن پافشاری و نهادینه شده است.
برای نمونه، مکتبی به نام طبیعت‌گرایی که یونسکو سند ۲۰۳۰ را بر آن اساس نوشته است، یکی از مکاتبی است که زمانی در غرب در مقابل واقع گرایی قرار گرفت، اما نسخه بروز شده آن در یونسکو می‌گوید جنگلی از انسان بدون معنویت.
در این اغتشاشات صحنه کاملاً مشخص و روشن است و دشمنان در حال گرفتن آگاهی و معنا هستند و تلاش می‌کنند در انقلاب اسلامی طبیعت‌گرایی و انسان جنگلی را ترویج کنند؛ یعنی ما فقط درگیر جنگ اقتصادی یا جنگ شناختی صرف نیستیم، جنگ ترکیبی در حال انجام است و در این میان مؤلفه کیفیت نیروی انسانی خیلی مهم است. ابداع جهاد سازندگی و سپس بسیج سازندگی از سوی امامان انقلاب یک راه حل مهم و بی‌نظیر برای مقابله با همه این هجمه‌هاست. نیروی جهادگر به مناطق محروم می‌رود و محرومیت را می‌بیند، محرومیت‌زدایی می‌کند، الگوی جهاد را به مردم منطقه منتقل می‌کند و خودش هم برای صحنه‌های سخت بعدی تربیت می‌شود و زمانی که خود بر مسند مسئولیت قرار گیرد، مطمئناً اگر درگیر جنگ اقتصادی شود، به راحتی می‌تواند روش مقابله و راه گریز را پیدا کند. وقتی کشور در حوزه انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند است، تفکر جهادی به کمک می‌آید که هم اشتغال ایجاد کند، هم تولید انرژی و هم محرومیت‌زدایی. در بحث اشتغال هزاران پروژه کوچک و بزرگ با تلاش گروه‌های جهادی انجام شده است. سازمان از طرح‌های اشتغال‌زا با پرداخت تسهیلات حمایت می‌کند و هزاران الگوی دیگر که امروز وجود دارد.
 
* سردار از الگوی بی‌نظیر جهاد سازندگی و بسیج سازندگی سخن گفتید، با نگاه به کشورهای جبهه مقاومت آیا برای ارائه این الگو به جهان فعالیتی داشته‌اید؟
به طور حتم وقتی الگوی بسیج نه با تلاش ما، بلکه به مدد الهی و با درخواست خود مقاومان و آزادی‌خواهان و اعضای جبهه مقاومت گسترش پیدا کرده، خرده الزامات آن که یکی تفکر جهادی و الگوی سازندگی و خدمت‌رسانی است هم صادر شده و ما تسهیل‌کننده برای این امر با تدوین تجربیات و الگوها بوده‌ایم. ما جهادگران در خدمت، لحظه‌ای غفلت نخواهیم کرد و جبهه جهانی خدمت‌رسانی با تلاش جهادگران پا به پای جبهه مقاومت پرچم عزیز ایران اسلامی را هر روز برافراشته‌تر خواهند کرد و همه منافقان کوردل، اغتشاشگران و فریب خوردگان بدانند، جامعه انقلابی ایران اسلامی همه توطئه‌ها را با «لبیک یا خامنه‌ای» خنثی می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات