صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۳۱

نخستین فرمانده

صفحات تاریخ گواه این است که قیام امام حسین(ع) آغاز مبارزه‌ای تمام‌عیار بود و هدایت آن در مسیر واقعی‌اش مرهون تلاش‌های حضرت زینب(س) است؛ چراکه برای حفظ ماهیت یک قیام، پشتوانه‌ای قوی لازم است و دختر حیدر کرار سعی کرد[...]

صفحات تاریخ گواه این است که قیام امام حسین(ع) آغاز مبارزه‌ای تمام‌عیار بود و هدایت آن در مسیر واقعی‌اش مرهون تلاش‌های حضرت زینب(س) است؛ چراکه برای حفظ ماهیت یک قیام، پشتوانه‌ای قوی لازم است و دختر حیدر کرار سعی کرد مبارزاتش را بر اصولی تغییرناپذیرـ که از مبانی قرآن و سنت نبوی سرچشمه می‌گرفت‌ـ مبتنی کند. قیام عاشورا حرکتی اتفاقی و متعلق به یک ‌زمان و مکان نبود؛ بلکه با مقدمه‌ای روشن، از زمان رسول خدا(ص) و به‌خصوص بعد از رحلت پیامبر(ص) و اعلام جانشینی حضرت علی(ع) و بعد از آن با اسارت حضرت زینب(س)، قیام مختار و بیان امامان دیگر درباره علل و انگیزه‌های انقلاب حسینی، ادامه پیدا کرد و همچنان تداوم داشته است.

لزوم جهاد روایت در هر دوره‌ای
باید به این نکته اشاره کرد که جهاد روایت و تبیین مخصوص به دوره یا زمان مشخصی نیست و در هر زمانی باید مقابل تحریف‌های پیدا و پنهان وقایع ایستاد. از این‌رو رهبر معظم انقلاب «جهاد روایت و تبیین» را از ابعاد خردمندی و تدبیر عمیق حضرت زینب(س) برشمرده و فرمودند: «این بزرگوار جهاد تبیین را جهاد روایت راه انداخت و نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند، کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبری(س) از حادثه عاشورا در تاریخ مانده، [اما] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه سال‌های حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه می‌گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه و کشور خودتان و انقلاب‌‌تان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند.»
بنابراین شایسته است جامعه اسلامی ما، به ویژه زنان جوان مؤمن انقلابی ضمن شناخت ابعاد شخصیتی حضرت زینب کبری(س)، آن حضرت را الگوی جهاد تبیین در عرصه حیات انقلابی خویش قرار دهند. در همین راستا، مسئول بانوان سازمان بسیج رسانه استان گیلان اظهار داشت: «واقعه عاشورا و جنگ سخت سپاه دشمن با سیدالشهدا(ع) ویاران باوفایش به‌گونه‌ای تمام شد که مسئولیت اصلی تبیین وقایع و مقابله با جریان تحریف به بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب(س) سپرده شد‌.»

نخستین فرمانده جنگ نرم
«محدثه فردی» با بیان اینکه فرماندهی بزرگ‌بانوی جهان اسلام در جنگ نرم بعد از واقعه عاشورا چنان اثربخش و جهان‌شمول بود که سالیان طولانی با وجود همه دشمنی‎های جاهلیت سنتی و مدرن همچنان اسلام را زنده نگه داشته است، گفت: «امروز بانوان رسانه‌ای نیز با تأسی از بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت زینب(س) پیشتاز میدان شده و در جنگ تحریف با سلاح ایمان و اراده به مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح به سلاح نرم رفته و با آگاهی بخشیدن و تبیین حقایق اجرای فرمان جهاد تبیین را در دستور کار قرار دادند.»
بنابراین باید یادآور شد از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) در مسیر جهاد تبیین به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «دانا و خبیر و داراى معرفت والا» بودن آن حضرت است؛ چراکه آن حضرت با وجود اطلاع و آگاهی کامل از سرنوشتی که برای برادر بزرگوارش قرار بود واقع شود، در مسیر این جهاد گام گذاشت و به‌خوبی به نقش خود در به اتمام رساندن این مأموریت الهی واقف بود. از این ‌رو رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:
«ارزش و اهمیت زینب کبری به معرفت و آگاهى‌اش بود؛ به این بود که می‌فهمید دارد چه کار می‌کند.» دوم ویژگی برجسته شخصیت حضرت زینب(س) در جهاد تبیین، بهره‌گیری از «علم» و دانش است. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «زینب کبری ازلحاظ علمى، یک عالمه معروف به علم در جامعه اسلامى آن روز بود. زینب، زنى نبود که از علم و معرفت بى‌بهره باشد؛ بالاترین علم‌ها و برترین و صافى‌ترین معرفت‌ها در دست او بود.»
از این‌رو می‌توان گفت، حضرت زینب(س) با اهداف و برنامه‌های نهضت امام حسین(ع) و ارزش و جایگاه آن آشنایی کامل داشت و می‌دانست که به‌زودی تاریخ را تغییر می‌دهد و طومار خلافت اموی‌ها را در هم می‌پیچد. با اعتقاد به اینکه عاقبت و سرانجام کار در دنیا و آخرت از آن مؤمنان و صالحان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات