صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۴۱

آینه والدین!

پایگاه بصیرت / محسن وافی

پرسش: کودک سه ساله‌ام در حرف‌هایش کمی دروغ می‌گوید، راهکار اصلاح او چیست؟
پاسخ: معمولاً کودکان از چهار سالگی به بعد می‌توانند واقعیت را تشخیص بدهند. کودکان ممکن است گاهی به دلیل ناآگاهی و نشناختن شرایط به طور کامل دروغ بگویند. این دروغ گفتن می‌تواند درباره هر موضوعی باشد. والدین باید سن کودک، شرایط و دلایل دروغگویی و دفعات آن را در نظر بگیرند. برای نمونه، دروغ گفتن بسیاری از کودکان زیر شش سال، ممکن است تنها بیان تصورات‌شان باشد. برخی از علل دروغ گفتن کودکان در سن مدرسه عبارتند از: ترس از تنبیه شده در صورت گفتن واقعیت، تمایل به دوست پیدا کردن در مدرسه و تحت تأثیر قرار دادن آنها، ناامید نکردن والدین‌شان، ناراحت بودن از چیزی که در زندگی‌شان رخ داده است و همچنین تلاش برای جلب توجه.
گفتنی است، والدین باید تا زمان ورود به دبستان این مشکل را در کودک خود حل کنند. اگر مشکل دروغگویی فرد حل نشود، با کودک عجین شده و می‌تواند تا زمان بزرگسالی همراه او باشد؛ اما راهکارهای مواجهه با این مشکل این است که کودک خود را برای جبران کار اشتباهش راهنمایی کنید. به جای پیدا کردن مقصر، به دنبال حل مشکل باشید. به هیچ عنوان با تنبیه و فریاد با کودک خود صحبت نکنید. خودتان هم به شدت از دروغگویی بپرهیزید؛ حتی به شوخی! با کودک خود درباره راستگویی صحبت کنید. در صورت راستگویی هدیه‌ای به او بدهید. کودک خود را به گونه‌ای تربیت کنید که بتواند راستگویی را به دروغگویی ترجیح دهد. کمی از سطح توقعات خود بکاهید، کودکان نمی‌توانند تمام خواسته‌های شما را انجام دهند.
سعی کنید در رفتار با کودک خود انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید. از طرفی همواره محبت به کودک خود را فراموش نکنید. به هیچ عنوان واکنش تند و خشن نشان ندهید. مسئله دروغگویی کودکان بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات