صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۴۷

نقد صحیح

پایگاه بصیرت / محمد مفیدی

بسیاری از اوقات در زندگی زناشویی و حتی در رابطه با دیگران نقدهایی داریم که هنگام مطرح کردن‌شان با طرف مقابل، موجب دل‌آزردگی او می‌شویم. اگر هم نقدها را بر زبان نیاوریم، امکان اصلاح و بهتر شدن ارتباط و روابط را از دست خواهیم داد. پس برای نقد کردن چه کنیم و بهترین شیوه و روش در انتقاد از دیگران، به خصوص همسر چیست؟ رعایت برخی نکات آسیب نقد کردن را کاهش می‌دهد و به پیشرفت رابطه کمک می‌کند. به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
به دلیل اینکه به هنگام نقد کردن، عزت نفس فرد مورد نظر مورد مخاطره قرار می‌گیرد، افراد معمولاً در برابر نقد مقاوم هستند (به جز افرادی که عزت نفس بالایی دارند...). بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از روش‌های جایگزین استفاده کنید. برای نمونه، به جای اینکه کسی را به دلیل رعایت نکردن نظم نقد کنید، هنگامی که نظم را رعایت می‌کند، از او قدردانی کرده و با جملاتی غیرمستقیم او را تشویق کنید. از او تعریف کنید. چندین کار مثبت و مهم فرد را در نظر بگیرید و قبل از هر انتقادی آنها را به زبان بیاورید. این کار به مرور زمان، باعث می‌شود مقاومت او در برابر انتقاد شکسته شود و آن را بهتر از قبل بپذیرد.
قبل از نقد، نیت‌تان را با خود مرور کنید. آیا واقعاً قصد کمک به او و اصلاحش را دارید یا صرفاً می‌خواهید در بعضی موارد انتقام را در پس انتقاد قرار دهید؟ نیت شما در صحبت‌تان حتماً اثرگذار خواهد بود. به ویژه اگر بعد از بحث یا انتقاد طرف مقابل باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که علاقه شخصی و نظرات فردی مبنای انتقاد شما نباشد، چرا که اثر نقد با بی‌منطقی و خودخواهی از بین خواهد رفت. درباره موارد انتقادی‌تان حتماً نظر مقابل را هم جویا شوید و با زبان نرم و محترمانه از او درباره نکات‌تان بپرسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات