تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۴۱

تشکیل دولت مستقل فلسطین، چالشی جدید در روابط رژیم صهیونیستی و استرالیا

استرالیا و رژیم صهیونیستی دوستی دیرینه و روابط راهبردی را در طول دهه‌های گذشته با یکدیگر رقم زده‌اند، اما در ماه‌های اخیر ظرفیت‌هایی برای سایه‌افکندن ابرهای تیره بر روابط طرفین امکان بروز یافته است.

پیوندهای تاریخی رژیم صهیونیستی و استرالیا

روابط استرالیا و جریان صهیونیسم حتی به قبل از تاسیس رژیم منحوس صهیونیستی در سال 1948 باز می‌گردد. در زمان جنگ جهانی اول و در جریان نبرد «گالیپولی» در سال1915 بیش از 60 هزار استرالیایی با همراهی یک گردان مستقل یهودی 737 نفره تلاش ناکامی را برای ضربه به امپراتوری عثمانی و شکست ترک ها در این نبرد پی‌ریزی کردند که البته از تحقق این هدف خود بازماندند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور استرالیا , بیت المقدس , بنیامین نتانیاهو , فلسطین ,

سالها بعد و در جریان رای‌گیری قطعنامه تقسیم فلسطین در سازمان ملل متحد در سال 1947، «هربرت اوانت» نماینده استرالیا از تشکیل دولت یهود حمایت کرد تا با پشتیبانی‌های کانبرا این رژیم تاسیس شود.

در سال‌های گذشته در سایه به قدرت‌رسیدن حزب لیبرال استرالیا به رهبری «اسکات موریسون»، چهره نزدیک به بنیامین نتانیاهو روابط میان استرالیا و رژیم صهیونیستی عمق بیشتری یافت.

موریسون موفقیتش در انتخابات اکتبر 2018 را تا حد زیادی مرهون حمایت یهودیان در حوزه انتخابیه سیدنی می‌دانست. پس از این پشتیبانی گسترده یهودیان از موریسون در انتخابات 2018 و پیروزی وی بر حزب رقیب بود که کانبرا اعلان کرد به تاسی از ایالات متحده،‌ تصمیم دارد تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد. کابینه موریسون در حقیقت با این تصمیم قصد داشت تا دین خود را نسبت به حمایت‌های صهیونیست‌ها ادا کند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور استرالیا , بیت المقدس , بنیامین نتانیاهو , فلسطین ,

این تصمیم کابینه موریسون با مخالفت جامعه مسلمانان مقیم استرالیا و حامیان فلسطین همراه شد. سفارت استرالیا هیچ‌گاه از تل‌آویو به قدس منتقل نشد اما دولت لیبرال به رهبری موریسون در نهایت قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. در مقابل حزب کارگر استرالیا که در آن زمان در جایگاه اپوزیسیون قرار داشت این اقدام را محکوم کرد و متعهد شد که در صورت بازگشت به قدرت این تصمیم را لغو کند.

فلسطین، عامل تیرگی روابط کانبرا-تل‌آویو

با برگزاری انتخابات می 2022 حزب کارگر استرالیا به رهبری «آنتونی آلبانیزی» پیروزی چشم‌گیری را به سود رقم زد و رقیب سنتی خویش حزب لیبرال و رهبر آن موریسون را از اریکه قدرت به زیر کشید.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور استرالیا , بیت المقدس , بنیامین نتانیاهو , فلسطین ,

در ماه اکتبر سال جاری کابینه جدید استرالیا اعلان کرد که علی‌رغم روابط دوستانه این کشور با رژیم صهیونیستی، دیگر حاضر نیست تا قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد و از تصمیم کابینه قبلی استرالیا عدول کرده است.

این تصمیم کابینه جدید استرالیا با تمجید و تحسین سخنگوی حماس همراه شد. در مقابل «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی با ابراز ناخرسندی شدید از این تصمیم جدید کانبرا ابراز امیدواری کرد که مقامات استرالیایی مسائل را به نحو جدی‌تری پیگیری نمایند.

با این حال چالش‌های تل‌آویو با کانبرا به همین جا ختم نشد، چرا که در روزهای اخیر حزب کارگر استرالیا از عزم خود به منظور ارائه قطعنامه‌ای به مجلس این کشور خبر داده است که در آن تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان نماینده فلسطین به رسمیت بشناسد. این تصمیم دولت آلبانیزی درصورت اجرا می‌تواند ضربه‌ای سنگین را به تلاش‌های تل‌آویو به منظور جلوگیری از تشکیل دولت مستقل فلسطینی وارد نماید.

اهمیت شناسایی دولت مستقل فلسطینی توسط کانبرا از آن روست که تا به امروز تنها سوئد به عنوان یک کشور غربی حاضر شده است تا دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد و هیچ‌یک از کشورهای غربی داعیه دموکراسی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان حتی حاضر به شناسایی دولت مستقل فلسطینی حتی در چارچوب قطعنامه 242 سازمان ملل متحد نیز نیستند. شناسایی دولت مستقل فلسطینی توسط یک کشور غربی به قدری برای مقامات رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول است که زمانی که دولت سوئد در سال 2014 پس از دهه‌ها با شناسایی دولت مستقل فلسطینی موافقت کرد، این تصمیم تنشی 8 ساله را در روابط این کشور با رژیم صهیونیستی رقم زد.

در این میان اهمیت جایگاه دیپلماتیک استرالیا در نهادهای بین‌المللی سبب شده تا تل‌آویو با حساسیت بیشتری مواضع دولت استرالیا در موضوع شناسایی دولت مستقل فلسطینی را دنبال کند. از نگاه تل‌آویو پیوستن استرالیا به جمع کشورهایی که دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند می‌تواند شکافی بزرگ را در صف‌بندی کشورهای متحد غربی در موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی ایجاد کند و سبب شود تا دیگر دولت‌های اروپایی نیز به تدریج به جمع حامیان شناسایی دولت مستقل فلسطینی ملحق شوند.

حال و همزمان با بازگشت نتانیاهو به قدرت صهیونیست‌ها در تلاش خواهند بود تا با اعمال نفوذ حداکثری در ساختار سیاسی استرالیا این کشور را تصمیم کابینه جدید خود به منظور شناسایی دولت فلسطین بازدارند.

این در حالی است که این روزها تداوم سیاست‌های آپارتایدی رژیم صهیونیستی علاوه بر جامعه مسلمانان استرالیا صدای اعتراض بسیاری از سیاستمداران این کشور را نسبت به اقدامات جنایتکارانه اسرائیل درآورده است.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات