تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۸۷

صدها خاخام در آمریکا کابینه جدید نتانیاهو را تحریم کردند

بیش از ۳۳۰ خاخام آمریکایی از جمله خاخام‌های کنیسه‌های شهرهای بزرگ آمریکا متعهد شدند که مانع سخنرانی اعضای فراکسیون «صهیونیسم دینی» در کابینه جدید «بنیامین نتانیاهو» در کنیسه‌های خود شوند و برای جلوگیری از صحبت آنها با طرفداران خود، لابی خواهند کرد.

صدها خاخام در آمریکا کابینه جدید نتانیاهو را تحریم کردند

به نوشته وبگاه «جوییش نیوز»، در نامه‌ این خاخام‌ها و دیگر رهبران جامعه یهودی آمریکا آمده است، سیاست‌های «ایتمار بن گُفیر» و دوستانش «به روابط اسرائیل و یهودیان دیاسپورا (جماعت یهودیان پراکنده در سراسر جهان) آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد».

 امضاکنندگان این نامه اعلام کردند که به اعضای فراکسیون راست افراطی در کابینه نتانیاهو اجازه نخواهند داد، در کنیسه‌هایشان سخنرانی کنند و برای جلوگیری از سخنرانی آنها در میان طرفداران خود، لابی خواهند کرد و فشار خواهند آورد و از دیگر سو، در راستای متقاعد کردن سایر کنیسه‌ها برای پیوستن به تحریم نتانیاهو به عنوان یکی از نشانه‌های التزام به ارزش‌های دموکراسی، تلاش خواهند کرد.

اعضای شوراهای خاخام‌ها در شیکاگو و لس‌آنجلس، خاخام‌های مسئول بزرگترین انجمن‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب واشنگتن، رهبر جنبش بازسازی، و رئیس دانشگاه یهودی آمریکایی لس‌آنجلس وابسته به جنبش محافظه‌کار از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته،  اکثر یهودیان آمریکا مخالف کمک‌های آمریکا به رژیم اشغالگر برای تقویت شهرک‌های صهیونیست‌نشین غیرقانونی ایجاد شده در فلسطین اشغالی هستند و از راه حل دو کشوری برای پایان منازعه با فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی که سازمان «جی استریت» و «بنیاد گابو» از حدود ۸۰۰ یهودی آمریکایی مقیم ایالات متحده انجام داده‌اند، «۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که توسعه شهرک‌سازی باید متوقف شود و ۶۸ درصد خواهان عدم کمک‌ آمریکا برای تقویت این شهرک‌ها هستند».

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که «بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود که در انتخابات پیروز شده، با عدم حمایت یهودیان آمریکایی مواجه است، زیرا ۵۹ درصد آنها درباره او نظر منفی دارند و  ۶۹ درصد از راه حل دو دولتی با فلسطینی‌ها، مبادله اراضی و پرداخت غرامت به پناهندگان فلسطینی حمایت می‌کنند».

نتانیاهو ۷۲ ساله، یک بار از ۱۸ ژوئن ۱۹۹۶ تا شش ژوئیه ۱۹۹۹ و بار دیگر از یکم آوریل ۲۰۰۹ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. ائتلاف راست‌گرای تندرو به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات اخیر این رژیم در تاریخ ۱۰ آبان توانست با به دست آوردن ۶۴ کرسی، اکثریت کرسی‌های کنست که ۱۲۰ کرسی را دارد، به خود اختصاص دهد.

 رسانه‌های عبری این روزها از مهمترین‌چالش‌ها و مشکلات نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید و ادامه دار بودن این مشکلات حتی پس از تشکیل کابینه جدید می‌نویسند.

رسانه‌های عبری، شامگاه شنبه پیش خبر دادند که تنها پس از گذشت یک هفته از تظاهرات بزرگ ساکنان اراضی اشغالی علیه نخست‌وزیر مکلف این رژیم در تل‌آویو، صدها نفر دیگر در اعتراض به شکل‌گیری این کابینه در حیفا به خیابان‌ها آمدند.

وبگاه عبری «والا» گزارش داد که صدها نفر که برخی از رسانه‌های عبری این تعداد را هزاران نفر بر شمرده‌اند، در شهر حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه جدید او که متشکل از احزاب راستگرای تندرو است، تظاهرات کرده‌اند.

طبق این گزارش، این تظاهرات را فعالان صهیونیست، معترضان شهر حیفا به همراه چند سازمان معترض و اعضای جنبش موسوم به «کیفیت حکومت» برگزار کرده‌اند که «موشیه یعالون» وزیر جنگ و رئیس ستاد کل اسبق ارتش رژیم صهیونیستی و «رون کاتری» سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی و چند نظامی سابق این رژیم در میان معترضان دیده شده‌اند.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات