صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۴۲
سیاستمدار جنجالی در آستانه حذف از معادلات انتخاباتی آمریکا

تیر خلاص را چه کسی به ترامپ می‌زند؟

 شبکه فاکس‌نیوز از انتشار گزارش 814 صفحه‌ای کمیته تحقیقات ششم ژانویه در ارتباط با حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره آمریکا خبر داد و نوشت، این گزارش نهایی کمیته تحقیقات است که درست چند روز قبل از کریسمس منتشر شده است.این گزارش 814 صفحه‌ای که بعد از 18 ماه بررسی و تحقیق منتشر شده است به جزئیات یافته‌های این کمیته درباره حادثه ششم ژانویه می‌پردازد و مدعی است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقش کلیدی در تحریک منجر به این حادثه داشته است. در این گزارش آمده است، عامل مرکزی ششم ژانویه یک نفر بود، دونالد ترامپ که بسیاری دیگر از او پیروی کردند. هیچ‌یک از حوادث روز ششم ژانویه بدون او اتفاق نمی‌افتاد. 
 گزارش جنجالی
 این کمیته که شامل دو جمهوری‌خواه و هفت دموکرات است این گزارش 814 صفحه‌ای را براساس اظهارات بیش از 1000 شاهد، اطلاعات به‌دست‌آمده از میلیون‌ها سند و 10 جلسه استماع عمومی تهیه کرده است. فاکس‌نیوز افزود: این کمیته در گزارش جامع خود همچنین توصیه کرده است که قانون اساسی اصلاح شود و یک بند به متمم چهاردهم آن اضافه شود مبنی بر اینکه افراد مشخص شده در این گزارش، یعنی شخص دونالد ترامپ، نتوانند در آینده قدرت را در اختیار بگیرند. این گزارش اضافه می‌کند، کمیته حوزه صلاحیت کنگره باید تحت بخش سوم متمم چهاردهم ایجاد یک مکانیسم رسمی را درزمینه اینکه آیا افرادی که نامشان در این گزارش آمده است می‌توانند مناصب و پست‌های دولتی و فدرال در اختیار بگیرند یا نه را مورد بررسی قرار دهد. این کمیته معتقد است آن‌هایی که برای محافظت از قانون اساسی سوگند یاد کرده بودند و سپس در 6 ژانویه درگیر این شورش شدند می‌توانند به‌طور مناسب رد صلاحیت شوند و از تصدی پست‌ها اعم از دولتی و فدرال، نظامی یا غیرنظامی منع شوند. فاکس‌نیوز نوشت، این گزارش دو هفته قبل از شروع فصل جدید کنگره آمریکا منتشر شده است جایی‌که در مجلس بعدی، جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند داشت. 
درنتیجه حمله به کنگره آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2020، که باعث تعطیلی چندساعته جلسه تأیید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.سال گذشته پس از ناکام ماندن لایحه انجام تحقیقات درباره این حوادث، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با همکاری چند قانون‌گذار جمهوری‌خواه کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل داده و جلسات متعددی را برگزار و برای مقامات سابق و فعلی آمریکا برای حضور در برابر این کمیته احضاریه فرستادند.
 محکومیت ترامپ در پرونده مالیاتی 
از سوی دیگر، اگرچه نظرسنجی‌های صورت گرفته در حزب جمهوری‌خواه، بیانگر کاهش محبوبیت ترامپ در حزب متبوعش و در مقابل، رشد آرای دی سانتیس فرماندار جمهوری‌خواه فلوریداست اما این مسئله، باعث نشده است تا هدف‌گذاری دموکرات‌ها ( برای انتخابات ریاست جمهوری 2024) از ترامپ منحرف شود. دموکرات‌ها و شخص بایدن،کماکان ترامپ را اصلی‌ترین خطر برای خود تلقی می‌کنند. به همین دلیل، استراتژی مهار ترامپ ، کماکان حکم اصلی‌ترین راهبرد سیاسی و انتخاباتی حزب حاکم بر کاخ سفید و مجلس سنا در تقابل با جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود. 
دراین‌خصوص، دموکرات‌ها از هرگونه ابزاری برای مهار ترامپ و جلوگیری از افزایش قدرت مانور اجتماعی و سیاسی وی استفاده می‌کنند.اخیرا یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به علنی کردن 6 سال برگه‌های مالیاتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، رأی داده است.این پایان یک نبرد تقریبا چهارساله حقوقی برای به دست آوردن این اسناد است که بالاخره با تصمیم دیوان عالی آمریکا در ماه پیش به نتیجه رسید.رؤسای جمهوری آمریکا به‌طور قانونی ملزم به علنی کردن سابقه مالیاتی خود نیستند، اما برای چند دهه است که به‌طور داوطلبانه برای ایجاد شفافیت چنین می‌کنند. ترامپ تلاش زیادی کرده تا مانع انتشار این اسناد شود.کمیته خدمات بودجه مجلس نمایندگان با ۲۴ رأی در مقابل ۱۶ رأی تصمیم گرفت این اسناد را علنی کند. همه اعضای دموکرات کمیته به آن رأی موافق و همه جمهوری خواهان عضو کمیته با آن مخالفت کردند.
 ترامپ به سیبل دموکرات‌ها تبدیل شده است 
معلوم نیست این برگه‌های مالیاتی - مربوط به ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ - چه زمانی علنی خواهد شد.لوید داگِت ،عضو دموکرات این کمیته از تگزاس بهCNN گفت که انتشار این فایل‌ها ممکن است «چند روز» وقت ببرد تا اطلاعات شخصی مثل کد تأمین اجتماعی حذف شود.این برگه‌ها ممکن است حاوی نگاهی دسته اول به وضعیت مالی ترامپ ازجمله دارایی‌ها، منابع درآمد، کمک‌های خیریه و بدهی‌ها ازجمله شاید وام‌های دریافت شده از مؤسسات خارجی باشد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ اولین رئیس‌جمهور از زمان ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۲ شد که از انتشار برگه‌های مالیاتی‌اش خودداری می‌کرد.
او در آن زمان گفت که بعد از حسابرسی توسط سازمان درآمد داخلی (مسئول جمع‌آوری مالیات در سطح فدرال) اسناد مالیاتی خود را فاش خواهد کرد.کمیته خدمات بودجه آمریکا ابتدا در سال ۲۰۱۹ بعد از روی کار آمدن دموکرات‌ها در این مجلس خواستار این اسناد شد.دولت ترامپ از عمل به این درخواست خودداری کرد که به یک نبرد طولانی حقوقی منجر شد. درنهایت دیوان عالی آمریکا حکم دادگاه پایین‌تر دایر بر اینکه کمیته حق دریافت این اسناد را دارد تأیید کرد.روزنامه نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۰ کپی ۱۸ سال برگه‌های مالیاتی ترامپ را به دست آورد.این روزنامه در یک‌رشته مقالات گزارش داد که  ترامپ در 10 سال از این ۱۸ سال مالیاتی پرداخت نکرده و در دو سال نخست ریاست جمهوری فقط سالانه ۷۵۰ دلار مالیات داده است.یک نماینده شرکت‌های ترامپ در آن زمان دقت آن گزارش را زیر سؤال برد.
حالا با انتشار این اسناد - که انتظار می‌رود پیش از روی کار آمدن اکثریت جمهوری‌خواه در روز سوم ژانویه باشد - به این سؤال پاسخ خواهد داد. به هر حال، نتیجه این روند هرچه باشد به سود ترامپ و حزب جمهوری‌خواه نخواهد بود. ترامپ اکنون با پرونده‌های زیادی روبه‌رواست که محکوم شدن وی در هر یک از آن‌ها، دردسرهای زیادی را برای او در راستای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه پس از شکست جمهوری‌خواهان، خصوصا نامزدهای طرفدار ترامپ در انتخابات مجلس سنا ، سران این حزب نیز در رویکرد پنهان و آشکار خود، عبور از رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده را کلید زده‌اند.
منبع: روزنامه رسالت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات