فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۷۴

سردار سلیمانی چگونه مسئولیت فرماندهی سپاه قدس را پذیرفت؟

شب گذشته قسمت اول از فصل سوم برنامه تلویزیونی «ملک سلیمان» ویژه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و با حضور  سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیةالله العظم و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

سردار سلیمانی چگونه مسئولیت فرماندهی سپاه قدس را پذیرفت؟

در ابتدای این برنامه سردار جعفری با تأیید اینکه حاج قاسم از میانه دهه 70 درباره ویژگی‌های لازم مسئولان برای پذیرش مسئولیت در نظام، احساس وظیفه کرده و درباره آن صحبت می‌کند، گفت: تمام افرادی که در دوران دفاع مقدس مدیریتی بر عهده داشتند و مانند حاج قاسم زنده ماندند و ارزش آفرینی کردند، به شدت این خلأ را احساس می‌کردند. به هرحال دفاع مقدس که در دهه‌های اول انقلاب رخ داد، درس‌های زیادی به ما می‌دهد و عالمی از تمام ابعادی بود که می‌توانستیم برای انقلاب و اداره کشور از آن درس مدیریت، مردم‌داری، توجه به مردم و تصمیم‌گیری بگیریم.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته حاج قاسم تصمیم‌گیری بود، افزود: او مرد تصمیم‌گیری بود که با تدابیر لازم به همه آن‌ها جامه عمل می‌پوشاند.

مسئول قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیة‌الله العظم در پاسخ به اینکه معیار حاج قاسم برای پختگی و رشد افراد در دفاع مقدس چه بود، گفت: این روند انتخاب یا رشد، شناسایی فرماندهی و مدیریت در جبهه به اعتقادات و باورهای مجموعه مدیریتی و شرایط حاکم در آن محیط بر‌می‌گردد.

وی افزود: در سپاه درجه‌ای وجود نداشت و هرکس آمادگی انجام کاری داشت، خودش آن کار را داوطلبانه و بدون چشم‌داشت گرفتن پست مدیریتی انجام می‌داد و مسئولان بالاتر نیز این تلاش‌ها را می‌دیدند و آن‌ها را انتخاب می‌کردند و در بسیاری مواقع نیز وقتی پیشنهاد پستی به فرماندهی می‌شد، رد می‌کردند. به عنوان مثال، حاج قاسم نیز همین روحیه را داشت و بعد از جنگ هرچه را می‌گفت، خودش رعایت ‌می‌کرد.

سردار جعفری با بیان اینکه حاج قاسم مسئولیت جدید سپاه قدس را تا مدتی طولانی قبول نمی‌کرد، ادامه داد: چندسال از جنگ گذشته بود و حاج قاسم فرمانده لشکر ثارالله بود و من هم فرمانده نیروی زمینی بودم و می‌خواستیم مسئولیت‌های بالاتری را به فرماندهان قدیمی واگذار کنیم و هرچه به حاج قاسم پیشنهاد پذیرش مسئولیت جدید را می‌دادیم، قبول نمی‌کرد و از طرفی نیز از سال 60 تا 75 فرمانده این لشکر بود و از طرف دیگر بدش نمی‌آمد که نیروی جوانتری در لشکر باشد. آخرین بار به حاج قاسم گفتیم در صورتی از لشکر آزاد می‌شوی که حتماً مسئولیت بعدی را بپذیری و همانجا متوجه سکوتش شدیم و این موضوع را با حضرت آقا مطرح کردیم و در نهایت وقتی مسئولیت از سمت حضرت آقا به حاج قاسم سپرده شد، پذیرفت. بنابراین او برای پذیرش مسئولیت مهمی مانند سپاه قدس اکراه داشت.

مسئول قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیة‌الله العظم پس از پخش ویدئوی حاج قاسم که در آن به کشاورز زاده بودن خود اشاره می‌کرد، گفت: حاج قاسم در این ویدئو می‌گوید که هدایت الهی و انقلاب اسلامی او را به آن جایگاه رسانده است. معتقدم مقام حاج قاسم برای همه دست یافتنی است و کسی فکر نکند حالا که نمی‌تواند به این مقام دست یابد به سمتش نرود؛ اما چگونه؟ وقتی خود فرد، به اخلاص در عمل، عزم راسخ و کار مخلصانه معتقد باشد و در میدان عمل آن را اجرا کند، به این جایگاه رفیع می‌رسد.  

سردار جعفری درباره مدیریت بحران حاج قاسم سلیمانی نیز تشریح کرد: حاج قاسم وقتی در بحران نبود و سازمان و مجموعه‌اش در حالت معمولی بود، می‌گفت دیگر کاری ندارم و بهتر است شخص دیگری که توانایی پذیرش مسئولیتم را دارد، این کار را انجام دهد، اما حاج قاسم در بحران گُل می‌کرد و می‌شکفت و همین بحران‌ها عزم او را در مسئولیتی که به عهده داشت، راسخ‌تر می‌کرد. همچنین وقتی که مسئولیت سپاه قدس را قبل از ورود داعش به عهده گرفت، همین طور بود و دوباره رویه گفت‌وگو برای سپردن مسئولیت به دیگران را در پیش می‌گرفت، اما زمانی که موضوع داعش پیش آمد، دیگر چیزی نگفت و با روحیه، مأموریت خود را برای مقابله با داعش شروع کرد. این شکل مدیریتی نیز خلاف مدیریت‌های رایج فعلی است.

مسئول قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیة‌الله العظم با اشاره به دیگر ویژگی حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم وقتی می‌خواست صحنه‌های منطقه بحران را اداره و مدیریت کند، حل مسائل و مشکلات پشتیبانی جبهه مقاومت یا مسائل سیاسی و بین‌المللی که باید با وزارت خارجه خودمان و رؤسای جمهور منطقه مذاکره می‌کرد را به عهده می‌گرفت و گاهی مسائل و سختی‌های کار خود را با من در میان می‌گذاشت. بعضی اوقات غصه و نارضایتی را در چشمایش می‌توانستم ببینم، اما در صحنه عمل خیلی جدی بود. به عنوان مثال، در عراق آمریکایی‌ها صدام را با این امید برداشتند که خودشان حاکم شوند، اما حاج قاسم با کارهای سیاسی که انجام داد، اجازه نداد آمریکایی‌ها حاکمیت را به دست بگیرند و سرنوشت عراق با انتخابات به دست مردم سپرده شد.

سردار جعفری درباره نوع مدیریت بحران در دوره دفاع مقدس تشریح کرد: یکی از تفاوت‌های برجسته مدیریت انقلابی و مردمی که سپاه در دفاع مقدس داشت، این بود که فرمانده لشکر و قرارگاه نباید عقب باشد بلکه باید کنار نیروها قرار بگیرد و همراه با آن‌ها به خط دشمن بزند که در ارتش‌های کلاسیک خارج از کشور چندان مرسوم نیست. این کار خطرات بسیاری دارد و بسیاری از فرماندهان ما شهید شدند، اما این اصل مکتب اسلام است که خود پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) کنار سربازان می‌جنگیدند و شمشیر می‌زدند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی از بابت شهید شدن حاج قاسم سلیمانی به دلیل این راهبرد را نداشتید، گفت: نگرانی از این جهت برای حاج قاسم وجود داشت، اما هیچ وقت توصیه نمی‌کردم که نرود، چون مغایر با اصلی بود که در دفاع مقدس یاد گرفته بودیم و می‌دانستم اگر بگویم فایده‌ای ندارد و درست هم نیست. اگر حاج قاسم میان نیروها در جنگ 33 روزه لبنان، عراق و سوریه نبود، این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.

بیشتر بخوانید

وی با تأیید اینکه مردم با وجود انتقاداتی که داشتند، در ماجرای تشییع حاج قاسم سلیمانی باهم یک صدا شدند، گفت: بدرقه معجزه‌وار مردم از حاج قاسم، نشانه حمایت از مقاومت بود که حاصل چهل سال ایستادگی ایران از پیروزی انقلاب تا به حال است و به عنوان خروجی گام اول انقلاب شناخته می‌شود. مظهر مقاومت و ایستادگی حاج قاسم بود و بدرقه مردم از حاج قاسم به خاطر حمایت از راه مقاومت و ایستادگی بود.

سردار جعفری در پاسخ به اینکه چه چیزی از حاج قاسم را همیشه به یاد می‌آورید، گفت: رفتاری غیر از موارد کاری که شامل رفاقت و آزادمردی می‌شد را بیشتر به یاد می‌آورم. حاج قاسم همیشه دنبال شهادت بود و شاید عشقی که در شرایط بحران بروز می‌داد، به این دلیل بود که می‌دانست او را به آرزویش می‌رساند.

ویژه برنامه 10 قسمتی «ملک سلیمان» با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا محصول مرکز بسیج صدا و سیما و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که هر شب ساعت 20 روی آنتن شبکه یک می رود. بررسی 10 موضوع از نگاه حاج قاسم و گفت‌و‌گو پیرامون مسائل و حواشی روز با حضور چهره‌های مطرح از جمله محورهای این برنامه تلویزیونی است.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات