فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۴۲۸۱

روایت جشنواره فجر از جنگ/از غوغای غریب تا اتاقک گلی

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در روز هشتم با فیلم های «های پاور» هادی محمدپور و «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری ادامه یافت

جشنواره فیلم فجر در روزهای هشتم و نهم با چند روایت جذاب و دیدنی از دفاع مقدس دنبال شد؛ روایت هایی که هر کدام از زاویه های روابط انسانی و عاطفی و نیز دفاعی و نظامی به مقوله جنگ و نشان دادن  شخصیت ها و قهرمانان کشورمان در دفاع مقدس پرداختند.

اتاقک گلی و روایتی عاشقانه در بحبوحه جنگ
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در روز هشتم با فیلم های «های پاور» هادی محمدپور و «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری ادامه یافت. دو فیلم روایی از روزهای جنگ و دفاع مقدس، یکی برای نجات و دیگری دفاع.

ماجرای اتاقک گلی روایتی از عملیات مرصاد در سال 1367، حمله منافقین به کشور، حضور لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در سه‌راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی است. در عملیات مرصاد یک دسته از رزمندگان لشکر ۲۷ برای حفاظت از ساکنان روستای شیان عازم این منطقه می‌شوند که درنهایت تعدادی از رزمندگان در حفاظت از روستا به شهادت می‌رسند. 

نکته جالب توجه فیلم اینکه تهیه‌کننده خود یکی از همان رزمنده‌هایی است که برای نجات زنان و دختران گرفتار در اتاقک گلی، همراه دیگر همرزمانش وارد عملیات می‌شود. داستان پیرامون محور نجات تعدادی زن از اتاقکی گلی پیش می رود و ماجرای عاشقانه ای که در میانه داستان بر جذابیت آن می افزاید.

در شروع فیلم بخشی از زندگی روزمره اهالی روستایی را می‌بینم که درگیر داستانی طایفه‌ای هستند، ماجرای عشقی که به واسطه سوءتفاهم در مقابلش سدی به نام پدر قرار گرفته است؛ پدری که نقشی مهم در طایفه‌های کردنشین دارد. روایت با چالشی میان دو خانواده آغاز می‌شود، در عین چالش اما روستا فضایی آرام و امن دارد، اما ناگهان با یورش منافقان دستخوش تلاطم می‌شود و این شروع ماجراست.

سعید دشتی، سعید زارعی، مسعود شامی، تینو صالحی و نوید پورفرج از بازیگران اتاقک گلی هستند. فیلمی که به‌وسیله بنیاد فرهنگی روایت فتح و موزه انقلاب و دفاع مقدس تولید شد.
های پاور و داستانی از شهید ستاری
دومین فیلم هشتمین روز جشنواره فجر «های پاور» روایتی از شهید ستاری و عملیات والفجر ۸  است که نیروی پدافند هوایی ارتش به دنبال طرحی که شهید ستاری طراحی و تنظیم کرده بود، در ۲۰ روز بیش از ۷۸ هواپیمای دشمن را سرنگون می‌کند.

اتابک نادری، سپیده خداوردی، الناز اسماعیلی، مهرداد ضیایی، علیرام نورایی، مجید پتکی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور نقش های «های پاور» را ایفا می کنند‌. این فیلم در نوع خود از منظر جانفدایان ارتشی برای دفاع از کشور روایت جالب توجهی داشت.
از شخصیت اجتماعی و خانوادگی تا غوغای غریب
نهمین روز جشنواره نیز با نمایش فیلم‌ های «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا و «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه کنندگی سپهر صیفی ادامه یافت.
«در آغوش درخت» روایتی از زندگی پرتلاطم زوجی در آستانه جدایی را تصویر می کند. بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که 12 سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را برهم می‌ریزد‌‌؛ کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.
این فیلم با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاش‌های خانواده ای در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد، تصویری که روایت های مشابه بسیاری در زندگی واقعی از آن وجود دارد.

غریب، روایتی از شخصیت مسیح کردستان
دیگر فیلم روز نهم جشنواره فجر روایتی از وقایع کردستان در سال‌های 1358 و 1359 که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد، است. «غریب» برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد و حامد عنقا فیلمنامه آن را با استفاده از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده نوشته است. 

داستان در سال 1358 و یک هفته بعد از مفقودالاثر شدن احمد متوسلیان آغاز می‌شود؛ فیلمی که ساخته شده تا شخصیت بزرگ و باشکوه محمد بروجردی را به عنوان یکی از قهرمانان جنگی و مدافعان وطن به تصویر بکشد.

در واقع داستان قدم به قدم مخاطب را به سمت شخصیت والای شهید محمد بروجردی نزدیک می‌کند و زوایای شخصیتی او را در موقعیت‌های مختلف نشان می دهد تا در پایان قصه مخاطب شیفته بزرگی و عظمت شخصیت محمد بروجردی شود. 
بابک حمیدیان، نوید پورفرج، مهران احمدی و پردیس پورعابدینی از بازیگران این فیلم‌ هستند.

شخصیتی اجتماعی یا داستانی از قهر طبیعت
«وابل»، دیگر فیلمی که در روز نهم روی پرده سینمای رسانه رفت، به‌وسیله تورج اصلانی کارگردانی شد و ماجرای سیل و قهر طبیعت و مردم بی خانمان شده ناشی از آن را روایت می کند، چنانکه اهالی روستایی بعد از سیل بی‌خانمان شدند و در ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند، اما اتفاقی مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.
بازیگران این فیلم اجتماعی آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی و رامین راستاد هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات