صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۵۱

ذوالفقار ولایت

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل، سحرگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه، در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، به همراه «ابومهدی المهندس»، جانشین بسیج مردمی عراق و چند نفر از همراهان، شهد شیرین شهادت را سر کشید[...]

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل، سحرگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه، در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، به همراه «ابومهدی المهندس»، جانشین بسیج مردمی عراق و چند نفر از همراهان، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست و مصداق این آیه شریفه شد: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً»؛ برخی از آن مؤمنان، بزرگ‌مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملاً وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند و بر آن عهد ایستادگی کردند تا در راه خدا شهید شدند و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند. رهبر معظم انقلاب در پیام مهم خود به همین مناسبت شهادت ایشان را به خود وی تبریک گفته و فرمودند: «دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌(ارواحناه فداه‌) و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم.»

سال‌ها مجاهدت
در این گزارش و در سالروز شهادت بزرگ‌مرد جبهه مقاومت، بر ماست که گوشه‌هایی از رشادت‌های او را مرور کنیم و صفحاتی از تاریخ ایران اسلامی و برخی کشورهای منطقه را که به حضورش متبرک است، ورق بزنیم. شهید سلیمانی پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در طول دوران دفاع مقدس، با لشكر تحت امر خود در عملیات‌ بسیاری، ازجمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور مؤثری داشت. اگر برای بسیاری از همرزمان قاسم سلیمانی، جنگ در تابستان سال 1367 به پایان رسید؛ برای او آغاز دوران جدیدی در میدان‌های نبرد بود و در سال ۱۳۷۶ از سوی فرماندهی کل قوا مسئولیت نیروی قدس سپاه به او سپرده شد.

نقطه درخشان فرماندهی
از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس، تقویت حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی بود که دنیا، نمود عینی آن را در نبردهای متعددی، از جمله جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۲۲ روزه غزه علیه ارتش کاملاً مجهز رژیم صهیونیستی به چشم خود دید و سال‌های بعد تاریخ‌نویسان از این دو جنگ مهم بیشتر خواهند نوشت. از این ‌رو، می‌توان گفت قاسم سلیمانی با تفکر ناب خویش توانست راهبرد جمهوری اسلامی را که همانا کمک به گروه‌های مبارز علیه رژیم صهیونیستی بود، به‌درستی دنبال کند و هر روز در این مسیر گام‌های بلندی بردارد.

داعش و مأموریتی تازه
از سوی دیگر با توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی، مانند عربستان سعودی که به شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی تکفیری، اعم از داعش و جبهه النصرة در منطقه انجامید، قاسم سلیمانی مأموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود. شهید سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» را شکل داد و با کمک آنها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه، طی شش سال، به شکل قابل‌توجهی بساط تروریست‌ها را در این دو کشور جمع کرد و با نیروهایش که با درخواست رسمی دولت‌های سوریه و عراق به این دو کشور رفتند، مانع سقوط دمشق و بغداد شد. همچنین با سفر به مسکو، نقش بسزایی را در همراه کردن پوتین برای ورود به میدان نبرد سوریه ایفا کرد.

به فلسطینی‌ها جرئت داد
رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار عمومی خود پس از شهادت ایشان به گوشه‌ای از این خدمات اشاره داشتند و فرمودند: «حاج قاسم در مقابل همه نقشه‌هایی که با پول، توانایی و تأثیرگذاری سیاسی و تشکیلات وسیع آمریکایی‌ها شکل می‌گرفت، قد علم کرد و آنها را خنثی و بی‌نتیجه کرد. آمریکایی‌ها سعی داشتند قضیه فلسطین را به فراموشی بسپارند و کاری کنند که فلسطینی‌ها در حالت ضعف قرار گیرند تا جرئت مبارزه نداشته باشند؛ اما این مرد بزرگ دست فلسطینی‌ها را پر کرد و به آنها جرئت و توان مبارزه داد. حاج قاسم کاری کرد که منطقه کوچکی، مانند غزه در مقابل صهیونیست‌های پرمدعا به‌گونه‌ای ایستاد که رژیم صهیونیستی ۴۸ ساعته مجبور به درخواست آتش‌بس شد.»

قوی‌تر شدن حزب‌الله
همچنین ایشان یادآور شدند: «آمریکایی‌ها می‌خواستند عراق یا شبیه رژیم طاغوت باشد یا شبیه برخی رژیم‌ها مثل سعودی که به تعبیر آنها نقش گاو شیرده را دارند؛ اما حاج قاسم به کمک عناصر مؤمن و جوانان شجاع عراقی و مرجعیت در عراق رفت و در مقابل این نقشه ایستاد و آن را خنثی کرد. در لبنان نیز آمریکایی‌ها می‌خواستند لبنان را از مهم‌ترین عامل استقلالش؛ یعنی حزب‌الله محروم کنند تا صهیونیست‌ها، لبنان بی‌دفاع را همچون برخی مقاطع به‌راحتی اشغال کنند؛ اما حزب‌الله روزبه‌روز قوی‌تر شد، به‌گونه‌ای که امروز، هم‌ دست لبنان است و هم ‌چشم لبنان که نقش شهید شجاع و با تدبیر ما در این مسئله ممتاز و برجسته بوده است.»

اهمیت تشکیل «حلقه مقاومت»
شاید یکی از اهداف اصلی دشمنان برای سقوط سوریه، قطع کردن ارتباط ایران و حزب‌الله لبنان بود؛ ولی با شکست داعش و نقش‌آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه نه مستحکم به نام «حلقه مقاومت» تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را به هم متصل کرد که این موضوع خلاف خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی بود؛ ولی با فرماندهی «قاسم سلیمانی» در عمق میدان و تشکیل بسیج مردمی در سوریه و عراق، این موضوع به واقعیت تبدیل و اتحادی از جنس پاسداران، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... ایجاد شد.

کسب نشان ذوالفقار
خبر شهادت سردار دل‌ها کام آحاد دوستداران انقلاب را تلخ کرد و غم و اندوهی جان‌گداز را بر دل و روح مردمی که در تمام نقاط جهان به او به دیده احترام و تکریم می‌نگریستند، وارد کرد؛ اما بدون تردید شهادت سردار مقاومت که بلافاصله در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با عنوان «سیدالشهدای مقاومت» از او یاد شد، مبدأ تحولات تازه و تعیین‌کننده‌ای در محیط منطقه‌ای خواهد بود. گفتنی است، حضور مؤثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش و شکست این توطئه صهیونیستی در منطقه سبب شد تا در اسفندماه ۱۳۹۷ نشان «ذوالفقار» به منزله عالی‌ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات