صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۶۲
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه پاسخ داد:

چرا جنگ اوکراین پایان نمی‌یابد؟

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان اینکه منافع آمریکا ایجاب می‌کند بحران اوکراین ادامه یابد، گفت: جنگ اوکراین به منزله دروازه است و در صورت شکست آمریکا و غرب، پیروزی بسیار مهمی برای جبهه ضد یک‌جانبه گرایی است. رسانه‌های غربی نمی‌خواهند این را نشان دهند و موضوع را به گونه دیگری جلوه می‌دهند.

۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) روسیه با هدف حمایت از روس تبارهای ساکن مناطق مرزی اوکراین در برابر حملات نیروهای اوکراینی وارد خاک این کشور شد؛ عملیاتی که از سه جبهه بلاروس در شمال، شبه جزیره کریمه ضمیمه شده به روسیه در جنوب و قلمرو روسیه در شرق آغاز شد، با تحریم های غرب و واکنش متقابل مسکو در حوزه انرژی ادامه یافت و اکنون که سال 2022 رو به پایان است، خبری از پایان جنگ در اوکراین به گوش نمی رسد.
سرمای زمستان و بحران انرژی در اروپا نتوانسته است پایان بخش جنگ باشد. طبق برآورد مدرسه اقتصاد کی یف، تا نوامبر سال جاری (ماه گذشته) عملیات در اوکراین ۱۳۶ میلیارد دلار خسارت مستقیم به زیرساخت‌های این کشور وارد کرده است. 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به تازگی به واشنگتن سفر و بار دیگر از آمریکا درخواست کمک نظامی و مالی کرد. آمریکا که از بحران اوکراین بیشترین بهره را می برد، به نظر نمی آید تمایلی به پایان دادن به جنگ داشته باشد. کمک های بی وقفه مالی و سیل تسلیحات نظامی که هر روز به مقصد کی یف ارسال می شود، در کنار سفر اخیر زلنسکی همگی گواه این است به زودی نباید منتظر پایان جنگ در اوکراین بود.
روس ها در نبرد اوکراین از نوع سلاح های ویژه خود هنوز استفاده نکرده اند و دایره درگیری نظامی نیز محدود به چهار منطقه الحاقی به خاک روسیه است
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در پاسخ به این سؤال که چرا بحران اوکراین به درازا کشیده است، به «راهبرد معاصر» گفت: دلیل اینکه چشم اندازی برای پایان جنگ دست کم در آینده نزدیک و سال 2023 دیده نمی شود، این است که منافع آمریکا ایجاب می کند بحران ادامه یابد. افزایش فراوان حجم کمک های مالی، تسلیحاتی، لوجستیکی و اطلاعاتی آمریکایی از اوکراین یک بُعد این ماجراست.
وی افزود: بُعد دیگر این است که 500 ماهواره ناتو در حال کمک مستشاری به اوکراین هستند. درواقع تنها ارتش اوکراین برابر ارتش روسیه قرار ندارد (صف مردم اوکراین از درگیری ها جداست)، بلکه گروه های نئونازی و فاشیست بسیار خشن، بخش باقی مانده ارتش اوکراین، هزاران نفر از مزدوران خارجی که قاعدتاً آمریکایی، کانادایی، انگلیسی و فرانسوی هستند، کهنه سربازان آمریکایی، برخی افسران ناتو و انگلیس در مقابل روسیه می جنگندند.
تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: 130 هزار نفر از سربازان ارتش اوکراین در درگیری ها کشته شدند. به عبارتی روسیه در حال نبرد صرف با نیروهای اوکراینی نیست، بلکه در حال جنگ با تمام اعضای ناتوست. ناتو نیز جرئت ندارد به طور رسمی اعلام کند در درگیری حضور دارد، زیرا اگر رسمی این موضوع را اعلام کند، روسیه فاز عملیات ویژه نظامی را باید به جنگ ارتقا دهد.
مدبر یادآور شد: تأکید روس ها بر عملیات ویژه نظامی است، زیرا تعریف آن از نظر راهبرد نظامی شامل دایره محدود جغرافیایی، استفاده نوع خاصی از سلاح ها و سطح ویژه ای از نیروهاست. یعنی روس ها در نبرد اوکراین از نوع سلاح های ویژه خود هنوز استفاده نکرده اند و دایره درگیری نظامی نیز محدود به چهار منطقه الحاقی به خاک روسیه است. حتی عملیات پهپادی که در اوکراین انجام می دهند، شامل کل خاک اوکراین نمی شود.
این کارشناس مسائل روسیه درباره تبلیغات رسانه ای گسترده غرب علیه مسکو عنوان کرد: ناتو با تمام ظرفیت های خود وارد درگیری با روسیه شده است و آمریکایی ها و انگلیس در حال حاضر پیشرفته ترین سلاح های خود را (به عنوان آزمایش یا مشتری یابی در آینده) در اوکراین استفاده می کنند. همین تجهیزات در برابر سلاح هایی که روسیه در حال حاضر استفاده می کند و سلاح های تراز اول این کشور هم نیست، ناتوان هستند. غرب قصد دارد ضعف خود را پنهان کنند و به دلایلی که عنوان شد جنگ اوکراین طولانی شده است.
مدبر درباره سفر زلنسکی به آمریکا گفت: این سفر ثابت کرد رئیس جمهور اوکراین عامل آمریکاست، زیرا امروز مردم اوکراین گرفتار بحران جدی در حوزه بهداشتی، غذایی و سلامت جسمانی هستند. زیرساخت های انرژی از بین رفته، برق، غذا و آب آشامیدنی نیست. غلات اوکراین را انگلیس و آمریکا از خطوط ریلی و خط دریایی خارج می کنند. این موارد نشان می دهد پول هایی که آمریکا به زلنسکی می دهد صرف مردم و حتی سربازان اوکراینی نمی شود و به وسیله گروه های مافیایی غارت می شود.
درگیری در اوکراین صرفاً در یک حوزه جغرافیایی نیست. در باخموت تماماً فرماندهان انگلیسی و آمریکایی در صف نخست ایستاده اند تا مانع سقوط آن به دست روس ها شوند
این کارشناس سیاسی یادآور شد: در سخنرانی زلنسکی در کنگره به هیچ وجه به شرایط وخیم غذایی و دارویی پرداخته نشد و درخواست این موارد را از آمریکا نکرد. وی فقط پول و سلاح خواست و این همان سیاستی است که آمریکا دنبال می کند تا ملت اوکراین را بدهکار کند. در ابتدا قرار بود حدود 35  میلیارد دلار حمایت آمریکا از اوکراین باشد که برای فضاسازی آن را به 45 میلیارد دلار افزایش دادند. آمریکا بعدها این پول ها را از اوکراین پس خواهد گرفت. پشت پرده این درگیری مافیای سلاح، غلات و انسان قرار دارند.
مدبر افزود درگیری در اوکراین صرفاً در یک حوزه جغرافیایی نیست. در باخموت تماماً فرماندهان انگلیسی و آمریکایی در صف نخست ایستاده اند تا مانع سقوط آن به دست روس ها شوند. باخموت حکم ماریوپل را دارد و در محاصره روس هاست. درگیری در اوکراین از نوع ایدئولوژیک است؛ آنها کلیساهای ارتدوکس روسی را تعطیل کردند و کشیش های آن به وسیله نئونازی های آزوف دستگیر شده اند. جنگ اوکراین جنگ مذهبی است، برخی از نئونازی ها رویکرد ضد دینی دارند و سال ها در یک برنامه تلویزیونی معروف به اهداف سنتی در روسیه حمله می کردند.
این کارشناس مسائل روسیه تأکید کرد: جنگ اوکراین به منزله دروازه است و در صورت شکست آمریکا و غرب، پیروزی بسیار مهمی برای جبهه ضد یکجانبه گرایی است. رسانه های غربی نمی خواهند این را نشان دهند و موضوع را به گونه دیگری جلوه می دهند.
مدبر درباره موضع گیری های مداوم زلنسکی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: از مدت ها پیش هشدار داده شد زلنسکی کلان پروژه آمریکا را قصد دارد علیه ایران اجرا کند که تقریباً از یک ماه گذشته به بهانه پهپادها وارد هجمه تبلیعاتی علیه ایران شدند.
این کارشناس سیاسی تأکید کرد: ماهیت اصلی زلنسکی در کشور شناسانده نشده است و تصور می شود وی رئیس جمهور کشوری است که مردمش آن را انتخاب کردند، در حالی که این فرد بازیگر فیلم های مستهجن و مبتذل اوکراین بود. حتی برخی رسانه های وابسته به جریان سنتی در اوکراین از بازی کردن تماماً عریان وی در فیلم ها انتقاد می کردند که چرا تبلیغ به این کار می کند و بیشتر در نقش دلقک بازی می کرد.
وی افزود: کاخ سفید شخصی با این پیشینه را در رأس قدرت اوکراین قرار داد و در واقع هنرپیشه ای است که با آمریکا قرارداد امضا کرده است تا مقابل روسیه بایستد و در کنار آن، آنچه غربی ها می گویند علیه ایران به زبان بیاورد. این فرد درکی از موضوعات سیاسی ندارد و اکنون که مواضع هتاکانه و ضد منافع ملی ایران مطرح می کند، ضرورت دارد دست کم در حوزه رسانه واقعیت ها را درباره شخصیت انحرافی این فرد و جنگ تمدنی و دینی که به راه انداخته است روشن کرد.
اروپا پس از پیمان ماستریخت استقلال خود را از دست داده است و در تله آمریکایی ها افتاده اند
مدبر گفت: هیچ کشوری در نظام بین الملل نمی تواند به کشور دیگر در حوزه فروش سلاح های متعارف انتقاد کند. در حال حاضر بیش از 35 کشور دنیا انواع سلاح های نامتعارف را در اختیار اوکراین قرار می دهند، نیروهای خود را وارد جنگ کرده اند انتقادی متوجه آنها نیست، اما به فرض اگر روسیه در گذشته از ایران سلاح خریداری کرده و بخواهد از آنها استفاده کند، اشکال دارد؟ خیر؛ از نظر حقوق بین الملل به هیچ وجه. پس این نیز بازی غربی هاست و جمهوری اسلامی نباید در تله غرب قرار بگیرد، زیرا آنها به هیچ وجه امتیاز نمی دهند. در شرایطی که سرنوشت این جنگ سرنوشت نظم جدید جهانی را مشخص می کند، باید در جبهه دقیق و درست که همان جبهه ضد آمریکایی است باقی بمانیم.
این کارشناس سیاسی درباره اینکه چرا اروپا با وجود بحران انرژی از تحریم روسیه دست برنمی دارد، تصریح کرد: اروپا پس از پیمان ماستریخت استقلال خود را از دست داده است و در تله آمریکایی ها افتاده اند. آمریکا اروپا را با سیاست روس هراسی ترساند. آمریکا با توهم شوروی اروپایی ها را اجیر خود کرد و شکاف امروزی مردم اروپا و صاحبان قدرت در این قاره به دلیل همین سیاست بدون استقلال اروپاست که سرنوشت آنها نیز بعد از این جنگ تمدنی مشخص خواهد شد.

منبع:راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات