صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 11 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): پرچم سیاست جمهوری اسلامی در مقابله‌ با دشمن که خنثی کرد نقشه‌ عمیق دشمن را، حاج قاسم سلیمانی بود؛ رضوان خدا بر او باد.(1401/9/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

ارز، امید و فردای پیش‌رو

چند روز اخیر بازار صحنه تاخت و تاز قیمت‌ها ناشی از رشد افسار گسیخته نرخ دلار بود. این جهش نشان می‌دهد نه سیاست‌های بانک مرکزی همچون بازار مبادله ارزی ، نه نرخ نیمایی، حذف ارز ترجیحی و... تاکنون توانسته بر بازار آزاد ارز کارگر شود و نه مدیریت کوتاه‌مدت صالحی‌آبادی توانست مانعی برای کنترل این دونده تند پای باشد. حالا در دور جدیدی از تغییرات مدیریتی در دولت ، ظاهرا قرار است با نشستن فرزین بر صندلی ریاست بانک مرکزی، آن‌طور که خودش گفته، دلار این غول با شاخ و دم اقتصاد ایران به درون چراغ جادو‌ بازگردد‌.
با اینکه چرایی افزایش قیمت دلار و یا چگونگی کاهش قیمت آن مسئله بسیار مهمی است اما مهم‌تر، رابطه بین دو متغیر قیمت دلار و احساس امیدواری در جامعه است؛ چرا که به درست و یا غلط ناف امید جامعه به نرخ این کاغذ آبی رنگ پیوند خورده است به طوری که با هر تکانه و بالا و پایین شدنی امید جامعه را تحت تأثیر مستقیم خود‌ قرار می‌دهد. نتایج تحقیقاتی که در مورد رابطه بین شاخصه‌های اقتصادی و امید به زندگی در ۱۳۶ کشور جهان انجام شده است نشان می‌دهد میان شاخصه‌های کلان اقتصادی و امید به زندگی در یک کشور ارتباط مستقیمی وجود دارد و از میان شاخصه‌های اقتصادی متغیر تورم و نرخ بیکاری بیشترین تأثیر را بر کاهش امید به زندگی در جوامع دارد. البته منظور از امید به زندگی در این نوشتار، فقط بالا رفتن طول عمر افراد نیست بلکه منظور امیدواری به بهبودی شرایط زیست فردایی جامعه است. بر این اساس هرگونه تغییر و تحول در حوزه‌های مدیریت پولی و بانکی در صورتی می‌تواند امیدآفرین باشد که به کاهش نرخ دلار و تورم منتهی گردد‌ وگرنه تغییرات نمادین و بلا اثر چیزی جز نا امیدی بیشتر را در پی نخواهد داشت.
به نظر می‌رسد در شرایطی که در جامعه به حد کافی برای ناامیدی بهانه وجود دارد بزرگ‌ترین هنر دولت سیزدهم می‌تواند امیدآفرینی از طریق بهبود شرایط اقتصادی باشد. البته این امیدآفرینی به هیچ‌وجه از جنس «امید آرزویی» نیست، بلکه از جنس «امید عملکردی» است‌، به واقع مردم بیش از آنکه به سبک و سیاق مدیریتی، عناوین مسئولیتی و گفته‌های مدیران توجه کنند به عملکرد و نتایج کار آنان نگریسته و بر همین اساس دولت انقلابی را به قضاوت خواهند نشست.

(حسین حسینی‌نژاد)

 

▼ گزارش روز

پاسخی به یک شبهه و خباثت

طی روز‌های اخیر و همزمان با سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) ۴۰۰ شهید گمنام در سراسر کشور تشییع شدند. حال، شبهاتی تحت عنوان «چرا با وجود آزمایشات DNA، باز هم شهید گمنام داریم؟» و «چرا با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ همچنان باید شاهد تشییع پیکر شهدا باشیم؟» در فضای مجازی مطرح می‌شود.
گزاره‌های خبری: 1ـ یکشنبه 4 دی ماه بود که محمدعلی آهنگران با انتشار توئیتی پرسش‌هایی را در خصوص روند تفحص پیکرهای شهدای گمنام و افراد مفقودالاثر جنگ تحمیلی مطرح کرد. آهنگران با طرح برخی پرسش‌ها نوشت: «سؤالی که سال‌هاست می‌پرسیم اینکه تعداد شهدای مفقودالاثر مشخص (است) و خانواده‌های این عزیزان هم برای دریافت DNA در دسترس هستند. با این همه پیشرفت در علم ژنتیک، (اطلاق) عنوان «شهید گمنام» چه معنایی دارد؟ تکلیف خانواده‌های شهدای مفقودالاثر که شهیدشان بی‌نام و نشان و بدون تحقیق و بررسی دفن شده چیست؟» 2ـ صفحه توئیتری منتسب به فوتبالیست فراری درباره تشییع باشکوه شهدای گمنام در سراسر کشور توئیتی منتشر کرد که البته بیش از هر چیز نشان‌دهنده خشم و عصبانیت گردانندگان این صفحه از حماسه ماندگار ملت ایران در تشییع باشکوه 400 شهید گمنام دفاع مقدس و آخرین میخ بر تابوت اغتشاشات است. علی کریمی در توئیت خود نسبت به کشف تعداد زیادی از شهدا و تشییع هر ساله آنها شبهه‌افکنی کرد.
گزاره‌های تحلیلی: فارغ از در نظر گرفتن تلخی صحنه مخابره شده به بدخواهان کشور و انقلاب از قاب ماندگار حضور مردم شهرهای بزرگ و روستاهای کوچک در بدرقه فرزندان گمنام‌شان، ضروریست برای شبهات وارد شده پاسخ لازم ارائه گردد.
برای شناسایی شهدای گمنام با استفاده از استخوان‌ها و بقایای پیکرهای مطهر به دست آمده توسط گروه‌های تفحص، در اختیار داشتن پروفایل ژنتیکی نمونه‌های استخوان که چند ده سال از بقایا در شرایط متفاوت محیطی گذشته است ضرورتی انکارناپذیر است و از فناوری‌های مهمی است که ایران به آن دست یافته است. پس از تفحص پیکر مطهر شهید و اخذ نمونه بافت استخوانی و عدم وجود نمونه خون در بانک ژنتیکی پیکر به عنوان شهید گمنام خاکسپاری شده، پس از اخذ نمونه خون جدید از خانواده شهدا، بلافاصله با بانک اطلاعات شهدای گمنام مدفون شده تطبیق داده شده و هویت شهید شناسایی می‌شود. شرایط محیطی از جمله منطقه باتلاقی و هور در جنوب کشور ممکن است آسیب جدی به بقایای پیکر شهید وارد کرده باشد که دستیابی به اطلاعات ژنتیکی نمونه را دچار مشکل یا غیرممکن سازد.
در این سیر شناسایی، کامل بودن بانک نمونه خانواده‌ها جهت حصول به انطباق ژنتیکی مورد تأیید، بسیار مهم است که علاوه بر موارد فوق در این سال‌ها، این بانک، تاکنون به دلایل مختلف اعم از در قید حیات نبودن والدین و منسوبین شهدا و عدم تمایل عده‌ای از خانواده‌های شهدا به دادن نمونه خون، بانک نمونه خانواده‌ها کامل نشده است.
نکته پایانی؛ تشییع باشکوه شهدای گمنام در روزهای اخیر از یک‌سو این واقعیت را ثابت می‌کند که مردم ایران حتی در سخت‌ترین روزهای خود نیز قدمی از ارزش‌های‌شان عقب‌نشینی نمی‌کنند. خشم ضدانقلاب نسبت به پاسداشت یاد شهیدان به بهانه‌های مختلف را باید در چارچوب همین واقعیت فهم کرد. دولت‌های خبیث غربی که در سایه آشوب‌های اخیر چشم طمع به فروپاشی سیاسی و تجزیه سرزمینی ایران دوخته بودند این بار هم سیمای واقعی ایران را بر گرد شهیدانی دیدند که هویت‌بخش این سرزمین و مردمانش هستند. این جمعیت بدون فراخوان گسترده، بدون دستمزد و بدون امپراطوری رسانه‌ای دروغ، در خیابان حضور پیدا کردند و در سرمای زمستان چنین حماسه‌ای را رقم زدند.

(حسين عباسيان)


▼ اخبار

1ـ چند کودک سوری‌ دیگر باید کشته شوند؟!

میک والاس، نماینده‌ ایرلند در پارلمان اروپا گفت اتحادیه اروپا مدعی نگرانی برای جمعیت غیرنظامی در سوریه است. بزرگ‌ترين تهدید برای زندگی غیرنظامیان در سوریه از سوی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و نایبان آنها است. حتی نیروهای نیابتی ایالات متحده که توسط ترکیه بمباران شده‌اند، با ایالات متحده برای غارت نفت و گندم همکاری می‌کنند. ما علیه مردم سوریه، تحریم‌های یک‌جانبه‌ غیرقانونی اعمال می‌کنیم، به این دلیل که در برابر جنگ برای تغییر رژیم مقاومت کردند! و تغییر رژیم شکست خورد. جنگی که توسط فرانسه، انگلیس، آمریکا، دیکتاتوری‌های خلیج‌فارس و ترکیه به آنها تحمیل شد. نود درصد سوری‌ها اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اکثر کودکان فقط یک بار در روز غذا می‌خورند و اکثرشان از گرسنگی، سرما و کمبود دارو می‌میرند. تحریم‌های غرب، قبل از تهاجم سال ۲۰۰۳ باعث مرگ نیم میلیون کودک در عراق شد. قبل از پایان دادن به این سیاست اقتدارگرایانه و نسل‌کشی، چند کودک سوری‌ دیگر باید کشته شوند؟!

2ـ رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳

صندوق بین‌المللی پول با ترسیم چشم‌انداز مثبت از اقتصاد کشورمان در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در این سال با رشد و بهبود نسبت به سال قبل از آن مواجه شود. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران در این سال ۹۱ میلیارد دلار بزرگتر خواهد شد و برای نخستین بار به مرز یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید که در سال ۲۰۲۲ بیش از یک‌هزار و ۵۹۹ میلیارد دلار برآورد شده، در سال ۲۰۲۳ به یک‌هزار و ۶۹۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. نرخ تورم در اقتصاد ایران برای سال ۲۰۲۳ افزون بر ۴۰ درصد پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به تورم ۴۰ درصدی سال ۲۰۲۲ افزایش یا کاهش نخواهد داشت. بدهی ناخالص دولت در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی خواهد یافت. بدهی ناخالص دولت ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته اما در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به معادل 34/2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

3ـ آخرین خبرها از فیلم حاج قاسم

زینب سلیمانی گفت: در سه سال گذشته چندین طرح برای تدوین فیلمنامه پیگیری شد که از میان آنها سه فیلم‌نامه پیشرفت قابل قبولی داشت و امید داریم در سال پیش‌رو تدوین نهایی به سرانجام برسد. داستان سریال «ترور» درباره ترور نافرجام شهید سلیمانی در بیت الزهرا(س) کرمان است. نکاتی نسبت به این مجموعه تلویزیونی «ترور» وجود داشت که خوشبختانه در گفت‌و‌گو و همکاری با عوامل سریال حل شد و کار در حال پیشرفت است. تلاش خواهیم کرد در سال آینده ساخت اولین فیلم سینمایی بلند درباره شهید سلیمانی را پیگیری و اجرا کنیم. این فیلم با اقتباس از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» و نیز مصاحبه‌های تکمیلی مقطع تولد تا جوانی شهید سلیمانی را به تصویر خواهد کشید.

4ـ قصاب لر و انسان‌دوستی پهلوی

کاربری در فضای مجازی نوشت: این روزها که ربع پهلوی ادعای انسان‌دوستی دارد جالب است بدانیم. ویلیام داگلاس در کتاب سرزمین شگفت‌انگیز و مردمی مهربان و دوست داشتنی می‌نویسد: «افسران رضاخان سر جوانان لر را قطع می‌کردند و بعد سینی آهنی گداخته شده‌ای را بر روی گردن بریده آنها می‌گذاشتند تا جنازه چند قدم بدود، سپس بر سر تعداد قدم‌های آنها شرط‌بندی می‌کردند. این عملیات با فرماندهی اولین سپهبد ایران یعنی امیراحمدی معروف به قصاب لر انجام شد. جنایت‌کاری بی‌رحم که یکی از بازوهای اصلی رضاشاه بود. کسی که انسانیت در دلش زنده باشد، نمی‌تواند صدام و رضاشاه و هیتلر را بزک کند.»

 

▼ اخبار کوتاه

تقابل پهپاد کرار و هواپیمای جاسوسی/ همزمان با رزمایش ذوالفقار ارتش، فعالیت هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از سامانه‌ها و تجهیزات ایران در منطقه عمومی رزمایش افزایش یافته است. در جریان برگزاری رزمایش هواپیمای باسرنشین اطلاعاتی Pـ8 نیروهای فرامنطقه‌ای که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه رزمایش را داشت، با شلیک یک پهپاد کرار از سوی سامانه یکپارچه پدافند هوایی مجبور به ترک منطقه شد.

۱۱۲ سد ایرانی در دست ساخت/ معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۴۱۹ طرح سدسازی مربوط به وزارت نیرو تاکنون اجرا شده که عمدتا در طول انقلاب بوده و ۳۹ میلیارد مترمکعب آب در زمان حاضر تنظیم شده و حجم مخازن ما ۵۷ میلیارد مترمکعب است. ۱۱۲ سد در دست ساخت قرار دارد که به میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب به ظرفیت موجود اضافه می‌شود.

قیمت نجومی مسکن در تهران/ بانک مرکزی از رشد ۲۷ درصدی معاملات مسکن شهر تهران طی آذرماه در مقایسه با ماه پیش از آن خبر داد. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 480/7 میلیون ریال بود که حاکی از افزایش 2/9 درصدی نسبت به ماه قبل است.

سال سختی پیش‌روی ماست/ ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس گفت: من وانمود نمی‌کنم که همه مشکلات ما در سال جدید از بین می‌رود. سال ۲۰۲۳ برای ما چالش‌هایی به همراه خواهد داشت. جنگ روسیه علیه اوکراین عامل بحران شدید اقتصادی همراه با تورم و رکود بالا است، تمام جهان تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

ثبت مصرف بی‌سابقه بنزین در دی‌ماه/ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: از ابتدای دی‌ماه به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که برای فصول سرد سال عددی بی‌سابقه است و نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خبرهای خوب سخنگو در موج خبرهای منفی/ بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد که در ۱۵ ماه گذشته حدود ۹۰۰ هزار نفر به‌ کار برگشتند و حدود ۲ هزار کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل در یک سال و چندماه گذشته فعال شد.

خیام سربلند از آزمایش/ سخنگوی سازمان فضایی از دریافت تصاویر رنگی و بسیار باکیفیت ماهواره‌ «خیام» خبر داد و گفت: این ماهواره در هفته‌های آتی تمام تست‌های خود را به پایان می‌رساند و به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات