سیاسی >>  مجلس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۷۲

نطق وکلای ملت/ تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 20 دی در نطق میان دستور خود به موضوعات پروژه نفوذ، تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی، عملکرد صدا و سیما، امنیت کشور، مسکن، مشکلات اقتصادی و... اشاره کردند.

نطق وکلای ملت/ تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است

* تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است

محسن زنگنه نماینده مردم تربیت حیدریه، مه ولات و زاوه  در مجلس اظهار کرد: لازم می دانم به عنوان عضوی از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از زحمات دولت محترم و همچنین سازمان برنامه و بودجه که برخلاف برخی از مصاحبه ها بودجه امسال را با مدیریت منابع و مصارف در حد کسری بودجه صفر تا امروز پیش برده اند، تشکر کنم و امیدوارم که دولت محترم با آسیب شناسی برنامه های پیشین توسعه رویکرد خویش را تغییر داده و با توجه به تاکیدات رهبری بر مسئله محور بودن برنامه هفتم با انتخاب تعداد محدودی مسئله اصلی تمرکز خود بر حل همان مسائل معطوف دارد.

 وی ادامه داد: امروز سوال مردم از کارگزاران و نمایندگان مجلس این است که آیا مشکلات اقتصادی کشور به سامان خواهد رسید؟ آیا کشتی معیشت مردم در طوفان تورم به ساحل آرامش می رسد؟ و آیا می توان ماه ها و سال های ثبات ارز را آرزو داشت؟ بنده پاسخ می دهم آری اما نسخه و راهبرد حل این مسئله چگونه است؟ در 31 خرداد 1400 و تنها سه روز بعد از انتخاب ریاست محترم جمهور در نطقی از همین تریبون به ایشان عرض کردم  که تنها راه بهبود اقتصاد بازگشت به تفکر اندیشمند شهید بهشتی است. آنجا عرض کردم که تفکرات شبه مارکسیستی ابتدای انقلاب باعث شد که بخش عمده اقتصاد به دولت سپرده شود و در برابر واگذاری امور به مردم مقاومت ایجاد گردد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 1393 در جمع مردم شریف آذربایجان می فرمایند" یک اشکال بزرگ اقتصاد دولتی بودن آن است" ایشان می فرمایند" در اوائل انقلاب نگاه هایی وجود داشت که اقتصاد را به دست دولت سپرد و حالا هرچه تلاش می شود که اقتصاد منتقل شود به مردم و داده شود دست مردم، کار درست پیش نمی رود و سخت است" بنده عرض می کنم تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی نمودن اقتصاد است. اقتصاد مردمی یکی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی است اما متاسفانه طی یک دهه گذشته این مفهموم فقط در حد شعار باقی مانده است.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم با بیان اینکه اقتصاد مردمی یعنی چه؟ افزود: رهبر معظم انقلاب در حرم امام هشتم(ع) در سال 1393 می فرمایند" اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد مردم بنیان است یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است. با اراده مردم، با سرمایه مردم، حضور مردم تحقق پیدا می کند. کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دست مردم است و  مال مردم است" البته گاه در مفهوم مردم هم شاهد انحرافاتی هستیم که مجدد اشاره می کنم که رهبری معظم انقلاب، مردم را فعالان، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان مهارت و صاحبان سرمایه می  دانند.

زنگنه اظهار کرد: متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که طی چند دهه گذشته قوانین و دستورالعمل ها و سیاست ها برخلاف این مسیر بوده و نه تنها اقتصاد به مردم سپرده نشده بلکه نوعی بی اعتمادی به مردم به صورت پر رنگ دیده می شود . قوانین و سیاست ها در جهت پر رنگ کردن حضور دولت است. به بهانه های مختلف روز به روز عرصه به جریان مردمی اقتصادی تنگ تر می شود و نتیجه این نگاه در میان مدت و بلند مدت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

نماینده مردم تربیت حیدریه، مه ولات و زاوه  در مجلس یازدهم ادامه داد: در حوزه ارز سیاست های دولت قبل عملا به جای تشویق صادرکننده، او را به واسطه سامانه نیما و تعهدات ارزی تنبیه نمود. منافذ مردمی و عادی ورود و خروج ارز از جمله صرافی ها دچار انسداد شد و عملا تامین ارز در انحصار دولت قرار داد که البته ارز 4200 به این انحصار کمک نمود.امیدواریم که دولت محترم و رییس جدید بانک مرکزی این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: در حوزه های کشاورزی و دامداری متاسفانه با قیمت گذاری و ایجاد محدودیت در صادرات و واردات گوشت نه تنها دامداران را به خاک سیاه نشاندیم بلکه در نهایت نتوانستیم قیمت گوشت قرمز را در حد ارقام پیش بینی حفظ نماییم.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: در حوزه ده ها هزار پروژه نیمه تمام که بیش از هزار همت برای آن نیاز است چرا نباید آن را به مردم واگذار نمائیم. می شود با تغییر فرمول ها بخش زیادی از پروژه های راه، ریل، بیمارستان و حتی پروژه های فرهنگی و هنری را به بخش خصوصی سپرد.

زنگنه در مورد روستا ها بیان کرد: به بهانه جلوگیری از زمین خواری، املاکی که ده ها سال یک خانواده روستایی در آن سکونت داشته را ملی اعلام کردیم و آن املاک را با قیمت های بالا به مردم می فروشیم.

نماینده مردم تربیت حیدریه، مه ولات و زاوه  در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه بنیاد مسکن که قرار بود باعث رفع آمال محرومان و مستضعفان باشد، خود به بزرگ ترین مانع برای توسعه روستا نبدیل شده است. در حوزه خودرو نیز تنها راه اعتماد به مردم است. برای حفظ انحصار دولت در دو شرکت خودرو ساز عملا سیاست هایی اعمال می شود که راه را برای واگذاری به مردم می بندیم.

وی افزود: در خصوص مجوزهای کسب و کار اقدامی خوب توسط مجلس و دولت صورت گرفت که آن در حوزه تسهیل مجوزهای کسب و کار انجام شد اما متاسفانه هنوز تا نقطه مطلوب راه زیادی داریم.

زنگنه در حوزه مسکن ادامه داد: ساخت 4 میلیون مسکن که نه تنها یک میلیون مسکن نیز بدون تغییر رویکرد ها و استفاده از ظرفیت مردمی انکان پذیر نیست. بایستی بدون بیم و هراس مدل هایی را طراحی کنیم که سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه مسکن را جذاب نماییم و بتوانیم مشکل محرومین و مستضعفین را حل کنیم. به امید موفقیت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی.

* چرا برنج از لیست محصولات استراتژیک خارج شده است؟

 خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس هم در نطق میان دستور خود گفت: عزت و امنیت ملی، اقتدار بین‌المللی، استقلال و حاکمیت سرزمین منوط به پیروی از منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی ) و آرمان‌های امام راحل و شهدای عزیز در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و نگاه کارشناسی و توجه به منافع عمومی و همراهی با مردم است   بر این اساس در راستای استیفای حقوق مردم برخی از چالش‌های مهم را در چند نکته به سمع و نظر شما عزیزان می‌رسانم.

وی ادامه داد: برادر بزرگوار و پرتلاش جناب آقای دکتر رییسی عزیز ریاست محترم جمهور، مشکل اساسی ما ضعف مدیریت و ناکارآمدی است، اینجانب به عنوان خادم مردم از جنابعالی می‌خواهم که نسبت به عزل و جابجایی مدیران ناکارآمد و بی‌تدبیر و نفوذی‌ها اقدام نمایید و با استفاده از مدیران متعهد، متخصص، جهادی و ولایی تحول عظیمی را در حوزه اجرایی به وجود آورید.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس تصریح کرد: مطمئن باشید آب بدون حرکت مرداب است و مرداب هم مرگ آب، بخشی از مشکلات مردم در حوزه اقتصادی، معیشتی و اشتغال جوانان ربطی به تحریم‌ها ندارد این مشکلات با تفکر جهادی و انقلابی و ما می‌توانیم قابل حل است.

بهروزی‌فر اظهار کرد: ایران اسلامی کشوری مملو از توانمندی‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی اما با تفکر ما نمی‌توانیم نمی‌توان قله‌های عزت و پیشرفت را فتح کرد.              

وی افزود: تجربه 8 سال دفاع مقدس با همین تفکر و روحیه جهادی و ایثار که ما می‌توانیم در اوج تحریم‌های ظالمانه غرب و شرق 8 سال با دشمن تا بُن دندان مسلح جنگیدیم یک وجب از خاک کشور عزیزمان را به دشمن ندادیم.

بهروزی‌فر در تذکر به وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: جناب آقای ساداتی‌نژاد، برنج یکی از محصولات استراتژیک و قوت مردم است که متاسفانه از لیست محصولات استراتژیک خارج شده، افزایش بهای ادوات کشاورزی و سموم دفع آفات و نرخ کود شیمیایی به حدی رسیده که اکثر قریب به اتفاق کشاورزان عزیز و زحمتکش توان خرید آن را ندارند در این رابطه حتما تجدیدنظر شود.

* طرح ساماندهی کارکنان  هر چه سریع تر نهایی و تصویب شود

احمد محرم‌ زاده یخفروزان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس نیز در نطق میان دستور با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه ( س ) و روز زن  ضمن تشکر از اعضای کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه و همچنین نمایندگان مجلس برای پرداختن به طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: امیدوارم این طرح هر چه سریع تر نهایی و تبدیل به قانون و اجرا شده تا مشکلات کارکنان شرکتی هر چه سریع تر حل و فصل شود.

وی خطاب به رئیس جمهور افزود: مردم ایران اسلامی به عنوان صاحبان نظام و انقلاب از لحاظ معیشت و گذران زندگی سخت در مضیقه هستند بنابراین مهار تورم و افزایش پول ملی امری بسیار ضروری است و انتظار داریم در این رابطه تدابیر جدی اتخاذ شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس یازدهم ادامه داد: مطالبه مردم اهر و ارسباران فرمانداری ویژه است بنابراین ضروری است رئیس جمهور دستور تصویب و اجرای آن را صادر کند.

محرم زاده یخفروزان خطاب به رئیس جمهو و وزیر صمت، گفت: مردم ایران از کیفیت و قیمت خودرو که روز به روز در حال افزایش است بسیار گلایه مند هستند و شاهد جانباختن روزانه ده ها نفر از هموطنانمان در جاده ها هستیم؛ کی و چه زمانی قرار است این مشکلات مرتفع شود؟ مجلس مجوزواردات خودروهای خارجی را صادر کرد تا در قیمت و کیفیت رقابت ایجاد شود چرا در این امر مهم تسریع نمی شود.

* نفوذیان بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کرده‌اند

مصطفی رضاحسینی قطب آبادی نماینده مردم شهر بابک در مجلس هم در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز( سه شنبه20 دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی،با سلام و درود خدمت ملت شریف ایران و تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرای مرضیه(س) خدمت تمام زنان ایران زمین، گفت: وظیفه خود می‌دانم از وزیر کشور و معاون پارلمانی کشور و استاندار کرمان به جهت انتصاب فرماندار جدید شهر بابک که موجب ایجاد انگیزه بیشتر و آغاز دوباره کارها گردید صمیمانه تشکر کنم.

وی ادامه داد: تاریخ گواه است؛ که هر گاه در هر سرزمینی نعمت رهبری وجود دارد؛ دشمنان نتوانستند در آن رخنه کنند و نتوانستند در آن نیرنگی ایجاد کنند. امروز ایران اسلامی از این نعمت برخوردار است؛ رهبری بصیر، حکیم، عالم، مدیر، مدبر و جانباز انقلاب داریم و دلیل کینه دشمنان و بدخواهان همین است که ایشان با هوشیاری توطئه‌ها را پیش بینی و هشدار می‌دهد و آن را خنثی می‌کنند.

نماینده مردم شهر بابک در مجلس تصریح کرد:رهبر انقلاب طی سال‌ها بارها از واژه نفوذ یاد کرده و آن را مهم دانستند و به همه هشدار داده‌اند.آنچه امروز شاهد آن هستیم، دلیلش بی توجهی برخی از مسئولان و دست اندرکاران به دستورات ، نصایح و دلسوزی‌ های مقام معظم رهبری است می‌خواهم امروز از نفوذ و نفوذیان بگوییم ، مقدمات نفوذ، روش نفوذ، مقابله و زمینه ساز دامنه و وسعت آن؛ آنجا که سعی دارند بین شیعه و سنی و بین ادیان الهی دودستگی ایجاد کنند حتما خروجی نفوذ صورت پذیرفته است.

رضاحسینی قطب آبادی خاطرنشان کرد: آنجا که کشاورز، دامدار و عشایر نمی‌توانند از تسهیلات حوادث، سرمازدگی، سیل بیماری‌‌ها و نهادهای مرتبط بهره مند شوند ناراحت و معترض می‌شوند باید به دنبال نفوذ باشیم؛ نفوذیان یا نمی خواهند و یا نمی‌توانند و نمی‌گذارند و مسئول مربوطه یا ناتوان است و یا نفوذی، انجا که گرانی بیداد می کند و مردم توان تامین نیازهای خود را ندارند و از آینده مبهم اقتصادی بیمناک هستند خروجی نفوذ در اقتصاد داریم. دست اندارکاران یا ناتوان یا نفوذی و یا بخیل هستند.

وی اظهار کرد:  آنجا که تفاوت حقوق کارگران و کارمندان را داریم و  هر روز که فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود باز هم باید از نفوذ ترسید و چاره‌ای برای آن اندیشید. 

وی تاکید کرد: آنگاه که مردم را به دسته‌های سیاسی تقسیم می‌کنیم و در خانواده‌ها دعواهای اصولگرایی و اصلاح طلبی راه می‍‌اندازیم و دایره انقلاب را تنگ و تنگ تر می‌کنیم،نفود در شکل خطرناک ظاهر می‌شود، نفوذ تنها جاسوس بازی نیست، بلکه بازی جاسوسان و طراحان آن نیز نفوذ است، اگر امروز بانک‌ها با پول مردم فربه شده و در دادن تسهیلات از پول خود مردم، به خودشان دریغ می‌کنند و جان بیچارگان را به لب می‌رسانند،حتما نوعی نفوذ را باید جستجو کرد.

نماینده مردم شهر بابک تصریح کرد: اگر امروز با بخش‌های خصوصی و سرمایه گذاران این بخش، بی مهری می‌شود و آنان را به خارج از کشور هدایت می ‌کنند،باید رد پای نفوذ را  در راندن سرمایه ها و فرصت‌ها جستجو کرد،آنجا که حوزه هایی مانند مس که باید توسط جوانان متخصص و متعهد  اداره شود واز افراد سالخورده استفاده نکنند ،چه دلیلی دارد افراد سالخورده نظامی بازنشسته را بر سر کار بیاورند،آنجا که تصمیمات خلق الساعه  و احساسی گرفته می شود و بنیان جامعه را متزلزل می کنند،باید دید چه کسی یا کسانی نفع می‌برند،امروز تبعیض در برخی موارد مردم را ناراضی کرده است، فلان فرد بخاطر لباس، مقام یا جایگاه خلاف و ظلمی می‌کند و به انواع مختلف سعی در تبرئه آنان  می شود و در مقابل فردی که یک صدم آن گناهی ندارد،مورد بازخواست قرار می گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد:امروز برخی شعبان بی مخ ها ی نفوذی به خود اجازه می دهند،به هر کسی و هر چیزی که مطابق میل آنان یا ارزش های آنان نباشد بتازند و کسی با آنان کاری ندارد وتاسف بارتر آنجاست که همه این کارها را به نام خدا،پیغمبر،اسلام و انقلاب انجام می دهند،اینجاها باید دنبال نفوذ بود،اعتیاد به سنین پایین جامعه رسیده است،فساد اخلاقی بیشتر شده است،صدا و سیما هیچ برنامه ای ندارد، هیچ پروژه ای برنامه فرهنگی نداریم و انتظار داریم جوانان،نوجوانان و کودکان مابا تکنولوژی جدیدیه سمت برنامه های تنظیم شده توسط دشمن نروند،تم فیلم ها و سریال ها و نوشته ها همه برپایه های یک شبه ثروتمند شدن،طلاق ،ادبیات غیر محترمانه خانواده‌ها و غیره است،چگونه می‌توانیم نسل را با این فیلم ها تربیت کنیم.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات