صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۸۹

آمریکا از ۴۰ اثر باستانی مسروقه تنها یک قاشق ۲۷۰۰ ساله را به فلسطین بازگرداند!

مقامات ایالات متحده آمریکا یک اثر باستانی غارت شده که قدمت آن به 2700 سال پیش بازمی‌گردد را به دولت فلسطین مسترد کرد. این اثر باستانی که بین 700 تا 800 سال قبل از میلاد از عاج تراشیده شده بود، در حقیقت یک قاشق با کاربرد تزئینی است که به جهت ریختن بخور روی آتش به عنوان هدیه به خدایان یا مردگان استفاده می‌شد.

آمریکا از 40 اثر باستانی مسروقه تنها یک قاشق 2700 ساله را به فلسطین بازگرداند!

این قاشق توسط "جورج نول"؛ رئیس دفتر امور فلسطینی ایالات متحده، به "رولا مایا"؛ وزیر گردشگری و آثار باستانی تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داده شد که دفتر ایالات متحده آمریکا این انتقال را یک "رویداد تاریخی" نامید.

آمریکا , کشور فلسطین , آثار باستانی | آثار تاریخی ,

پیش از این نیز این اثر باستانی توسط "مایکل اشتاین‌هارت"؛ سرمایه‌دار برجسته نیویورکی که در حقیقت خود مجموعه‌دار آثار هنری باستانی است، حفظ و نگه‌داری می‌شد. اشتاین‌هارت 180 اثر تاریخی دزدیده شده به ارزش تقریبی 70 میلیون دلار را تسلیم کرد.

وزیر گردشگری و آثار باستانی فلسطین نیز این قاشق را یکی از میراث فرهنگی فلسطینیان خواند و گفت: زمانی این اثر باستانی ارزش علمی و باستان‌شناسی واقعی خود را دارد که در سرزمین خود یعنی فلسطین حفظ و نگه‌داری شود.

محققان و کارشناسان آمریکایی، قاشق تزئینی را متعلق به تمدن آشور دانسته که احتمالاً از منطقه "خربة الکوم" در الخلیل واقع در کرانه باختری اشغالی به سرقت رفته است. با این حال آثار باستانی و تاریخی که به فلسطین بازگردانده شده است تنها درصد بسیار کمی از تمام میراث فرهنگی فلسطین در آمریکا است که باید آمریکا نسبت به استرداد آن نیز اقدام کند.

چندین اقلام باستانی که در همان منطقه الخلیل و حتی سایر مناطق کرانه باختری کشف و سرقت شده است، به رژیم صهیونیستی تحویل داده خواهد شد و از استرداد آن به سرزمین اصلی یعنی کشور فلسطین اجتناب می‌شود.

بیشتر بخوانید

با این حال دادستان‌های نیویورک حکمی مبنی بر استرداد 40 اقلام باستانی که به طور غیرقانونی از سرزمین‌های فلسطینی اشغالی خارج شده است، به اسرائیل صادر کرده‌اند و در توجیه تصمیم خود اینگونه گفتند که غارت‌های انجام گرفته در داخل مرزها و یا در منطقه‌ای که اسرائیل بر آن حکمرانی می‌کند، اتفاق افتاده است؛ لذا باید نسبت به استرداد آثار مسروقه به آن اقدام کرد. به نظر می‌رسد که این حکم به صورت مغرضانه و بدون توجه به مکان کشف و پیدایش آثار مسروقه، مالکیت آن‌ها را به رژیم صهیونیستی می‌دهد. صدور حکم مذکور موجب ایجاد اعتراض و واکنش‌هایی از سمت و سوی مقامات فلسطینی شده است که در همین راستا "وائل حامرا"؛ رئیس وزارت گردشگری و باستان‌شناسی فلسطین مالکیت 40 آثار به سرقت رفته را به متعلق به فلسطین دانسته و بر بازگردان آن به کشور اصلی خود یعنی فلسطین تأکید کرد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات