صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۱۸
فصل جدید سقوط پادگان تروریستی

دست و پنجه نرم کردن رژیم صهیونیستی با زلزله فروپاشی

در تظاهرات روز شنبه تل‌آویو، برای اولین بار ده‌ها هزار نفر از معترضان با حمل پلاکاردهایی که حاوی عباراتی همچون "زلزله مردمی"، "برو"، "در کنار هم علیه فاشیسم" و... تظاهرات کردند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ شیرین زارع‌پور

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رژیم صهیونیستی که تا ماه گذشته برنامه تجزیه و سوریه‌سازی ایران را کلید زده و هدایت می‌کرد و با تحلیل‌هایی از این دست که (بدانید ایران تمام شد)، (تقسیم ایران)، (ایران باید حکومت کوچک و در اختیار ما باشد) خواب تجزیه ایران را می‌دید، اکنون و برای چندمین بار بعد از سال ۲۰۱۰ با بحران‌های جدی در داخل و خارج دست به گریبان است به طوری که محیط امنیتی این رژیم جعلی با چالش‌های جدی روبرو است. در تظاهرات روز شنبه تل‌آویو، برای اولین بار ده‌ها هزار نفر از معترضان با حمل پلاکاردهایی که حاوی عباراتی همچون "زلزله مردمی"، "برو"، "در کنار هم علیه فاشیسم" و... تظاهرات کردند اما موضوع جالب توجه این بود که تعدادی از معترضان عليه قانون‌شكني و هرج و مرج در سرزمين‌هاي اشغالي شعار دادند و پرچم فلسطین را برافراشتند.

* نگاهی از درون به رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد تناقض‌های ساختاری و رشد پدیده‌های هنجارشکن نظیر فسادهای جنسی و هم‌جنس‌بازی بیش از پیش این رژیم را به سمت انحلال پیش برده است. از طرف دیگر ناکامی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دلیل دیگری بر اضمحلال این رژیم در دو دهه اخیر بوده است با این حال رژیم صهیونیستی برای  خروج از بحران، راهبرد تنش‌آفرینی در منطقه را در پیش گرفته و با ایجاد شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در سایر کشورها تلاش نموده است تا شرایط اضطراری در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی را پنهان نماید، شاید از این طریق بتواند طرفداران داخلی را حفظ کند. چنین جامعه‌ای با بحران‌های موجود، مستعد فروپاشی است.

* شکاف‌های داخلی رژیم صهیونیستی

* نابرابری اقتصادی

* گزارش سالانه فقر منتشر شده از سوی نهاد موسوم به «موسسه تامین بودجه داخلی در اراضی اشغالی» نشان می‌دهد که نرخ فقر در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته و حدود  ۲ میلیون نفر از ساکنان اسرائیل از جمله ۸۵۳ هزار کودک و ۲۱۳ هزار سالمند زیر خطر فقر و در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند. اقتصاد اسرائیل از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۲۸ درصد افت کرده و بدترین وضعیت اقتصادی این رژیم طی ۴۰ سال گذشته را رقم زده است. همچنین میزان واردات کالا و خدمات نیز ۴۱.۷ درصد کاهش یافته است. به گفته یک کارشناس اقتصادی اسرائیلی، شمار زیادی از کودکان در خانواده‌های اسرائیلی یک بارِ اقتصادی محسوب می‌شوند و فقر در میان اسرائیلی‌ها افزایش پیدا کرده است. سازمان امدادرسان اسرائیلی «لتیت» در گزارشی می‌نویسد: یک‌چهارم خانواده‌ها در اسرائیل در آستانه سقوط به زیر خط فقر قرار دارند؛ قشری که این سازمان آنها را خانواده‌های فقیر طبقه متوسط نام نهاده، میانگین آن‌ها پیش از بحران اقتصادی و اجتماعی ناشی از اپیدمی کرونا ۱۴ درصد بوده، اکنون به ۲۳.۶ درصد افزایش یافته است و ۹۳۲ هزار خانواده در بحران اقتصادی کمرشکنی زندگی می‌کنند.

* کارنامه سیاه اسرائیل در خشونت جنسی 
* واکاوی خشونت‌های جنسی در رژیم صهیونیستی که در سال‌های اخیر آمارها و گزارش‌های زیادی از آن منتشر شده نشان می‌دهد این موضوع منحصر به ارتش صهیونیستی نیست بلکه سالانه ده‌ها زن اسرائیلی با ابزار و انگیزه‌های مختلف به قتل می‌رسند و آمار نشان می‌دهد که اسرائیل در کشتن زنان کارنامه سیاهی دارد. با وجود خودداری از افشای آمار واقعی خشونت جنسی، اطلاعات نشان می‌دهد میزان این خشونت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ پنجاه درصد افزایش یافته است. به طور متوسط سالانه ۲۰ زن به خاطر جنسیت خود به قتل می‌رسند و اطلاعات نشان می‌دهد بیش از نیمی از این زن‌ها توسط آشنایان و نزدیکانشان کشته می‌شوند. بر اساس این گزارش، کابینه‌های مختلف رژیم صهیونیستی سال‌هاست که تلاش دارند برای بهبود وجهه خود، پدیده «زن‌کشی» را ریشه‌کن کنند اما برنامه‌هایی که به این منظور طراحی می‌شود اغلب به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی لغو می‌گردند. حتی مرکز تحقیقات و اطلاعات کنست به نبود یک سازمان ویژه برای بررسی و حل معضل بزرگ «زن‌کشی» در اسرائیل اشاره می‌کند. این وضعیت به ویژه طی یک دهه گذشته تشدید شده و همه ساله کمپین‌های اعتراضی در محکومیت خشونت علیه زنان در فلسطین اشغالی به راه می‌افتد. البته محققان موسسات حقوق بشری تاکید می‌کنند در اغلب موارد خشونت علیه زنان در سایه سکوت مقامات و نهادهای مربوطه اسرائیلی انجام می‌گیرد و سران این رژیم در وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط از افشای آمار واقعی قربانیان خشونت ضد زنان خودداری می‌کنند.

* ناپدید شدن کودکان 
* ربوده شدن کودکان یهودی از جمله  کودکان بیمار در بیمارستان‌‌ها و اعلام مرگ دروغین آن‌ها، عدم مشخص شدن واقعیت در کمیسیون‌های تحقیق درخصوص کودکان ربوده شده، ناپدید شدن کودکان از مهاجران یمنی و دیگر کشورهای آسیای غربی و فروخته شدن این کودکان به خانواده‌‌های یهودیان اروپایی، باعث شکل‌گیری جنبشی علیه این کودک‌ربایی شده است.

* تل‌آویو پایتخت همجنس‌گرایان
* همجنس‌گرایان در سرزمین‌های اشغالی هیچ نگرانی ندارند و به راحتی پرچم‌های رنگین‌کمان خود را بر سر ساختمان‌های محل سکونت خود می‌آویزند. بر این اساس تل‌آویو پایتخت همجنس‌گرایان نامیده می شود. اسرائیل به‌دلیل اقبال به همجنس‌گرایی، در سطح جهانی نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. در همین راستا، ۴۳ درصد از گروه‌های همجنس‌گرا در نقاط مختلف جهان اعلام کرده‌اند که تل‌آویو را بهترین شهر برای گذران تعطیلات‌شان می‌دانند. این نظرسنجی توسط یک سایتِ ویژه‌ی امور همجنس‌گرایان و با همکاری آمریکن ایرلاینز (American Airlines) انجام شده است. وزارت برابری اجتماعی اسرائیل غاصب در سال ۲۰۲۲ مبلغی بالغ بر  ۲۶.۷ میلیون دلار را برای رسیدگی به جامعه همجنس‌گرایان اختصاص داده است. این بالاترین مبلغ در نوع خود برای تأمین منابع مالی مراکز همجنس‌بازان در حدود ۷۰ منطقه از اسرائیل محسوب می‌شود. رژیم غاصب اسرائیل، راهپیمایی همجنس‌گرایان با عنوان " راهپیمایی ماه افتخار" را جزء یکی از افتخارات خود قلمداد می‌کند.

* بحران جمعیت
* هم‌زمان با کاهش آمار فرزندآوری در جامعه صهیونیستی، اطلاعات نشان می‌دهد که درصد بالایی از افراد بالای ۶۵ سال در این جامعه از کارافتاده محسوب می‌شوند و بنابراین شمار اسرائیلی‌هایی که در سن بازنشستگی و ازکارافتادگی قرار دارند نسبت به سایر جوامع خاورمیانه بسیار زیاد است. این مسئله تاثیر منفی بر تولید داخلی رژیم صهیونیستی و در نتیجه افزایش فقر در جامعه این رژیم داشته و به موازات آن پیش بینی‌ می‌شود در صورتی که اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند اسرائیلی‌ها در آینده با فقر گسترده مواجه گردند.

* نتیجه 
* علاوه بر نابرابری و فقر و فساد اقتصادی در سطوح گسترده، غلبه گفتمان راست‌گرایی، تشدید تضاد نیروهای مذهبی با سکولار و شکاف‌های تاریخی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ظرفیت بحرانی شدن و رفتن بر لبه پرتگاه را دو چندان کرده و گفتمان پسا صهیونیسم را گسترش داده است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات