بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۰۹

نشریه فرانسوی: اسرائیل برلبه‌ی پرتگاه قرار گرفته است

یک نشریه اینترنتی فرانسوی با انتشار یادداشتی اذعان داشت که رژیم صهیونیستی در سایه تشکیل کابینه افراطی کنونی، بر لبه‌ی پرتگاه قرار گرفته است.

نشریه اینترنتی فرانسوی OrientXXI با انتشار یادداشتی با تیتر «راست افراطی همچنان در حال پیشروی.. اسرائیل به سمت پرتگاه می‌رود»، این سوال را مطرح کرد که حامیان این کابینه راست افراطی تا چه زمانی و تا چه اندازه می‌توانند ادامه دهند. آیا ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، از اسرائیل که به تازگی کابینه‌ای با هویتی افراطی‌تر و دارای رویکرد توسعه بیشتر شهرک‌نشینی تشکیل داده همچنان محافظت می‌کنند.کابینه‌ای که حتی رسانه‌های آمریکایی در خصوص آن ابراز نگرانی‌ می‌کنند.

نشریه فرانسوی: اسرائیل برلبه‌ی پرتگاه قرار گرفته است

در ادامه این یادداشت به تحلیل آسوشیتدپرس  اشاره می‌شود که پیش‌بینی می‌کند  این کابینه جدید «اسرائیل را به یک درگیری قریب الوقوع با نزدیکترین متحدانش و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا و جامعه یهودیان آمریکا سوق می‌دهد».

در ادامه این یادداشت آمده است که جو بایدن با وجود تبریک به بنیامین نتانیاهو، بار دیگر بر حمایت خود از راه‌حل دو دولتی، تاکید کرد و  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه وی نیز تاکید کرد که  بر اساس سیاست‌هایی که این کابینه در پیش می‌گیرد قضاوت خواهد کرد نه شخصیت‌ها. اما با این وجود، ائتلاف حاکم در تل آویو نگرانی واشنگتن را برانگیخته است. 

بنا بر این یادداشت، نخستین سیگنال‌هایی که نتانیاهو ارسال کرد به خوبی دریافت نشد و  دولت ایالات متحده می بیند که سیاست اسرائیل آن را به خصوص در مورد مسائل داخلی در تنگنا قرار می‌دهد زیرا انتقاد از اسرائیل در میان دموکرات‌های جوان روز به روز در حال افزایش است و بیش از ۳۰۰ خاخام آمریکایی از قطع کلیه تماس‌ها با اعضای کابینه جدید اسرائیل با تاکید بر رویگردانی روزافزون جامعه یهودیان آمریکا از آن خبر دادند . این موضعی است که عمدتاً در اختیار یهودیان جوان است که رفتار «دولت یهودی» را روز به روز وحشتناک‌تر می‌بینند. تدابیر نتانیاهو نیز نمی‌تواند آنها را از موضع خود منصرف کند.

«سیلوین سیبل»، روزنامه‌نگار فرانسوی و عضو سابق هیأت رئیسه روزنامه «لوموند» و مدیر سابق مجله «کوریی اینترناسیونال» که کتابی نیز درباره جامعه اسرائیل نوشته، یکی از نویسندگان این یادداشت، توضیح می‌دهد: «نتانیاهو به منظور تحکیم قدرت خود در پارلمان اسرائیل و فرار از تعقیب قضایی به "اردوگاه شهرک‌نشینان" امتیازات دوچندانی دارد. سلب کنترل کامل ارتش اسرائیل بر عملیات‌ها در تمام سرزمین‌های اشغالی برای نخستین‌بار پس از اشغال کرانه باختری از جمله این امتیازات است.  همچنین  بزالل اسموتریچ وزیر دارایی جدید وابسته به راست افراطی، تمام اختیارات مدنی در کرانه باختری و در رأس آن، گسترش شهرک‌ها را بر عهده گرفته است. امری که نگرانی ارتش را برانگیخته است. 

به اعتقاد نویسنده، «این امتیازدهی‌های نتانیاهو موجب بروز دو درگیری می‌شود که تهدیدی خطرناک است. نخست وقوع مجدد یک انقلاب در فلسطین در سطحی وسیع در اراضی اشغالی و حتی داخل اسرائیل.‌ آیا نخست وزیر می‌تواند ایتمار بن گویر، وزیر جدید امنیت داخلی را مهار کند؟ چگونه می‌تواند مردی را که در طول دوران حرفه‌ای خود نماد خشونت نژادپرستانه بوده است، کنترل کند؟».

در ادامه این یادداشت آمده است: با به قدرت رسیدن بن‌گویر و اسموتریچ، احساس معافیت شهرکنشینان از مجازات به بالاترین سطح خود رسید امری که موجب بروز نگرانی در خصوص افزایش موج خشونت‌ها می شود امری که همواره علیه فلسطینی‌ها (و اسرائیلی‌هایی که برای حمایت از آنها آمده بودند)  وجود داشته است». 

نویسنده در ادامه اشاره می‌کند: «بن‌گویر به محض اینکه منصب خود را تحویل گرفت، برای افشای نیات خود به صحن مسجد الاقصی حمله کرد. عملا، اعضای ستاد ارتش اسرائیل نیز ترس خود را از وقوع یک انقلاب جدید در میان جوانان فلسطینی ابراز کرده‌اند».

در ادامه این یادداشت درباره تهدید دوم می‌آید: «تهدید دیگر علیه اسرائیل در سطح داخلی است و به "اصلاحات عمیقی" که نتانیاهو به آن اعتراف دارد، مرتبط است. نخست، تضعیف اختیارات دیوان عالی کشور است. در این ورت پارلمان می تواند تصمیمات خود را لغو کند و نمایندگان این اختیار را دارند که نحوه انتصاب اعضای آن را کنترل کنند. این امر امکان تصویب متون رد شده توسط دیوان عالی به دلیل عدم انطباق با "قوانین اساسی" با رای‌گیری را می‌دهد. مورد بعد، تصویب "طرح قانون و عدالت برای اصلاح سیستم قضایی و تقویت دموکراسی اسرائیل" است. امری که به گفته مخالفان نتانیاهو، به معنای پسرفت ریشه‌ای دموکراسی است».

به اعتقاد نویسنده، همچنین انتظار می‌رود که «قانون بازگشت» در رژیم صهیونیستی نیز تعدیل و محدودتر شود. تا به امروز برای هر شهروندی که دارای پدربزرگ یا مادربزرگ یهودی بود، تابعیت اسرائیل داده می‌شد اما پیشنهاد جدید شامل اعمال قانون تلمودی (معروف به "هلاخا") است. به این ترتیب که یهودیت به تنهایی از مادر منتقل می‌شود.

در ادامه نویسنده، توضیح می‌دهد: «با چنین قاعده‌ای، یک سوم یهودیانی که در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمده‌اند و نیز درصد زیادی از یهودیان آمریکا، یهودیت خود را در نظر خاخام اعظم از دست خواهند داد.. مانند یهودیانی که از مادرانی متولد شده‌اند که به دست خاخام های "اصلاحاتی"، به یهودیت گرویده‌اند و این یک رویه رایج در ایالات متحده آمریکا است. بنابراین، این آمریکایی‌ها بلافاصله هویت یهودی خود را از دست خواهند داد و در صورت تمایل امکان تبدیل شدن به شهروند اسرائیل را نخواهند داشت».

نگارنده تاکید می‌کند که این امر موجب همدردی فلسطینی‌ها که سه چهارم قرن است از هرگونه حق بازگشت محروم شده‌‌ند نمی شود. اما اکثریت یهودیان آمریکا به ویژه جوانان، به این امر بی‌اعتنا هستند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آنها، اسرائیل را یک دولت آپارتاید می‌دانند، در حالی که بن گویر بزرگترین پیروزی خود را در میان جوانان اسرائیلی به دست آورده است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «کنست الزاما این اصلاحات را تصویب نخواهد کرد و شهرداران شهرکهای بزرگ پیش از این، عملا از همکاری با آوی ماعوز در زمینه آموزش خودداری کرده‌اند. اما به هر حال نتانیاهو اکثریت را برای تصویب این اصلاحات دارد. اکثر تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که جامعه در آستانه تغییرات خطرناکی است که حقوق دموکراتیک را به نفع مذهبی‌ها و فاسدترها تضعیف می‌کند. در اسرائیل، نگرانی‌ها در مورد اجبار مذهبی و خورده شدن دموکراسی در حال افزایش است».

«عزرا ناهماد» دیگر نویسنده این یادداشت، اذعان می‌دارد که رژیم صهیونیستی به سوی  وضعیتی بدتر در حال فرار است و می‌نویسد که سقوط اسرائیل به این ورطه گریزناپذیر است و چندین دهه به طول می‌انجامد و نمونه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود. 

وی می گوید که رژیم صهیونیستی بی‌تردید توانمندی‌های نظامی و فناوری بالایی دارد، اما زندگی روزمره و فضای اجتماعی و فرهنگی آن به همان اندازه تاریک است گویی هر دوی این موارد در دو مسیر معکوس یکی در حال رشد و دیگری در حال نزول است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات