شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بعد از چند روز نشست مجازی قطعنامهای علیه ایران تصویب کرد.
اعضای شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد کردند.
این نخستین قطعنامه از سال ۲۰۱۲ است که در آن از ایران به سبب عدم همکاری با آژانس انتقاد میشود.
این قطعنامه که پیشنویس آن پیشتر از سوی سه کشور اروپایی ارائه شده بود، با حمایت آمریکا و با ۲۵ رای مثبت، ۲ رای منفی و ۷ رای ممتنع تصویب شده است.
استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین به این قطعنامه رأی مثبت دادند و چین و روسیه هم رأی منفی به این قطعنامه دادند.
کشورهای جمهوری آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند نیز رأی شان به این قطعنامه ممتنع بوده است.
بیانیه آژانس بینالمللی انرژی اتمی
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ارتباط با تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام بیانیهای صادر کرد.
این بیانیه در وبگاه آژانس بینالمللی انرژی اتمی منتشر شده و در آن آمده است: اعضای آژانس از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به تعهدات خود در چارچوب توافقات پادمانی ان پی تی و همچنین پروتکل الحاقی کاملاً عمل کند.
در این بیانیه آژانس با اعلام درخواست از ایران برای آنچه «همکاری کامل و بدون تأخیر» خوانده، همچنین گفته است: قطعنامه اخیر به دنبال دو گزارش «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در ماه مارس و ژوئن و درخواست شفاف سازی برای صحت و سقم اعلامیههای ایران تحت توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله عدم دسترسی به دو محل خاص و کمبود شفافیت در ارتباط با سوالات و ابهامات آژانس در زمینه فعالیتهای اعلام نشده ایران تصویب شده است.
در حالی که آژانس بینالمللی انرژی اتمی همواره در گزارشهای پیشین خود پایبندی ایران به توافق برجام را تائید کرده بود، به تازگی و از زمان روی کارآمدن «رافائل گروسی»، مدیر کل جدید، برخی ادعاها علیه ایران از سوی دبیرخانه آژانس مطرح میشود
محورهای پاسخ ایران به قطعنامه سیاسی آژانسدر پی تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمانهای بینالمللی در وین با قرائت بیانیهای، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد.
جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسیهای آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام میشود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانیهای اصولی در این خصوص دارد و گفتگوها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین تلاشها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاریها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.
۱. تصویب این قطعنامه در شورای حکام با هدف درخواست همکاری ایران با آژانس و نادیده گرفتن همکاریهای موجود، عمیقاً مأیوس کننده و مایه تأسف است.
۲. این قطعنامه چیزی جز زیادهطلبی و فزونخواهی نیست و ایران زیاده طلبی را از جانب هر کشور و سازمانی که باشد، کاملاً رد میکند.
۳. این قطعنامه هیچ ارتباطی با واقعیتهای فنی ندارد، بلکه صرفاً ناشی از یک دستورکار سیاسی و غیرحرفهای است. از شورای حکام انتظار میرفت که این همکاریها را مورد شناسایی قرار داده تا زمینه برای تداوم همکاریهای نمونه ایران و آژانس، همچنان حفظ شود.
۴. ما باید در برابر کسانی که میخواهند این همکاریها و دستاوردها را به خاطر امتیازات سیاسی کوتهبینانه نابود کنند، متحد بایستیم. مسئولیت همکاری نمیتواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود و اگر این امر خدشه دار شود، همه بایستی تأثیرات منفی آن را تحمل کنند.
۵. مایه تأسف جدی است که این قطعنامه از سوی کشورهایی ارائه شده که یا دارنده سلاح هستهای هستند و یا اینکه میزبانی چنین سلاحهای مخرب و کشندهای را برعهده دارند. آیا این به سخره گرفتن تمامی هنجارها و قواعد بینالمللی نیست که چنین کشورهایی نگرانی پادمانی دارند؟!
۶. همین سه کشور تاکنون گامهای ملموس و عملی برای اجرای تعهدات خود تحت برجام بر نداشتهاند و این بی عملی آنها، در کنار اقدامات مخرب و غیرقانونی و یکجانبه رژیم آمریکا، موجب شده است تا آینده برجام در هالهای از ابهام قرار گیرد. چنانچه نمیتوانید گامی برای نجات برجام بردارید، حداقل شرایط را پیچیدهتر و دشوارتر نکنید؟! بی عملی شما در اینجا نیاز است که ظاهراً از همین هم ناتوان هستید.
۷.ما وضعیت موجود را دامی آمریکائی- اسرائیلی نیز تلقی میکنیم که ظرف دو سال گذشته نه تنها از هیچ تلاشی برای ویرانی برجام فرو گذار نکردند، بلکه از انواع فشارها بر آژانس، از جمله با ارائه ادعاهای واهی و بی اساس، استفاده کردند تا مسیر صحیح همکاریها را منحرف کرده و توجهات را از عدم پایبندی به تعهدات بینالمللی مرتبط خود یا خارج ماندن از ترتیبات و اسناد مهم بینالمللی مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات، تغییر جهت دهند.
۸. اینکه اظهار شود این قطعنامه برای حمایت از نظام پادمانی و راستی آزمایی آژانس است، خود یکی از تناقضات مهم در رفتار و عمل هم آژانس و هم بانیان این قطعنامه است. اگر میخواهید رژیم پادمان و راستی آزمائی حفظ شود و به مخاطره نیفتد، به شما توصیه اکید میکنیم که یک رهیافت حرفهای و بیطرفانه اتخاذ کنید. اینکه از یک سو، گزارش اجرای پادمان ۲۰۱۹ مدیرکل و همچنین گزارش وی در مورد اجرای پادمان در شرایط کووید ۱۹ حاکی از وجود مشکلات عدیده پادمانی در تعدادی از کشورها یا عدم ارائه مناسب همکاری است، و از سوی دیگر، دبیرخانه آژانس و نهادهای سیاستگذار آژانس، بویژه شورای حکام، در مورد وضعیت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که هیچ بازرسی را نمیپذیرند در وضعیت بی اقدامی به سر میبرند، حاکی از یک استاندارد دوگانه و رهیافت تبعیضآمیز دارد.
۹. جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت بر اساس تعهد سیاسی خود ذیل برجام اجراء میکند، و از آنجایی که به تصویب آن نرسیده است، به هیچ عنوان آن را به عنوان یک تعهد حقوقی در نظر نمیگیرد.
۱۰. این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس میشود و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملاً رد مینماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامهای خواهد بود.