فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۳۸۳۶

63 بانویی که مسجد را به مدرسه تبدیل کردند+عکس

پویش «هر مسجد، یک مدرسه» با ابتکار مهرواره بانور و برای پیوند بین دانش‌آموزان با مسجد محله و هویت بخشی به آن‌ها طراحی شده است.

انقلاب اسلامی ‌ایران تنها زمینه‌ساز تحول در حکومت نبود؛ بلکه بسیاری از مفاهیم را نیز منقلب کرد. یکی از همین موارد، مفهوم و جایگاه مسجد در هر محله است. از همان روزهای اول انقلاب، مساجد در هر محله از مکانی برای برپایی نماز در زمان‌های محدود، تبدیل به پایگاه مبارزه شدند. امروز نیز در گوشه و کنار کشور، مساجد محل رفت‌و‌آمد قشرهای مختلف مردم هستند و حالا در پویش هر «مسجد، یک مدرسه»، مساجد به خانه امن دانش‌آموزان محله تبدیل شده‌اند.

هر مسجد، یک مدرسه

پویش «هر مسجد، یک مدرسه» با ابتکار مهرواره بانور و برای پیوند بین دانش‌آموزان با مسجد محله و هویت بخشی به آن‌ها طراحی شده است. مریم زادقاسمی ‌دبیر این مهرواره در توضیح این طرح می‌گوید: «در این پویش که محوریت کار، خانم‌های فعال محله هستند، نیازهای علمی ‌و آموزشی افراد با استفاده از ظرفیت محله شناسایی و برطرف می‌شود.»

63 بانویی که مسجد را به مدرسه تبدیل کردند+عکس

۶۳ مسجد به پایگاهی برای علم آموزی و مهارت آموزی تبدیل شد

دبیر مهرواره بانور می‌گوید: «در این طرح که همزمان با میلاد امام محمدباقر (ع) آغاز شد، فقط در مدت یک هفته، با همت ۶۳ نفر از بانوان مؤمن، ۶۳ مسجد به پایگاهی برای علم آموزی و مهارت آموزی تبدیل شده‌اند. مساجدی که در شهرها و روستاهای مختلف کشور هستند.»

خانم ۵۵ ساله‌ای که به برکت مسجد لیسانس گرفت

خانم یاوری یکی از شرکت‌کنندگان پویش «هر مسجد، یک مدرسه» می‌گوید: «در محله ما خیلی از خانم‌ها فقط تا پنجم ابتدایی درس خوانده بودند و خیلی از وقتشان را به بطالت می‌گذراندند. با مشورت آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم در مسجد محله کلاس‌های طرح پیشرفت را برای این خانم‌ها برگزار کنیم. یکی از خانم‌های جوان محله هم قبول کردند که به این خانم‌ها تدریس کنند.»

خانم یاوری می‌گوید: «همه این بانوان در پایان سال موفق به قبولی در امتحانات شدند و بسیاری‌شان تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم نیز ادامه دادند. شیرین‌ترین اتفاق این دوره برای ما قبولی یک خانم ۵۵ ساله در رشته مربی کودک و دریافت مدرک لیسانس است.»

به کارگاه فتوشاپ مسجد خوش آمدید!

وقتی مساجد و هیأت‌ها قرار است کانون جهاد تبیین باشند، پس کجا بهتر از این مراکز برای توانمندسازی حضور در میدان رسانه با هدف جهاد تبیین؟ به همین خاطر با ابتکار بانوان مسجد چهارده معصوم یزد، یک دوره کارگاه آموزش فتوشاپ و طراحی پوستر در این مسجد برگزار می‌شود. دبیر مهرواره بانور می‌گوید: «در این مسجد تصمیم گرفته شد به جای استفاده از طرح‌های آماده در فضاسازی مسجد یا تابلوی اعلانات، خودشان و با کمک دختران مسجد دست به کار طراحی شوند.»

تلاش مهرواره بانور برای بازگردانی مساجد به جایگاه اصلی در محله

مهرواره بانور تلاش می‌کند با مشارکت بانوان فعال در هر محله، و با اجرای پویش‌های متنوع مساجد را به جایگاه اصلی خود در سطح محله برساند؛ مسجدی که قوی‌ترین کانون برای برطرف ساختن مشکلات متنوع مردم محله است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات