صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۱۹
سیدمحمدکاظم یزدی‌ـ ۶۰ 

مجال تنفس از دست رفته

پایگاه بصیرت / فتح الله پریشان
شبهه‌پردازی و تردیدافکنی‌های‌مهندسی  شده در اتاق‌های فکر کشورهای غربی و آمریکایی که قلوب و اذهان مردم، به ویژه نیروی فعال و جوان کشورمان را نشانه گرفته است، در راستای جنگ‌ شناختی و ادراک‌سازی دشمنان انجام می‌شود. بی‌تردید، هدف غایی آنها ناکارآمدنمایی انقلاب و نظام اسلامی است. این موضوع را طی چند شماره در کلام رهبری در راستای مروری بر درس‌های مشروطه بازخوانی و بازاندیشی کرده‌ایم که اکنون یکی دیگر از این سلسله نوشته‌ها را تقدیم می‌کنیم.  
16ـ مجال از دست رفته تنفس ملت؛ جالب است که از منظر رهبر حکیم انقلاب، مقطع مشروطه با تمام فراز و نشیبش فرصتی است برای رشد فکری و بالندگی سیاسی ملت ایران، اما دشمن فریب‌کار و اغواگر غربی به دلیل نگرانی از تعمیق بصیرت ملت ایران در شناخت فرهنگ منحط غربی و مقابله با آن،‌این مجال تنفس را نیز از مردم ایران می‌گیرد و با تحریف و انحراف اهداف ملت و روی کار آوردن وابستگان فکری به غرب سال‌های سال مانع رشد و پیشرفت ملت ایران می‌شود. این موضوع را رهبر معظم انقلاب این‌گونه تبیین می‌کنند: «یک نکته در باب شناخت این تاریخچه‌ پرماجرای انقلاب ما این است که توجه کنیم که کشور ما بعد از اینکه سال‌های متمادی دچار استبداد سلطنتی بود تا دوره‌ مشروطه، مشروطیت یک فرصتی بود برای تنفس؛ یعنی انتظار این بود که حادثه‌ نهضت مشروطیت یک مجال تنفسی برای این ملت به وجود بیاورد، به آنها آزادی بدهد؛ اما اینجور نشد. مشروطیت از همان اول به وسیله‌ بیگانگان، به وسیله‌ قدرت مسلط آن روز دنیا یا یکی از قدرت‌های مسلط آن روز دنیا که دولت انگلیس بود، مصادره شد. بعد از هرج و مرجی که در اوایل مشروطه به وجود آمد، به فاصله‌ چند سال، همان دولت بیگانه‌ سلطه‌گر خارجی‌ـ یعنی انگلیس‌ـ یک دیکتاتور خشن و بی‌رحم و بسیار خطرناک‌تر از سلاطین قبل از مشروطه‌ـ یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه‌ـ را بر سر کار آورد که او رضاخان بود. دیکتاتوری رضاخان به مراتب از دیکتاتوری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای کشور و ملت ما بدتر و خشن‌تر بود که انگلیس‌ها او را سر کار آوردند. در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران آزادی نشدیم، بلکه وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم.»(1387/9/24)
مطابق با تحلیل دقیق رهبر حکیم انقلاب، ملت ایران در انقلاب مشروطه نه تنها طعم آزادی را نچشید؛ بلکه بیشتر بند اسارت را در ساحات گوناگون فنی، ‌علمی و فرهنگی بر دست و پایش تنیدند. این موضوع ادامه داشت تا نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در ایران شروع شد و امام(ره) هدف از این نهضت را ریشه‌کن کردن حکومت استبدادی و حکومت سلطه و قطع نفوذ بیگانگان اعلام کردند و با تلاش ملت و بهره‌گیری از تجربه مشروطه انقلاب را به پیروزی رساندند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات