صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۴۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

عبدی: تامین معیشت خانوار با طرح اعطای کالابرگ

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اعطای کالای اساسی به مردم از این جهت مهم است چرا که دولت می‌داند چه میزان کالای اساسی مورد نیاز خانوار را باید وارد یا تامین کند تا از این جهت اطمینان خاطر یابد که سبد معیشت خانوار کوچک نمی‌شود و سرپرستان خانوار تحت فشار تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز خانواده قرار نمی‌گیرند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با بیژن عبدی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت؛ بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع اعطای کالابرگ یا واریز یارانه به صورت نقدی، محاسن و معایب این طرح‌ها گفت: برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند اعطای پول نقد به عنوان یارانه از جهاتی امتیازاتی نسبت به ارائه کالابرگ به مردم دارد در حالی که برخی از کارشناسان و مسئولین دولتی بر این باورند اعطای کالابرگ از جهاتی به نفع تامین معیشت خانوار است.  

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: بنده بر این باورم کالابرگ و یارانه نقدی هر کدام دارای محاسن و معایبی هستند بنابراین نمی‌توان یکی را رد و دیگری را به صورت تام و تمام انتخاب کرد چرا که اعطای کالابرگ و پول نقد هر کدام برای مردم خواص خاص خود را دارد.

* وی در این‌باره توضیح داد: به نظر می‌رسد بخش بیشتر مردم جامعه خواهان دریافت یارانه نقدی هستند چرا که مایلند با یارانه نقدی هر آنچه صلاح می‌بینند یا خرید آن کالا یا خدمات برایشان ضروری‌تر است را خریداری کنند بنابراین با توجه به اینکه دولت یارانه را برای تامین معاش و رفاه مردم می‌پردازد از این جهت انتخاب خرید به سلیقه و خواست مردم می‌تواند یک امتیاز باشد.

* بیژن عبدی کارشناس اقتصادی توضیح داد: اما در آن سوی ماجرا وقتی دولت بابت تامین معاش به مردم یارانه نقدی می‌پردازد به این معناست که دولت مایل است بخشی حتی حداقلی از کالا‌های مورد نیاز مردم تامین شود به این خاطر دولت به دنبال این است که مثلا چند قلم از کالا‌های اساسی مثل گوشت مرغ، پنیر، تخم‌مرغ و را با کالابرگ به دست مردم برساند یعنی شبیه به عملکرد کوپن دهه شصت اقدام کند.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: به هر حال غرض از دادن کوپن به مردم این بود که حداقل کالا‌های اساسی به دست مردم برسد یا از سبد کالایی آن‌ها به دلیل اهمیت عدم ابتلا به سوء تغذیه حذف نشود، اما مساله حائز اهمیت این است که فارغ از اینکه کدام سیستم اعطای یارانه توسط دولت اجرا شود و اینکه در هر سیستمی که برای پرداخت یارانه نهایی شود قطعا عده‌ای راه‌های دور زدن و فساد را پیدا می‌کنند، اما در مجموع در شرایط تنگنا و  محدودیت درآمد دولت به نظر می‌رسد هیچ جایگزینی برای حمایت از معیشت مردم مثل اعطای کالابرگ یا کوپن نیست. هر چند برخی بر این باورند که کوپن و کالابرگ هم آثار سویی در اقتصاد به جا می‌گذارد، اما نسبت به سایر طرح‌ها در حفظ معیشت خانواده مثمر ثمر است.

* بیژن عبدی خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان و مردم بر این باورند بهتر است دولت همچنان به مردم پول نقد به عنوان یارانه پرداخت کند چرا که شاید یک مصرف‌کننده مایل به خرید و مصرف مرغ نباشد بنابراین یارانه را صرف خرید کالایی می‌کند که بدان نیازمند است و مایل به خرید آن کالاست، کالایی که بنا به دید خانواده ضرورت بیشتری برای خرید دارد.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: آنچه دراین موضوع مهم است اینکه باید فکر کنیم آیا از سوی دولت این امکان و تمهید اندیشیده می‌شود که به غیر از کالا‌های که دولت به عنوان کالایی اساسی به مردم می‌دهد مردم با یارانه نقدی خود بتوانند کالا‌هایی غیر از کالای اساسی خریداری کنند؟ و اینکه دولت توانایی فنی تفکیک این اقلام و خرید آن‌ها را دارد؟ به این معنا که کسی که دوست دارد کالای دولتی دریافت کند از این مزیت استفاده کند و دیگران کالای دیگری خریداری کنند.

* بیژن عبدی گفت: به هر حال هر دو موضوع معایب و محاسنی دارد به نظر می‌رسد اگر به این سمت برویم که حداقل سبد هزینه خانوار را تامین کنیم مناسب‌تر است، چون دولت می‌داند چه میزان کالای اساسی مورد نیاز خانوار را باید وارد یا تامین کند تا از این جهت اطمینان خاطر بیابد که سبد معیشت خانوار کوچک نمی‌شود و سرپرستان خانوار تحت فشار تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز خانواده قرار نمی‌گیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات