بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۳۶۱

واشنگتن به سفر رئیسی به چین واکنش نشان داد

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانس خبری در خصوص سفر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین واکنش نشان داد.

واشنگتن به سفر رئیسی به چین واکنش نشان داد

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نباید تحمل شود

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ایران و چین به عنوان تشکیل یک جبهه مشترک علیه ایالات متحده هستند، گفت: «بحث در مورد موضوع این نشست را به این کشورها واگذار می‌کنم.هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با جمهوری خلق چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم که مهم است که بقیه جهان باید کاملاً این مسئله را شفاف‌سازی کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و نفوذ بد در سراسر منطقه و احتمالاً فراتر از آن، چیزی نیست که هیچ کشوری باید تحمل کند و مطمئناً از چنین چیزی حمایت نخواهند کرد».

پرایس در ارتباط با سفر یک هیأت ارشد آمریکایی به ریاست «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ریاض برای شرکت در نشست‌های کارگروه شورای همکاری خلیج فارس از 13 تا 16 فوریه (24 بهمن تا 27 بهمن ماه) گفت: «این هیأت که راب مالی ریاست آن را برعهده دارد با نمایندگان دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج  (فارس) و دبیرکل این شورا برای بحث درباره اولویت‌های مشترک ما ملاقات خواهند کرد».

سه کارگروه در ریاض تشکیل می‌شود، یکی از آن‌ها بر چالش‌های ایران متمرکز است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با محور گفت‌وگوهای این نشست تصریح کرد: «سه کارگروه در جریان خواهد بود. یکی از آن‌ها بر روی دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی تمرکز دارد. کارگروهی نیز وجود دارد که بر ایران و چالش‌هایی که این کشور ایجاد می‌کند متمرکز است.کارگروه سومی نیز وجود دارد که بر مبارزه با تروریسم متمرکز است  بنابراین هیأت آمریکایی در تمامی این کارگروهها مشارکت خواهد داشت».

واکنش به نشست ضدایرانی در دانشگاه جورج تاون: وظیفه آمریکا حمایت از مردم ایران است

پرایس در بخشی از کنفرانس خبری خود نیز به نشست ضدایرانی روز جمعه هفته گذشته در دانشگاه «جورج تاون» با حضور «محمدرضا پهلوی» و «مسیح علینژاد» اشاره کرد و ژست حمایت از مردم ایران را گرفت.

وی در این خصوص گفت: «خب، البته هیچ‌کس، از جمله دولت آمریکا، نمی‌تواند ادعا کند که از طرف مردم داخل ایران صحبت می‌کند. فقط آن‌ها (ایرانی‌ها) می‌توانند این کار را انجام دهند. البته وظیفه ما این است که به آن‌ها گوش دهیم و به هر طریقی که می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم».

پرایس با حمایت از این نشست ضدایرانی ادامه داد: «ما همچنین از نزدیک به سخنان رهبران جامعه دیاسپورا (دور از وطن) گوش می‌دهیم. ما می‌خواهیم نظرات و دیدگاههای آن‌ها را بشنویم زیرا می‌دانیم که اقوام نزدیک بسیاری از آن‌ها در ایران به سرمی‌برند».

مقام‌های آمریکا در ماههای اخیر و همزمان با اغتشاشات در ایران از تریبون‌های مختلف با ژستی در حمایت از مردم ایران تلاش کردند تا بر فشار بر جمهوری اسلامی ایران تأکید کنند و واشنگتن در همین راستا تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی وضع کردند.

وی با اشاره به این موارد تصریح کرد: «بنابراین این وظیفه هر روز ما است که می‌خواهیم صدای طیف وسیعی را بشنویم تا بتوانیم ببینیم که به بهترین نحو از آرمان‌های مردم ایران حمایت می‌کنیم».

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات