بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۸۹

اتحادیه اروپا تاکنون ۹۰ میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین کرده است

"اورسولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپا، روز گذشته روز سه شنبه، در کنفرانس اهداکنندگان به اوکراین در پاریس، اعلام کرد که اتحادیه اروپا از سال 2014 به اینطرف،  90 میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین ارائه کرده است.

تحولات اوکراین| اتحادیه اروپا تاکنون 90 میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین کرده است

فون در لاین گفت: «اتحادیه اروپا از سال 2014 به اوکراین 90 میلیارد یورو کمک مالی کرده است. ضمن اینکه ما به توافق رسیدیم که در سال 2023 نیز 18 میلیارد یورو دیگر به اوکراین اختصاص دهیم، یعنی 1.5 میلیارد یورو در ماه.»

به گفته وی، این کمک مالی به صورت وام های بلاعوض تخصیص خواهد یافت.

روز گذشته گزارش شد که وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کردند که بودجه صندوق صلح اروپا را 2 میلیارد یورو افزایش دهند که از بودجه آن هزینه های مربوط به کمک نظامی به اوکراین پرداخت خواهد شد. در این سند یادآوری شده که این تصمیم "یک ارسال علامت سیاسی واضح از ادامه تعهد کشورهای اتحادیه اروپا در حمایت نظامی از اوکراین" خواهد بود.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز سه شنبه اعلام کرد که مجموع کمک مالی ارائه شده به اوکراین تقریباً یک میلیارد یورو است.  وی یادآور شد که حدود 70 کشور تصمیم گرفته اند که برای پشت سر گذاشتن زمستان سرد سال جاری در اوکراین کمک مالی گسترده ای به کی‌یف بفرستند. 

در پایان ماه نوامبر، مشخص شد که پارلمان اروپا بسته جدید حمایت مالی کلان برای اوکراین از اتحادیه اروپا به مبلغ 18 میلیارد یورو برای سال 2023 را تصویب کرد.  این بسته در تاریخ 10 دسامبر، توسط شورای اتحادیه اروپا تصویب شد. مشخص شد که این وام 10 سال مهلت خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و نود و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اوکراین از 20 درصد توافقات داخلی جامعه کشورهای مشترک المنافع خارج شده است

سرگئی لبیدوف، رئیس کمیته اجرایی جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع صبح امروز، در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که تا ماه دسامبر 2022، مقامات اوکراینی از حدود 20 درصد از توافقات منعقد شده در چارچوب این جامعه خارج شده اند. 

وی گفت: اوکراین در مجموع در چارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع ، 301 قرارداد بین المللی منعقد کرده بود، ولی تا اول دسامبر 2022، تقریباً 20 درصد از این قراردادها را کنار گذاشته است. این کشور از تعدادی قراردادهای بین المللی در زمینه های اقتصادی، آموزشی، فضایی و فعالیت های نظامی-سیاسی خارج شده است.

 لبیدو ف افزود: در عین حال، بسیاری از اسناد امضا شده توسط کی‌یف هنوز معتبر هستند. علاوه بر این، اوکراین به همکاری با کشورهای عضو مشترک المنافع ادامه می دهد، البته آنها عمدتاً به صورت دوجانبه و در حجم بسیار کمتر هستند.

اوکراین که از جمله جمهوری‌های بنیانگذار جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در سال 2014 و بعد از وقوع کودتای دولتی در کی‌یف، به سمت قطع تدریجی روابط با این سازمان پیش رفت. چهار سال بعد، در دوره ریاست جمهوری پیتر پروشنکو، وی فرمانی را امضا کرد که به مشارکت کی‌یف در نهادهای قانونی کشورهای مشترک المنافع پایان داد. البته در عین حال، مقامات اوکراین هنوز درخواست رسمی برای خروج کامل این کشور از جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع ارائه نکرده اند.

وزارت دفاع آمریکا فعالیت نظامی بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین را تکذیب کرد

پاتریک رایدر،  سخنگوی پنتاگون بامداد امروز، چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده هیچ گونه فعالیت مشکوک نظامی از سوی بلاروس در نزدیکی مرزهای اوکراین را مشاهده نکرده است. 

وی در یک نشست خبری گفت: «در حال حاضر، ما هیچ گونه فعالیت فرامرزی نیروهای مسلح بلاروسی [در نزدیکی مرز با اوکراین] نمی بینیم.»

رایدر داده های اطلاعاتی خاصی را اعلام نکرد، اما تاکید کرد که طرف آمریکایی "به دقت وضعیت منطقه از جمله در بلاروس را زیر نظر دارد."

روز سه شنبه، ویکتور گولویچ، معاون اول وزیر دفاع  و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بلاروس اعلام کرد که به دستور  الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور، بررسی ناگهانی آمادگی رزمی نیروهای مسلح بلاروس آغاز شده است.

وزارت دفاع بلاروس پیش از این یادآور شده بود که مینسک بشدت نگران وضعیت مرزهای این کشور با اوکراین است. سرویس مرزبانی بلاروس چندین بار نقض  خطوط مرزی بین دو کشور از طرف اوکراینی را ثبت کرده است.

پنتاگون استفاده غیرقانونی از تسلیحات غربی در اوکراین را رد کرد

وزارت دفاع ایالات متحده هیچ اطلاعاتی در خصوص استفاده از تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین برای مقاصد غیرقانونی ندارد. این مسئله را بامداد امروز،   پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد.  وی در یک نشست مطبوعاتی گفت: «در حال حاضر ما اطلاعاتی نداریم که موثق بوده و نشان دهنده استفاده از تسلیحات ارسال شده به اوکراین برای مقاصد غیرقانونی باشد».

پیش از این، در اوایل نوامبر، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که ایالات متحده بازرسی هایی را در اوکراین برای ردیابی محموله های تسلیحاتی ارسالی به این کشور را آغاز کرده است. به گفته این منابع خبری، واشنگتن نگران است که این تسلیحات "به دست افراد نادرست" بیفتند.

در همین رابطه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در اواخر ماه اکتبر گفت که ایالات متحده طرحی برای جلوگیری از نشت تسلیحاتی که به اوکراین عرضه شده، در دست دارد.

در همان زمان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، یادآور شد که تسلیحات نظامی عرضه شده به اوکراین سر از بازار سیاه سلاح درآورده  و گردش مالی ماهانه قاچاق  آنها حداقل به 1 میلیارد دلار می رسد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی حضور کارشناسان خود در تمام نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را تضمین خواهد کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) حضور دائمی کارشناسان ایمنی هسته‌ای خود را در تمام نیروگاه های هسته‌ای اوکراین تضمین خواهد کرد. این موضوع در گزارش منتشره شب گذشته در وب سایت این سازمان مشخص شده است.

طبق این اطلاعات، این توافق بین رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دنیس اشمیگال، نخست‌ وزیر اوکراین برای تقویت تلاش‌ها برای جلوگیری از حادثه هسته‌ای در جریان درگیری‌های مسلحانه صورت گرفت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌ جمهوری روسیه، روز گذشته تاکید کرد که هیچ سلاح سنگین روسی در نیروگاه اتمی زاپروژیا وجود نداشته و ندارد. وی در عین حال تاکید کرد که مسکو سطح تعامل با آژانس را بسیار خوب ارزیابی کرده و قصد دارد به تماس با این سازمان ادامه دهد.

دیپلمات روس:  روسیه مایل است درگیری نظامی در اوکراین به طور مسالمت آمیز پایان یابد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، شب گذشته؛  سه‌شنبه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور روسیه خوشحال خواهد شد که درگیری نظامی در اوکراین را به صورت مسالمت آمیز و پشت میز مذاکره پایان دهد، اما مجبور است به عملیات نظامی ویژه برای مقابله با تسلیحات نظامی ناتو در اوکراین ادامه دهد.

پولیانسکی گفت: «اکنون به لطف آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان که یکی از  تضمین کنندگان توافقات مینسک بود، ما دیگر می‌دانیم که غرب تنها به منظور پمپاژ تسلیحاتی اوکراین و آماده شدن این کشور برای چنین وضعیتی، این اسناد را امضا کرده تا زمان بدست آورده باشد.»

وی افزود: ما دوست داشتیم که وظایف تعیین شده برای عملیات نظامی ویژه با ابزارهای صلح آمیز محقق شود. این امکان وجود داشت و ما قبل از آغاز عملیات به کشورهای غربی پیشنهاد دادیم که بر سر میز مذاکره بنشینند و در مورد تضمین های امنیتی روسیه گفتگو و درباره چگونگی اجرای توافقات مینسک توسط اوکراین بحث کنیم. راه حل بسیار آسان بود.»

این دیپلمات روس یادآور شد: رئیس جمهوری روسیه بارها اعلام کرده است که ما خوشحال خواهیم شدکه این کار را به صورت مسالمت‌آمیز و پشت میز مذاکره انجام دهیم. البته، این کار تنها با پرداختن به علل اصلی این مشکل و ریشه کن کردن آنها امکان پذیر است تا اوکراین نتواند هیچ تهدیدی برای روسیه در آینده ایجاد کند.اما اکنون کاملاً برعکس آن را می بینیم. <…> اوکراین در مسیری کاملاً اشتباه حرکت می کند. بنابراین، متاسفانه ما اکنون مجبور به ادامه عملیات نظامی خود هستیم و ما باید نه تنها با اوکراین، بلکه با تسلیحات نظامی ناتو نیز مقابله کنیم.

اولیانوف رویکرد کشورهای اتحادیه اروپا درباره تضمین امنیتی به روسیه را کوته بینانه خواند

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، رویکرد تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا در انتقاد از سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره تضمین های امنیتی روسیه در معماری جدید امنیتی اروپا، را کوته بینانه ارزیابی کرد.

این دیپلمات شب گذشته، سه شنبه در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: چندین کشور اتحادیه اروپا به پیشنهاداتی که اخیراً توسط رئیس جمهوری فرانسه مبنی در زمینه لزوم ارائه تضمین های امنیتی به روسیه در آینده مطرح شد، اعتراض کردند. رویکرد آنها با هدف تقابل بی پایان  بسیار کوته بینانه است. مطمئناً تضمین های امنیتی در طول زمان مورد نیاز خواهد بود و این موضوع تنها برای روسیه مطرح نیست.

در اوایل ماه دسامبر، ماکرون گفت که ساختار امنیتی آینده اروپا باید شامل تضمین های امنیتی برای روسیه نیز باشد.

افشای مشارکت تفنگداران دریایی انگلیس در عملیات سری در اوکراین 

روزنامه تایمز فاش کرده است که تفنگداران دریایی انگلیس در چندین عملیات سری در اوکراین شرکت داشتند. این مسئله روز سه شنبه توسط ژنرال رابرت ماگوون، که از آوریل سال 2021 تا مه 2022 فرماندهی این گروه را بر عهده داشت، اعلام شد.

ماگوون در تحلیلی برای این روزنامه نوشت که سربازان انگلیسی "عملیات مخفی" را در "مناطق بسیار حساس" انجام می دهند. او به ویژه در مورد تخلیه سفارت انگلیس از کی‌یف به لهستان در ابتدای سال صحبت کرد. در این عملیات 350 تفنگدار دریایی و 45 کماندو که دیپلمات های انگلیسی را همراهی می کردند، شرکت داشتند.

این در حالی است که سخنگوی نیروی دریایی انگلیس به تایمز گفت که تفنگداران دریایی این کشور هیچ وظیفه رزمی در اوکراین انجام ندادند.

یک روز قبل، آندری کلین، سفیر روسیه در لندن گفت که انگلیس حدود 9 هزار نیروی نظامی اوکراینی را که اکنون دیگر به کشور خود بازگشته و در درگیری ها شرکت دارند را  آموزش داده است. علاوه بر این، انگلیس به طور فعال سلاح و مهمات برای ارتش اوکراین ارسال می کند.

وزیر خارجه فرانسه: کل کمک به اوکراین تقریباً یک میلیارد یورو خواهد بود

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه،در یک نشست خبری که در کانال یوتیوب وزارت خارجه فرانسه منتشر شد، اعلام کرد که مجموع کمک های مالی ارائه شده به اوکراین تقریباً یک میلیارد یورو است. 

وی یادآور شد که حدود 70 کشور تصمیم گرفته‌اند که برای پشت سر گذاشتن زمستان سرد سال جاری در اوکراین کمک مالی گسترده ای به کی‌یف بفرستند. وزیر خارجه فرانسه افزود:  حدود 415 میلیون یورو برای بخش انرژی، 25 میلیون یورو برای تامین آب، 38 میلیون یورو برای غذا، 17 میلیون یورو برای مراقبت های بهداشتی، 22 میلیون یورو برای حمل و نقل در نظر گرفته شده است.

اوکراین از دریافت وام 100 میلیون یورویی از فرانسه خبر داد

اوکراین یک وام با شرایط مساعد به مبلغ 100 میلیون یورو از فرانسه دریافت کرده است. این مسئله روز سه شنبه در وب سایت رسمی دولت این کشور گزارش شد.

طبق این اطلاعات، دولت اوکراین یک وام 100 میلیون یورویی با شرایط مطلوب از آژانس توسعه فرانسه دریافت کرده است. این وجوه به صندوق عمومی بودجه دولتی جهت تأمین هزینه های اولویت دار، به ویژه هزینه های اجتماعی و  انسان دوستانه، هدایت شده است.

در این گزارش یادآوری شده که مجموع حمایت بودجه مستقیم فرانسه از اوکراین از ماه فوریه گذشته تاکنون به 432 میلیون دلار رسیده است.

فارین پالیسی: کمک به کشورهای فقیر آسیا و آفریقا به دلیل حمایت اروپا از پناهندگان اوکراینی کاهش یافت

مجله فارین پالیسی در تحلیلی که روز سه شنبه منتشر شد، فاش کرد که کمک به کشورهای آفریقایی و آسیایی در بحبوحه جریان پناهجویان از اوکراین به کشورهای اروپایی، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.طبق این اطلاعات، در واقع به مردم اوکراین به بهای کاهش کمک به میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان که برای غذا، مراقبت های بهداشتی اولیه و آموزش به غرب وابسته هستند، کمک شده است.

این مقاله یادآور شده که بیش از 300 میلیون نفر، که 1/2 آنها کودک هستند، نیاز مبرم به کمک دارند، اما به دلیل هجوم پناهندگان از خاک اوکراین، آنها در وهله بعدی اهمیت قرار گرفتند. کاهش حمایت از کشورهای فقیر در زمانی اتفاق افتاده که شرایط زندگی برای اقشار آسیب پذیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت ها بدتر از قبل نیز شده است.

این نشریه افزود: در سال جاری کشورهای سوریه، اتیوپی، ونزوئلا و جمهوری دموکراتیک کنگو حتی نیمی از کمک‌هایی را که درخواست کرده‌ بودند دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که بودجه کمک مالی به اوکراین بسیار قابل توجه و بی‌سابقه است.»

در مجموع، طبق گزارش دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از 24 فوریه (آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) تا اول دسامبر سال 2022، بیش از 7 میلیون و 800 هزار پناهجو از اوکراین وارد کشورهای اروپایی شده‌اند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات