بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۵۷

ابراز نگرانی واشنگتن از گسترش روابط روسیه و ایران

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا چهارشنبه (هفتم دسامبر) در جریان یک کنفرانس خبری با ابراز نگرانی از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه بار دیگر ادعاهای تکراری درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین را مطرح کرد.

ابراز نگرانی واشنگتن از گسترش روابط روسیه و ایران

بنابر گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، پرایس در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین مدعی شد: «این مسئله نگرانی جدیدی برای ما نیست....و نگرانی‌ای است که ما از تابستان امسال بصورت بسیار علنی اعلام کردیم. این نگرانی درباره ارائه پهپادها، پهپادهای مرگبار از سوی ایران به روسیه که به نوبه خود خلبانان روس از آن برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌کنند، مطرح شده است. ما از این موضوع که روسیه برای فناوری موشکی بالستیک به دنبال کمک از ایران باشد، ابراز نگرانی کرده‌ایم».

وی افزود: «ما نگرانی خود را از این موضوع ابراز کردیم که همکاری میان ایران و روسیه ممکن است به حوزه‌های دیگر-به اشتراک‌گذاری دانش و مهارت- گسترش یابد. تردید دارم (این همکاری) در زمینه بهترین‌ عملکردها باشد بلکه شاید در زمینه بدترین اعمال و سرکوب معترضان آرام باشد».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده که اخیراً‌ صحبت از حمایت واشنگتن از اغتشاشات ایران را تشدید کرده، در ادامه ادعاهایش گفت: «ما درباره آن (نگرانی‌های آمریکا) آشکارا حرف زده‌ایم زیرا معتقدیم که این نه تنها باید نگرانی این منطقه باشد بلکه باید نگرانی جامعه گسترده‌تر بین‌الملل نیز باشد و به همین دلیل است که ما در جلسه تابستان سازمان ملل برای بحث درباره برنامه پهپادهای ایران مشارکت کردیم و با مقام‌ها در نیویورک اطلاعات خود و تهدیدات برنامه پهپادهای ایران را به اشتراک گذاشتیم. همچنان با دیگر شرکای خود در سراسر جهان همکاری می‌کنیم و با استفاده از مقامات خودمان برای تعقیب این شبکه‌های اشاعه در ایران، روسیه، هر کجا که ممکن است وجود داشته باشند، تلاش می‌کنیم تا این پیوند خطرناک در جریان کمک‌های مرگبار را مختل کنیم». 

با این‌حال، پرایس بار دیگر در ارتباط با گزارش‌ها مبنی بر عرضه موشک‌های بالستیک ایران به روسیه گفت: «ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد عرضه فعلی موشک‌های بالستیک نداریم اما می‌دانیم که حمله وحشیانه روسیه این کشور را وادار کرده تا مقادیر نسبتاً اندک تسلیحات خود از جمله موشک‌های بالستیک را افزایش دهد...بنابراین این نگرانی وجود دارد که روسیه به دنبال دریافت کمک از کشورهای دیگر چون ایران برای تأمین ذخایر موشک‌های بالستیک خود باشد و همچنین نگرانیم که روسیه همچنان به دنبال کمک از کره شمالی برای جنگ غیرقانونی علیه اوکراین باشد».

پرایس سپس از تلاش آمریکا برای اعمال فشار به ایران و روسیه برای مختل کردن همکاری آن‌ها سخن به میان آورد و گفت: «ما از اختیارات تحریمی خود علیه اهداف ایران و روسیه استفاد کرده‌ایم و آمادگی داریم تا علیه هرگونه اهداف دیگری در سراسر جهان که بخشی از این شبکه اشاعه است و به ایران اجازه ارسال این فناوری مرگبار به روسیه را داده، استفاده کنیم».

این اتهام‌زنی‌های بی‌اساس در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه بارها ادعاهای غرب در خصوص استفاده از تجهیزات نظامی ایران در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

 

منبع: بصیرت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات