بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۲۰

آینده رژیم صهیونیستی تاریک است/ رسانه‌های صهیونیستی از تشنج روابط با واشنگتن سخن می‌گویند

به گفته این رسانه عبری زبان در حالی این تشنج شکل گرفته است که قرار است لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا به (فلسطین اشغالی) بیاید و پرونده ایران و مسئله فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

کان شبکه رسمی و سراسری رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی درگزارشی اعلام کرد: در پی اظهارات وزرای کابینه (رژیم) اسرائیل به ویژه بتسلئیل سموتریچ وزیر دارایی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت عمومی در رابطه با نتایج نشست عقب و نیز رخدادهای حواره، تشنجی در روابط با دولت آمریکا شکل گرفته است.
به گفته این رسانه عبری زبان: تل‌آویو از تعهداتش در نشست عقبه عقب نشینی کرده است و همین امر دولت آمریکا را بر آن داشته تا از مسئولین اسرائیلی در این رابطه توضیح بخواهد.
براساس این گزارش: مسئولین آمریکایی طی چند روز اخیر از همتایان اسرائیلی خود خواسته‌اند تا توضیح دهند، چگونه اسرائیل بخشی از توافق عقبه بود، نمایندگانش در آن نشست حضور داشتند، اما مسئولینش از زیر بار تعهدات آن شانه خالی کرده یا حتی وجود چنین تعهدی را تکذیب می‌کنند؟
این در حالی است که یک مسئول عالی‌رتبه اسرائیلی در این رابطه به کان گفت: شانه خالی کردن از تعهداتی که آمریکا برای آن فشار وارد کرده بود، کار آسانی نیست.
کان افزود: این تقابل با دولت آمریکا در برهه حساسی شکل می‌گیرد، زیرا ما در آستانه نشست گفتگوی راهبری بین ایالات متحده و اسرائیل در رابطه با پرونده ایران هستیم که هفته آینده برگزار می‌شود.
به گفته این رسانه عبری زبان در حالی این تشنج شکل گرفته است که قرار است لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا به (فلسطین اشغالی) بیاید و پرونده ایران و مسئله فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
در بخش دیگری از گزارش این رسانه هم تاکید شده است: کشورهای ایالات متحده، مصر و اردن از کابینه نتانیاهو می‌خواهند تا به شکلی رفتار کند که شرایط در آستانه ماه رمضان رو به تشنج نرفته و اوضاع آرام شود.
این در حالی است که سخنان بتسلئیل سموتریچ وزیر دارایی (رژیم صهیونیستی) که خواستار به آتش کشیدن روستای فلسطینی حواره شده بود، باعث خشم تعداد زیادی از کشورهای جهان شده و آنها با صدور بیانیه‌‌هایی از نتانیاهو خواسته‌اند (تا برای آرام کردن اوضاع) اظهارات وزیرش را محکوم کند.
کان به نقل ز یک مسئول عالی‌رتبه رژیم صهیونیسی هم تاکید کرد، سموتریچ به یک شخصیت مطرود در دولت آمریکا تبدیل شده است، حتی پیش از این اظهارات هم او شخصیت چندان محبوبی نبود، اما در حال حاضر دیگر همه چیز مشخص و شفاف شده است و در همین چارچوب هیچ یک از مسئولین رسمی دولت آمریکا قرار نیست در سفر پیش روی سموتریچ به ایالات متحده با وی دیدار کنند.
در این بین، روزنامه معاریو در یادداشتی نسبت به سناریوهای بسیار تاریک برای سرنوشت رژیم صهیونیستی هشدار داده و تاکید کرد، ساده‌‌ترین سناریوها لغزش اسرائیل به سوی بالکانیسم است.
میخائیل ملشتاین تحلیل‌گر این روزنامه در یادداشتی نوشت: شدت گرفتن درگیری‌ها طی هفته‌ای اخیر در صحنه فلسطین که با محوریت عملیات در قدس و کرانه باختری است، گرچه مسبوق به سابقه بوده است و پیش از این نیز عملیات خطرناک و دارای ابعاد سمبلیک همچون این عملیات را به چشم دیده ام اما ویژگی‌‌هایی دارند که تاثیرات عمیق خود را بر اسرائیل یک سو و بر فلسطینیان از سوی دیگر دارد و باعث می‌شود تا سناریوهای رعب انگیزی در رابطه با آینده نه چندان دور اسرائیل مطرح کند.
به اعتقاد این نویسنده درگیری‌های به وجود آمده اخیر نشان داد که دو ملت کاملا متضاد و نامتجانس با یکدیگر در این سرزمین زندگی می‌کنند و این امر به ویژه بعد از آتش سوزی های انجام شدهدر حواره، باعث شده است تا احتمال تکرار شرایطی که بالکان شاهد آن بود، در اینجا هم وجود دارد.
به تعبیر این تحلیل‌گر، این تحولات امروز در میان دو قطب یکی تشکیلات خودگردان که در شرایط ضعف روز افزونی قرار داشته و بازیگری نسبتا قویتر یعنی اسرائیل که در گردباد شدید داخلی گرفتار شده و قدرت تصمیم گیری سیاسی مدبرانه‌ای ندارد، شکل می‌گیرد، در حالی که در این میان، جریانی قدرتمند هم در صحنه شکل گرفته است که ضرب آهنگ خود را بر تحولات دیکته می‌کند و به سوی رویارویی میدانی شدیدی پیش می‌رود.
او معتقد است: عملیات اخیر در کرانه باختری و قدس، در واقع ادامه روندی است که حدود یک سال پیش و دقیقا از ماه (مبارک) رمضان پارسال آغاز شده است و بخش عمده آن را هم جوانانی رهبری و پیش می‌برند که کاملا مستقل از گروه‌های و جریان‌های (بزرگ فلسطینی) عمل کرده و برای خود هسته‌های کوچک و سازمان‌های محدود محلی همچون عرین الاسود در نابلس ایجاد کرده‌اند و همواره تلاش می‌کنند تا تاکید کنند به هیچ یک از گروه‌ها وابسته نبوده و این مسئله در رابطه با تبعیت و دستور پذیری از تشکیلات خودگردان هم صدق می‌کند.
نویسنده می افزاید: سخن از بیان شدن احساسات عمیق اجتماعی است که در راس آن شکل‌گیری نسل Z فلسطین است، نسلی که متولد سال 2000 به بعد است، این نسل خود را منفک از اکثر مرجعیت‌های موجود (فلسطینی) دانسته و به شکل عمیقی با رهبری و شعارهای گذشته غریبه اند، به شدت از فضای مجازی تاثیر پذیری داشته و در عین حال خود نیز از آن برای تبیین نظرات و نیز تغذیه فکری استفاده می‌کنند.
این کارشناس صهیونیست در بخش دیگری از نوشتار خود معتقد است، با وجود آن که خطری که اعضای این هسته‌ها خطراتی به مراتب کمتر از ساختارهای نظامی سازمان یافته حماس و جهاد اسلامی دارند، اما این شکل از مبارزه امروز به یک چالش دردناک برای اسرائیل تبدیل شده است.
او در رابطه با علت این دشواری نوشت: برای محافل اطلاعاتی پایش و تشخیص نشانه‌های انجام عملیات که از سوی ساختاری مبهم بدون دارا بودن سلسله مراتب تشکیلاتی کاری بسیار دشوار است.
همین امر باعث می‌شود تا کارشناسان انجام عملیات دیوار بازدارنده 2 را بی تاثیر بدانند و تاکید کنند که اصولا بخش شرقی قدس هم شرایط کاملا متفاوت نسبت به دو دهه گذشته یعنی انتفاضه دوم و عملیات دیوار بازدارنده داشته و این بار همانند آن زمان امکان متوقف کردن عملیات ضد اسرائیلی از این طریق و جود ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات