فرهنگی >>  فیلم وسریال >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۶۸۷

یادی از بازیگر سریال امام علی(ع)

فروردین‌ یادآور درگذشت نعمت‌الله گرجی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است؛ هنرمندی که با بازی در 95 فیلم سینمایی و بیش از 50 سریال تلویزیونی یکی از خاطره‌سازان و البته رکوردداران نقش‌آفرینی در سینما و تلویزیون بود.

یادی از بازیگر سریال امام علی(ع) / 145 اثر ماندگار در کارنامه "نعمت‌الله گرجی"

نعمت‌الله گرجی صفت فرزند حسین، نهم فروردین 1305 در تهران دیده به جهان گشود. او یکی از خاطره‌سازترین بازیگران سینما و تلویزیون محسوب می شود که نقش‌آفرینی‌های دلنشین او به ویژه در سریال‌های تلویزیونی دهه‌های 1360 و 1370 خورشیدی، همواره یادآور خاطرات شیرین برای مخاطبان تلویزیون است، حال‌وهوایی که زندگی در آنها رنگ‌وبوی دیگری داشت.

این روزها که همزمان با ایام ماه مبارک رمضان است بیشتر ما را به یادِ سریال‌هایی همچون «امام علی(ع)» می‌اندازد که معمولاً تلویزیون در شبکه آی‌فیلم و برخی شبکه‌های دیگر بازپخش آن را در این ایام پخش می‌کرد. نقش‌آفرینی مؤثر مرحوم نعمت‌الله گرجی در این سریال هم خاطرانگیز و هم می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازیگری، درس‌آموز باشد. 

در سالروز درگذشت او در 17 فروردین 1379 که به علت بیماری ریوی چشم از جهان فروبست نگاهی گذرا به آثارِ این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون داریم:

* تئاتر

نعمت‌الله گرجی در جوانی به دلیل علاقه‌ای که به تئاتر و نمایش‌های سیاه‌بازی داشت به گروه‌های سیار این نمایش‌ها پیوست و مدتی را به اجرای نمایش در شهرستان‌های مختلف گذراند. او پس از بازگشت به تهران در تئاترهای «جامعه باربد»، «نصر» و «دهقان» فعالیت کرد و در نمایش‌نامه‌های بیژن و منیژه، طبیب اجباری، آرشین مالالان، دختر گل‌فروش، خسیس، لیلی و مجنون، مشهدی عباد، حکیم عمرخیام و شمشیر حضرت سلیمان به نقش‌آفرینی پرداخت.

* سینما

گرجی در سال 1347 خورشیدی با بازی در فیلم «گردباد زندگی» ساخته « نظام فاطمی» نخستین حضورش در سینما را تجربه کرد. او در دهه 1350 خورشیدی در فیلم‌های سینمایی پرمخاطبی حضور داشت اما در دوران انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها خاطرانگیزتر و ماندگارتر شد. بسیاری بازی وی در نقش باغبان در فیلم تأثیرگذار «درخت گلابی» را که در 1376 به کارگردانی «داریوش مهرجویی» ساخته شد، ماندگارترین نقش آفرینی گرجی در واپسین سال‌های عمرش می‌دانند. 

تهران روزگار نو، شراره، درخت گلابی، سرحد، فصل پنجم، روز دیدنی، روسری آبی، آخرین خون، تابع قانون، شهر در دست بچه‌ها، آوای دریا، بازی تمام شد، دخترم سحر، عبور از غبار، تفنگ های سحرگاه، ستاره و الماس، شکار، محکومین، تصویر آخر، حریم مهرورزی، شبح کژدم، طغیان، مدار بسته، مدرک جرم، مردی که موش شد، حادثه، راه دوم، ریشه در خون، شب شکن، مشت، یک روز گرم، ملخ زدگان، عصیانگران، قدیس، مسافر شب، بر فراز آسمان ها و تکیه بر باد از جمله فیلم‌هایی به شمار می‌روند که وی در کارنامه هنری خود دارد.

* تلویزیون و نقطه عطف فعالیت هنریِ گرجی

نعمت‌الله گرجی را از این جهت جزو پیرمردهای دوست‌داشتنی و خاطرانگیز سینما و تلویزیون می‌دانند که با پذیرفتن نقش شخصیت های پا به سن گذاشته، ایفاگر نقش پدر و پدربزرگ های مهربان این سرزمین شد. در این میان شاید بیشتر خودش را مدیون بازی در مجموعه‌های تلویزیونی بداند؛ او با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی پرمخاطبی چون «هزاردستان»، «شاه دزد»، «این خانه دور است»، «همسران» و «امام علی»، «تولدی دیگر»، « روزگار جوانی»، «کوچک جنگلی»، « ازدواج پر ماجرا»  و «قطار ابدی» در دل مخاطبان تلویزیون جا باز کرد.

در این میان برخی نقش‌های تلویزیونی گرجی همواره به‌یادماندنی‌اند. او در اپیزودی از مجموعه مفرح «قطار ابدی» نقش پادشاهی را بازی می‌کرد که شهرزاد قصه‌گو برایش قصه می‌خواند! از جمله دیگر آثار خاطره‌انگیز مرحوم گرجی باید به سریال «این خانه دور است» اشاره کرد که وی در آن نقشی تلخ داشت.

در کنار همه این اتفاقات، او هم مثل خیلی از بازیگران سینما و تلویزیون علاقه داشت در سریال‌هایی همچون «امام علی(ع)» حضور داشته باشد که با یک نقش کوتاه اما مؤثر دیده شد. نقش یک پیرمردی که با شخصیت مالک اشتر مواجهه دارد و سکانسِ خیلی زیبایی او را با داریوش ارجمند ایفای نقش می‌کند که جزو کارهای ماندگاری از نعمت‌الله گرجی به حساب می‌آید؛ چون می‌تواند کلاس درسی برای جوانان جویایِ نام این عرصه باشد که با نقش فرعی و کوتاه هم می‌توان نقشی ماندگار و درخشان، به جای گذاشت. 

نعمت‌الله گرجی در 74 سالگی به دلیل بیماری ریوی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. 

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات