بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۷۲۳

توافق ایران و عربستان محور رایزنی وزیر خارجه عراق با سفیر آمریکا در بغداد

طبق بیانیه وزارت امور خارجه عراق، «فؤاد حسین» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق با «آلینا رومانوفسکی» سفیر آمریکا در بغداد درباره تحولات اوضاع سیاسی عراق گفتگو کرد.

توافق ایران و عربستان محور رایزنی وزیر خارجه عراق با سفیر آمریکا در بغداد

در این دیدار روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در راستای منافع دو ملت و نیز تحولات اوضاع سیاسی عراق و توافقنامه امضاءشده بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین توافقنامه امضاءشده بین دولت فدرال و شرکت فرانسوی «توتال» و بررسی قانون بودجه توسط پارلمان و نیز تحولات منطقه‌ای به‌ویژه توافق عربستان و ایران از دیگر محورهای این دیدار بود.

سفیر آمریکا در این دیدار حمایت خود را از توافقات داخلی و خارجی امضاءشده توسط دولت عراق اعلام کرد.

تأکید بارزانی بر اجرای سریع توافق نفتی اربیل و بغداد

خبر دیگر از عراق این‌که «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق ابراز امیدواری کرد که توافق اربیل و بغداد پیرامون ازسرگیری صادرات نفت کردستان هرچه زودتر اجرایی شود.

بارزانی با بیان اینکه این توافق بسیار مهم و به‌نفع همه عراق است، گفت: ما از روز اول تأکید کرده‌ایم که باید راه‌حل عراقی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد که اقلیم کردستان در گذشته نیز آماده توافق بود، اما دولت فدرال بغداد آمادگی لازم را نداشت؛ خوشبختانه دولت بغداد در زمان حاضر آماده است و امیدواریم که این توافقنامه هرچه زودتر اجرایی شود.

سه‌شنبه گذشته، دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان توافقنامه‌ای موقت میان وزارت نفت فدرال و وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم امضاء کردند که بر اساس آن، صادرات نفت خام به خارج از کردستان و از استان کرکوک پس از آن‌که توسط دادگاه بین‌المللی داوری در پاریس به حالت تعلیق درآمد، از سر گرفته می‌شود.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات