بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۷۴

بازخوانی جنایت‌های آمریکا در عراق بعد از ۲۰ سال

شاید داعش و جنایت‌های آن در عراق بارزترین نتیجه تجاوز واشنگتن به این کشور باشد که بعد از گذشت ۲۰ سال پیامدهای آن هنوز دست از سر عراقی‌ها برنداشته است.

درحالی که عراقی‌ها از سال 1968 تحت حکومت دیکتاتوری «صدام حسین» جنایت‌های زیادی را به چشم خود دیده بودند، تجاوز ویرانگر آمریکا به عراق در سال 2003 سرآغاز مصیبت تازه‌ای بود که پیامدهای آن هنوز هم در عراق مشاهده می‌شود؛ تجاوزی که ظهور پدیده داعش در این کشور بعد از یک دهه، بارزترین نتیجه آن بود.

بازخوانی جنایت‌های آمریکا در عراق بعد از ۲۰ سال

آمریکایی‌ها که طبق معمول با شعار آزادی وارد یکی از کشورهای منطقه شدند، به اتهام وجود سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی در عراق و رابطه دولت این کشور با گروه تروریستی-تکفیری القاعده از انجام هیچ جنایتی علیه ملت عراق دریغ نکردند. البته این حمله ایالات متحده نیز همانند همه تجاوزات آن به کشورهای مختلف، با حمایت و همکاری متحدان غربی آن انجام شد. 

در تجاوز سال 2003 آمریکا به عراق 148 هزار نیروی آمریکایی وارد عراق شدند. علاوه بر آن 2000 نیروی نظامی از استرالیا، 45 هزار نیرو از انگلیس و 194 هزار نیرو نیز از لهستان برای کمک به ایالات متحده به عراق آمده و علیه این کشور جنگیدند. دیگر هم‌پیمانان واشنگتن در سراسر جهان از جمله ژاپن، کره، اسپانیا و ... نیز در حمایت لجستیکی از آمریکایی‌ها در جنگ عراق مشارکت داشتند.

در این جنگ ویرانگر که به بهانه و ادعای «آزادی عراق» به راه افتاد، طبق آمار رسمی حدود یک میلیون و دویست عراقی قتل عام شدند که نزدیک به نیمی از آنها زن و کودک بودند. بسیاری فاجعه تجاوز آمریکا به عراق را با جنگ یمن مقایسه می‌کنند و حتی در برخی موارد تلفات جنگ عراق را بیشتر از جنگ یمن می‌دانند. 

سوء تغذیه شدید بین کودکان و مادران باردار در پی تجاوز آمریکا به عراق در کنار انواع بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاجی که به دلیل استفاده از سلاح‌های نامتعارف بین عراقی‌ها شیوع پیدا کرد نتیجه مستقیم جنگ بود و طبق آمار رسمی، نزدیک به 70 درصد کودکان عراقی در طول این جنگ دچار اختلالات عصبی و روحی-روانی شدند.

علاوه بر جنایت‌های جنگی بی شماری که ائتلاف آمریکایی در داخل عراق مرتکب می‌شد، ربودن زنان و کودکان عراقی و تجاوز جنسی به آنها از دیگر اشکال زننده وحشیگری آمریکایی‌ها بود. آمار سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که در طول تجاوز و اشغالگری آمریکا در عراق سالانه 40 هزار زن عراقی توسط نیروهای آمریکایی ربوده می‌شدند و مورد آزار جنسی قرار می‌گرفتند.

آمریکایی‌ها چندین باند سازمان یافته برای قاچاق زنان عراقی تشکیل داده بودند و اغلب این زنان به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی منتقل شده و مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گرفتند. یکی از جنایت‌های زشت و زننده نیروهای آمریکایی علیه زنان در عراق، تجاوز جمعی به تعداد زیادی از دختران در یک روستا بود. سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که به این منظور منتشر کرده بود از تجاوز نیروهای آمریکایی به یک دختر 16 ساله عراقی مقابل چشمان پدرش خبر داد.

مجله تایم آمریکا در گزارش مربوط به جنایت‌های این کشور در عراق اعلام کرد درصد بالایی از دخترانی که توسط باندهای قاچاق آمریکا در عراق ربوده می‌شدند، زیر 15 سال بودند.

 

 ایجاد خانه‌هاي فحشا، علني کردن مظاهر بي بند و باري و ايجاد فقر به عنوان يکي از مهم‌ترين بسترهای گسترش فساد در عراق بود که آمریکایی‌ها برای به دام انداختن جوانان این کشور و جلوگیری از رشد و توسعه آنها در سطوح مختلف علمی و اجتماعی و اقتصادی، در دستور کار خود قرار داده بودند. این اقدامات هم‌زمان با ترور دانشمندان عراقی و مجبور کردن نخبگان این کشور به مهاجرت به آمریکا و اروپا صورت می‌گرفت.

در منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا به عنوان بزرگترین سفارتخانه جهان در آن تاسیس شده، در ابتدای اشغالگری ایالات متحده در عراق، چندین مرکز فساد ایجاد شد که در آن از زنان عراقی بهره‌کشی جنسی می‌شد و مجبور به روسپی‌گری بودند. یکی از پیمانکاران آمریکایی در سفارتخانه این کشور در بغداد می‌گوید که ما واسطه‌های عراقی داشتیم که دختران زیبای این کشور را برایمان می‌آوردند.

اما خسارت‌های اقتصادی ناشی از تجاوزات آمریکا در عراق مهمترین عامل فقر مردم این کشور طی دو دهه گذشته بوده است. بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های حیاتی عراق در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی و بهداشتی در نتیجه حمله ایالات متحده نابود شد. طبق گزارشی که گروه‌های تحقیقاتی بین‌المللی انجام داده‌اند حجم خسارت اقتصادی که آمریکا در این جنگ به عراق وارد کرد چیزی بالغ بر 25 هزار میلیارد دلار بوده است!

نکته عجیبتر آنجاست که آمریکایی‌ها بعد از وارد کردن این میزان غیرقابل تصور از خسارت اقتصادی به عراق، دولت این کشور را مجبور کردند که 400 میلیون دلار به واشنگتن غرامت بدهد!

اما خطرناکترین پیامد تجاوز آمریکا به عراق، یک دهه بعد مشخص شد؛ جایی که تروریست‌های داعش در سال 2014 با استفاده از زمینه‌ای که آمریکا برایشان فراهم کرده بودند، تجاوزی وحشیانه و تاریخی در عراق رقم زدند که ادامه همان جنایت‌های آمریکا بود؛ از برده‌کشی و فروش زنان و کودکان تا نابودی زیرساخت‌های حساس عراق و قاچاق منابع طبیعی این کشور. 

آمریکایی‌ها درحالی که خودشان مقدمات ورود داعش به عراق را فراهم کرده بودند، از این موقعیت برای تثبیت اشغالگری و ادامه حضور نظامیانشان در این کشور استفاده کردند. نیروهای موسوم به ائتلاف بین‌المللی وابسته به آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، اشغالگری خود را در عراق در سال 2014 از سرگرفتند که این روند همچنان ادامه دارد. این درحالی است که جنایت‌های داعش در عراق با هماهنگی و همکاری خودِ آمریکایی‌ها انجام می‌شد.

سردار قاسم سلیمانی یکی از مهمترین نمادهای مبارزه با داعش و ایستادگی در برابر توطئه‌های ایالات متحده در عراق بود که در ژانویه 2020 توسط تروریست‌های آمریکایی به شهادت رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات