صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۰۲
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی :

وجه تمایز ارتش انقلابی ایران با ارتش‌های دنیا چیست؟

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه و ساخت سلاح‌های پیشرفته و خودکفایی گام‌های بلندی برداشته و به ارتشی قدرتمند تبدیل شده است، گفت: ارتش متعهد و دارای دانش نظامی و فنی ایران در چهار دهه گذشته بسیار خودکفا شده است، به‌گونه‌ای که از نظر سلاح، تجهیزات و فناوری روز جزو برترین ارتش‌های منطقه و جهان به شمار می‌رود.

رنامگذاری 29 فروردین هرسال به نام روز ارتش از ابتکارات امام خمینی(ره) بود. آن هم در شرایطی که ارتش جمهوری اسلامی با کارشکنی های مختلف داخلی و خارجی مواجه بود.
برای نخستین بار به فاصله حدود دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) نام ارتش را بر 29 فروردین گذاشت تا پاسخی مناسب باشد به وفاداری ارتشیان به آرمان های انقلاب اسلامی. از آن زمان به بعد هرسال در سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی (ره)، روز ارتش در سراسر کشور جشن گرفته می شود و ارتش در شهرهای مختلف به رژه و نمایش قدرت می پردازد.
اگر نگاهی به تاریخ شکل گیری ارتش انقلابی ایران و انقلاب اسلامی بیندازیم، متوجه می شویم ارتش متعهد و دارای دانش نظامی و فنی ایران در چهار دهه گذشته بسیار خودکفا شده است
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی درباره ویژگی هایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران را از سایر ارتش های دنیا متمایز می کند، به «راهبرد معاصر» گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آمده از انقلابی است که مردم یگانه حامی و عامل پیروزی آن بودند، ضمن اینکه مردم به پشتوانه حمایت ارتش توانستند از رژیم ستمشاهی عبور کنند و انقلاب خود را به پیروزی برسانند.
وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران در تحقق پیروزی انقلاب اسلامی به مردم یاری رساند، بنابراین می توان گفت ارتش بزرگترین خدمات را به مردم ایران و انقلاب اسلامی ارائه کرده است.
کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: ویژگی مهم ارتش مکتبی بودن آن است و اینکه تابع تام فرماندهی معظم کل قوا و ولایت فقیه است. ارتش مکتبی که بر مبنای حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس بیشترین خدمات را به مردم و کشور ارائه کرد و با تمام قوا در مقابل دشمن اسلام و  ایران ایستاد. ارتشی که بعد از پایان جنگ تحمیلی همچنان مانع بسیار بزرگی در برابر تهدیدات و اقدامات مخرب دشمنان است؛ بنابراین می توان گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون بسیار سرافرازانه از امتحان های بزرگ الهی بیرون آمده است.
کنعانی مقدم گفت: اگر نگاهی به تاریخ شکل گیری ارتش انقلابی ایران و انقلاب اسلامی بیندازیم، متوجه می شویم ارتش متعهد و دارای دانش نظامی و فنی ایران در چهار دهه گذشته بسیار خودکفا شده است، به گونه ای که از نظر سلاح، تجهیزات و فناوری روز جزو برترین ارتش های منطقه و جهان به شمار می رود.
وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران در عین حال که مأموریت هایش را به خوبی انجام می دهد، در مسیر توسعه و ساخت سلاح های پیشرفته و خودکفایی تاکنون گام های بلندی برداشته است و به ارتشی قدرتمند تبدیل شده است؛ ارتشی که بدون وابستگی به قدرت های بیگانه اهداف و مأموریت هایش را دنبال می کند و درانجام آن موفق است.
کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه همکاری اجزای نیروهای مسلح با یکدیگر نشان دهنده وحدت، همدلی و انسجام در ایران است، به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: در نخستین روز ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی که بنده در کنار فرماندهان ارتش به عنوان فرمانده سپاه حضور داشتم، به یاد دارم آن زمان مرحوم تیمسار رحیمی نژاد دستم را به عنوان نیروی  سپاهی بلند کرد و نزد جمعیت گفت «ارتشی و سپاهی لشکر الهی هستند».
وی افزود: اینکه ارتش و سپاه همدل و همراه هستند و در مجموع لشکر اسلامی تشکیل داده‌ اند، نشان‌دهنده وحدت و انسجامی است که در نیروهای مسلح ایران وجود دارد. این وحدت ناشی از لطف و عنایت خداوند متعال و فرماندهی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) است که ارتشی کاملاً مردمی، قدرتمند، خودکفا و آماده انجام مأموریت های سخت و سترگ در مقابل استکبار تشکیل دادند که در برابر  قدرت های نظامی بزرگ دنیا ایستادگی و دفاعی جانانه دارند.
منبع:راهبرد معاص

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات