صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۱۷۲

یک گفتگو و دو روایت!

بر پایه اعلام کاخ سفید، در گفت‌وگوی تلفنی میان امانوئل ماکرون و جو بایدن که روز پنج‌شنبه انجام شد، این دو بر اهمیت «حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» تاکید کردند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کمتر از دو هفته پس از اظهارات امانوئل ماکرون، در مورد لزوم پرهیز اروپا از ورود به مناقشه چین و آمریکا بر سر تایوان، روسای جمهوری فرانسه و ایالات متحده گفت‌وگویی تلفنی انجام دادند. این در حالی است که در بیانیه‌هایی که در پی گفتگو توسط کاخ‌های ریاست‌جمهوری دو کشور صادر شد، روایت‌هایی متفاوت در مورد موضوعات مورد بحث، دیده می‌شود. بر پایه اعلام کاخ سفید، در گفت‌وگوی تلفنی میان امانوئل ماکرون و جو بایدن که روز پنج‌شنبه انجام شد، این دو بر اهمیت «حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» تاکید کردند. این در حالی است که اخبار منتشرشده در فرانسه، روایتی دیگر از این گفتگو دارد. در اطلاعیه نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، بی‌آن‌که اشاره‌ای مستقیم به تایوان بشود، فقط نوشته شد که فرانسه و آمریکا تمایل‌شان را به «پشتیبانی از قوانین بین‌المللی، از جمله آزادی دریانوردی، در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام» نشان دادند.

* تناقضات آشکار در بیانیه منتشر شده از سوی دولت‌های آمریکا و فرانسه نشان می‌دهد که اختلاف نظر طرفین بر سر بحران‌هایی مانند آنچه واشنگتن در تایوان مشغول خلق آن است، کماکان ادامه دارد و دیالوگ روسای جمهور این دو کشور نیز نتوانسته است این اختلاف دیدگاه را برطرف سازد. اگرچه بایدن تلاش داشت از این مکالمه تلفنی به مثابه مصداق عادی بودن مناسبات اعضای ناتو یاد کند، اما بیانیه‌های متفاوت منتشر شده از سوی واشنگتن و پاریس این بازی تبلیغاتی را ناتمام گذاشته است! رئیس‌جمهوری فرانسه در بازگشت به پاریس، طی مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی اکو و و پایگاه خبری پولیتیکو، از اتحادیه اروپا خواست که وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و در کنار واشنگتن و پکن به «قطب سوم» در سیاست جهانی تبدیل شود. او همچنین با هشدار نسبت به کشاندن پای اتحادیه اروپا به مناقشه میان پکن و تایپه، بحران تایوان را ناشی از کنشگری آمریکا و واکنش چین قلمداد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات