صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۸۱

اسرائیل از ترور فرماندهان جهاد اسلامی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

حمله امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه با اهداف چندجانبه صورت گرفت که در صدر آن‌ها تضعیف مقاومت، واردکردن ضربه به جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه و کرانه باختری و ازبین‌بردن بازدارندگی به‌وجودآمده از عملیات «شمشیر قدس» قرار دارند.

رژیم صهیونیستی بامداد روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 حمله‌ای هوایی را علیه پرتراکم‌ترین نقطه جمیعتی جهان، یعنی نوار غزه، آغاز کرد، نوک پیکان این حملات، همچون چند سال اخیر جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین بود.
 در لحظات اولیه حمله 3 نفر از فرماندهان این جنبش یعنی «جهاد شاکر الغنام»، دبیر شورای نظامی گردان‌های قدس، «خلیل صلاح البهتینی»، از اعضای شورای نظامی گردان‌های قدس و فرمانده منطقه شمال غزه و «طارق محمد عزالدین»، از فرماندهان جهاد اسلامی به شهادت رسیدند، اما سؤال این است؛ چرا در مقطعی که رژیم صهیونیستی درگیر اختلافات و مشکلات داخلی و بحران‌های ناشی از آن در عرصه بین‌الملل است، بار دیگر حمله‌ای را علیه نوار غزه صورت می‌دهد؟
دلایل حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه
نکته مهمی که پیش از بیان دلایل این حمله باید به آن توجه کرد، این است که صهیونیست‌ها همواره در اقدامات خود یک هدف مرکزی و اصلی را در نظر می‌گیرند اما همواره اقدامات آنها مجموعه‌ای از اهداف را در نظر دارد و برای رسیدن به مجموعه‌ای از اهداف، یک اقدام را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.
 ضربه به جنبش جهاد اسلامی فلسطین به‌عنوان خطرناک‌ترین جنبش مقاومتی فلسطین
با آنکه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»، بزرگترین جنبش مقاومتی در کل فلسطین است و حاکمیت در نوار غزه نیز در اختیار این جنبش است اما طی یک دهه اخیر، همواره گزارش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، جنبش جهاد اسلامی فلسطین را به‌عنوان خطرناک‌ترین جنبش مقاومتی فلسطینی برای صهیونیست‌ها معرفی کرده است، مبنای این گزارش‌های امنیتی در رژیم صهیونیستی، نوع اقداماتی است که جنبش جهاد اسلامی فلسطین انجام داده است.
ورود جنبش حماس به عرصه سیاسی در 2 دهه اخیر ـ که دستاوردهای بزرگی هم برای مقاومت فلسطین در بر داشته است ـ این تهدید را هم ایجاد کرده است که در برخی موارد صهیونیست‌ها بتوانند با اهرم‌های سیاسی، موانعی جدی برای جنبش حماس ایجاد کنند.جنبش جهاد اسلامی با کناره‌گیری از عرصه سیاسی، خود را در مقاومت متمرکز کرده است و ایجاد موانع بازدارنده برای این جنبش در عرصه سیاسی ممکن نبوده است، همین امر موجب توسعه و پیشرفت توانمندی‌های مقاومتی این جنبش به‌نحوی چشمگیر شده است.
نقطه دیگری که جنبش جهاد اسلامی را نقطه مرکزی حملات رژیم صهیونیستی قرار داده است، اقداماتی است که رژیم صهیونیستی از جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری مشاهده کرده است، جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی یک سال اخیر فعال‌ترین جنبش مقاومتی در کرانه باختری بوده است، در حملات نیمه‌شب سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یکی از کسانی که هدف قرار گرفت، از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه بود.
تأکید بر ایجاد اختلاف بین «حماس» و «جهاد اسلامی»
رژیم صهیونیستی همواره سیاست اختلاف‌افکنی را میان فلسطینیان در اولویت‌های خود قرار داده است، تفکیک بین جنبش‌های مقاومت و ایجاد اختلاف بین «حماس» و «جهاد اسلامی» نیز از اقدامات جدی این رژیم در یک دهه اخیر بوده است که طی دو سال اخیر و پس از عملیات «شمشیر قدس» وجه بارزتری به خود گرفته است. این رژیم در تمامی حملات سال 2022 و حملات پراکنده‌ای که طی سال 2023 میلادی علیه فلسطینیان انجام داده بر این تفکیک تأکید کرده است، حمله اخیر نیز از این هدف جدا نیست و با حمله به رهبران جهاد اسلامی فلسطین، نگاهی بر تفکیک و شکاف بین «حماس» و «جهاد اسلامی» دارد.
ازبین‌بردن بازدارندگی عملیات «شمشیر قدس»
 اوایل هفته جاری، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی در رسانه‌های خود اعلام کردند از سوی مصر پیام تهدیدی جدی را به گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه ارسال کرده‌اند، فحوای این تهدید به راهپیمایی مجعول «پرچم» در شهر قدس بازمی‌گردد، این راهپیمایی ـ که طی یک دهه اخیر از سوی صهیونیست‌ها به‌عنوان یک مراسم اصلی دنبال می‌شود و یکی از وجوه آن، حمله حاضران در این راهپیمایی به محله‌های فلسطینی‌نشین اطراف مسجدالاقصی است ـ یکی از دلایل عملیات «شمشیر قدس» در سال 2021 میلادی بود.
هم‌اکنون صهیونیست‌ها برای آنکه همچون سال‌های گذشته نیز مجبور به تعطیلی و تعویق آن نشوند، با حمله به نوار غزه به‌نوعی علیه مقاومت پیشدستی کرده‌اند و تلاش می‌کنند بازدارندگی به‌وجودآمده در عملیات «شمشیر قدس» را از بین ببرند. صهیونیست‌ها رسماً اعلام کرده‌اند که به مصر گفته‌اند که راهپیمایی مجعول «پرچم» در محله‌های فلسطینی‌نشین برگزار نخواهد بود و یک مسیر مشخص خارج از مسجدالاقصی خواهد داشت، اگرچه خود این موضع نوعی عقب‌نشینی و هراس مقابل اقدام مقاومت است اما یکی از وجوه حمله به نوار غزه آن است که بتوانند با حمله به بازدارندگی مقاومت در نوار غزه، اقدامات تجاوزکارانه خود را ادامه دهند.
کاستن از فشار داخلی و بین‌المللی رژیم صهیونیستی
طی 6 ماه اخیر با روی کار آمدن یک کابینه افراطی و مذهبی در رژیم صهیونیستی، صهیونیست‌ها شاهد اعتراضات دامنه‌دار هفتگی بوده‌اند که هر هفته در حال گسترش است، این اعتراضات در عین اینکه در خیابان‌ها به نمایش درآمد اما با همکاری مخالفان کابینه نتانیاهو آغاز شد، اما حالا در زمانی که مخالفان کابینه به‌سمت مذاکره با کابینه رفته‌اند تا به یک راه‌حل میانه در خصوص اختلاف به‌وجودآمده بر سر اصلاحات قضائی بپردازند، معترضان اعلام کرده‌اند با مخالفان سیاسی کابینه کاری ندارند و تا زمانی که لایحه اصلاحات قضائی به‌طور کامل کنار گذاشته نشود، از اعتراض دست بر نخواهند داشت.
این فضای ملتهب اجتماعی با بهانه‌جویی‌ها و بحران‌هایی که دو عضو افراطی کابینه، «ایتامار بن گویر» و «بتزالل اسموطریچ» ایجاد کرده‌اند کابینه رژیم صهیونیستی را به‌شدت در تنگنا قرار داده است، حمله به نوار غزه موجب می‌شود اعتراضات دست‌کم برای مدتی کوتاه فروکش کند و کابینه رژیم صهیونیستی فرصتی برای تنفس به دست آورد، ضمن آنکه این احتمال نیز وجود دارد که آنها در این فرصت به‌دست‌آمده دست به اقدامات غیرقابل پیش‌بینی مثل تصویب لایحه اصلاحات قضائی بزنند و آن را به اجرا بگذارند تا همه مخالفان را مقابل عمل انجام‌شده قرار دهند.
علاوه بر اینکه به‌دلیل اقدامات افراطی کابینه رژیم صهونیستی، فشارهای بین‌المللی علیه این رژیم نیز به حداکثر خود رسیده است، حالا این حمله نوعی فرصت تنفس در عرصه بین‌المللی را ـ که بخش عمده آن از سوی هم‌پیمانان اروپایی و ایالات متحده به رژیم صهیونیستی وارد می‌شود ـ ارائه خواهد کرد.
بهره‌برداری امنیتی در کرانه باختری و قدس
همان‌گونه که در سطور نخستین این گزارش اشاره شد، جنبش جهاد اسلامی طی یک سال گذشته به‌شدت در کرانه باختری فعال بوده و هسته‌های متعددی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. یک وجه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه جنبش جهاد اسلامی، آن است که با وارد کردن ضربه، فرصت تحرک را از این جنبش بگیرد و عملکرد میدانی آن را دست‌کم برای مدتی کوتاه مختل کند.
رژیم صهیونیستی در حقیقت برای آرام کردن کرانه باختری، این حمله را علیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه ترتیب داد.
تضعیف مقاومت در غزه و ایجاد فضای رعب و وحشت
رژیم صهیونیستی از زمان قدرت گرفتن جنبش حماس در عرصه سیاسی فلسطین در سال 2006 میلادی سیاست محاصره نوار غزه را در راستای تضعیف مقاومت در دستور کار خود قرار داده است، حملات گاه به گاه این رژیم به نوار غزه با هدف تضعیف مقاومت در نوار غزه صورت می‌گیرد، علاوه بر این، آنها با ضربه زدن به مردم و ایجاد ناامیدی و وحشت در افکار عمومی، عرصه را به‌مرور بر گروه‌های مقاومت تنگ می‌کنند.
نوار غزه حالا به یک مشکل اساسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است که هر روز فشار بیشتری را بر رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کند. حملات موشکی گروه‌های مقاومت نوعی بازدارندگی را علیه این رژیم به وجود آورده است و آنها نمی‌دانند که حالا باید با این منطقه مقاوم‌پرور چه بکنند، به همین دلیل از این منطقه برای اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود بهره می‌گیرند و تلاش می‌کنند با تضعیف روزافزون آن، از قدرت گرفتن مقاومت در آن جلوگیری کنند، مسئله‌ای که تاکنون نتیجه عکس داشته و در عمل به جولانگاه فرزندان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات