صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۱۶

بحران تلگرام

«تلگرام» یک بار دیگر از فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی در برزیل حذف شده است. دادگاه فدرال این کشور پس از اینکه این پیام‌رسان محبوب از ارائه اطلاعات برخی کاربران خود خودداری کرد، به‌طور موقت استفاده و دانلود تلگر‌ام در برزیل را ممنوع کرد.
قاضی برزیلی به گوگل و اپل دستور داده است تا تلگرام را از صفحه خود حذف کنند و همچنین اپراتورهای موبایل دسترسی به آن را به ‌دلیل ارائه ندادن اطلاعات دو کاربر مربوط به یک گروه نئونازی مسدود کنند. افزون ‌بر‌این، تلگرام باید روزانه 200 هزار دلار جریمه پرداخت کند تا زمانی که بتواند اطلاعات این گروه‌ها را که گفته می‌شود با حملات به مدارس برزیل ارتباط دارند، به مقامات ارائه کند. در گوشی یک نوجوان متهم به دو تیراندازی در مدارس برزیل که سه کشته و 13 زخمی برجای گذاشته است، شواهدی از یک گروه تلگرامی پیدا شده است. به گفته مقامات، افزون بر محتوای مربوط به نازی‌ها، آموزش قتل، دستورالعمل ساخت بمب و ویدئوهای خشونت‌آمیز دیگری نیز در این گروه وجود داشته است.
چند روز پس از این ممنوعیت، حکم فیلتر تلگرام در برزیل برداشته شد؛ اما جریمه روزانه آن پابرجا ماند تا زمانی که تلگرام همکاری کند.
این اولین بار نیست که تلگرام در یکی از کشورهای دنیا فیلتر می‌شود یا با محدودیت مواجه می‌شود. چین، روسیه و ایران فعالیت تلگرام را در کشور خود ممنوع کرده‌اند و برزیل، آلمان و... با این برنامه بر سر همکاری نکردن با چالش مواجه هستند.
مالک این شبکه اجتماعی نسبت به محدودیت برنامه خود در برزیل، آن را آزادی بیان و حریم شخصی کاربران خود بیان می‌کند؛ در حالی که این آزادی‌بیان و حریم شخصی مدنظر «پاول دوروف»، به افراد جامعه آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند. ژست پاول دوروف در حالی است که او با داده‌های کاربران در حال دلالی داده است و خبرهایی، نظیر همکاری تلگرام و امارات متحده عربی را در گذشته خوانده‌ایم.
باید گفت هیچ شبکه اجتماعی در دنیا فقط برای خدمات‌دهی به کاربران به وجود نیامده است و این شبکه‌ها در قبال داده‌هایی که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم، برای خود درآمدزایی می‌کنند و با آژانس‌های جاسوسی دولتی و خصوصی در دنیا ارتباط دارند. پایبندی به دموکراسی و حریم شخصی، حرفی گنده‌تر از دهان یک شبکه اجتماعی و مدیر آن است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات