صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۲۸

خانواده B

پایگاه بصیرت / محبوبه‌سادات رضوی

ویتامین‌‌های گروه B از هشت نوع ویتامین محلول در آب تشکیل شده‌اند که هر یک از آنها نقشی اساسی، به‌ویژه در سلامت دارند. با این‌حال، می‌توان گفت این ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کنند تا غذا را به انرژی تبدیل کرده (سوخت‌وساز) و سلول‌های خونی جدید بسازد. ویتامین‌‌های گروه B همچنین در حفظ سلامت سلول‌های پوست، مغز و سایر بافت‌های بدن نقشی اساسی‌ ایفا می‌کنند.
ویتامین B1 یا تیامین/ ویتامین B1 یا تیامین نخستین نوع از انواع ویتامین ب است. این ریزمغذی در مواد غذایی، مانند حبوبات، آجیل، مخمر، غلات کامل و گوشت یافت می‌شود. کمبود شدید این ویتامین نادر است و در مناطقی از جهان که فقر غذایی شدید وجود دارد، مشاهده می‌شود. تیامین نقش مهمی در عملکرد صحیح دستگاه عصبی دارد و به همین دلیل در اختلالات و بیماری‌های مربوط به دستگاه عصبی، مانند درمان بی‌حسی، سوزش، خواب‌رفتن یا احساس گزگز در نوک انگشتان دست و پا به دلایل گوناگون، ازجمله نوروپاتی دیابتی تجویز می‌شود. برخی از پزشکان این ویتامین را برای تقویت حافظه و کاهش مشکل فراموشی در بیماران مبتلابه آلزایمر و همچنین کمک به ترک اعتیاد به الکل تجویز می‌کنند.کاهش وزن، کاهش یا از بین رفتن اشتها، حافظه ضعیف و گیجی، مشکلات قلبی، مورمورشدن و بی‌حسی دست‌ها و پاها، ریفلاکس ضعیف عضلات و کاهش حجم عضلانی از علایم کمبود ویتامین B1 هستند.
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین/ ویتامین B2 یا ریبوفلاوین در غذاهایی مانند شیر، گوشت، تخم‌مرغ، آجیل، آرد غنی‌شده و سبزیجات یافت می‌شود. وجود ویتامین B2 برای رشد و عملکرد صحیح همۀ سلول‌های بدن به‌خصوص سلول‌های مغزی، خونی، مخاط گوارشی و پوست ضروری است. برخی پزشکان مکمل‌های این ویتامین را برای درمان برخی بیماری‌ها، شامل آکنه، سندرم سوزش کف پا، گرفتگی‌های عضلانی و سردردهای میگرنی تجویز می‌کنند که اثبات مؤثر بودن آن به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات