صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۹۱

وقتی مگس‌های استکبار بر زخم‌ها می‌نشینند/ راهبرد تبدیل شکاف‌ها به گسست‌های عمیق

ایجاد شکاف اجتماعی یا دست گذاشتن بر شکاف‌های سطحی موجود و عمق بخشی به آن و در نهایت ایجاد تفرقه و گسست بین مسلمانان یکی از کثیف‌ترین و پیچیده‌ترین سیاست‌های استکبار علیه جوامع مختلف از جمله مسلمانان است که مقابله با آن تنها با اتحاد ممکن می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ اميرسام وكيليان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif راهبرد غرب در ایجاد شکاف بین مسلمانان
غربی‌ها که همواره در طول قرن‌های اخیر از اتحاد جوامع مختلف در هراس بوده و یکی از بهترین راه‌های چپاول و غارتگری و ورود به کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های ثروتمند مسلمان را ایجاد شکاف‌های ساختگی یا ورود از شکاف‌های موجود دیده‌اند در راس برنامه‌هایشان چند راهبرد را همواره از اصول اساسی خود قرار داده و در برخی موارد موفق نیز شده‌اند.

* بزرگنمایی اختلاف‌های موجود
یکی از خطراتی که همواره بیخ گوش مسلمانان از جمله مسلمانان شیعه و سنی در ایران اسلامی مورد نظر غربی‌ها و در راس آن آمریکای جهانخوار بوده است نفوذ و ایجاد شکاف‌های عمیق از طریق بزرگنمایی اختلاف‌های عقیدتی، فرهنگی، جغرافیایی، زبانی و حتی اقتصادی بین بخش‌های مختلف ایران و همچنین جهان اسلام است.
آمریکایی‌ها گاهی با تحریک احساسات ناسیونالیستی سعی در ایجاد شکاف بین شیعه و سنی داشته و گاهی با انگشت گذاشتن بر برخی کاستی‌های اقتصادی و فرهنگی موج‌سواری می‌کنند که با وجود زیان‌هایی که از این طریق به مسلمانان وارد کرده‌اند، اما با هوشیاری عالمان برجسته و هدایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران بسیاری از توطئه‌های آنان نقش بر آب شده است.

* ایجاد شکاف از طریق حمایت از افراد خاص
بدون شک یکی از راهبرد‌های شیطان‌صفتانه آمریکا و نوچه‌های آنان در دهه اخیر ابتدا شخصیت‌پروری و سپس حمایت همه‌جانبه از وی و همفکرانش بوده است. ایجاد شکاف بین افراد شناخته شده در بزرگان شیعه و سنی و حمایت یکجانبه و بدون قید و شرط از آنان هر چند نیرو‌های امنیتی و سیاست‌مداران و علمای هر دو طرف را با زحمات زیادی روبرو کرده است، اما با تکیه بر مشترکات متعدد فرهنگی، مذهبی و هدایت علمای سطح اول جهان اسلام و ایران اسلامی و با تکیه بر هدایت‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری از ایجاد شکاف‌های خطرناک پیشگیری کرده است و صد البته همراهی مردم و علمای آگاه اهل سنت نیز مانع گسست و شکاف‌های عمیق‌تر شده است.

* شایعه‌سازی و شبهه‌افکنی
یکی از خطراتی که دشمن در فضای مجازی و واقعی به صورت ۲۴ ساعته برای آن برنامه داشته و جوامع مسلمان را مورد بمباران نامحدود رسانه‌ای قرار داده است ایجاد شکاف از طریق شایعه‌پراکنی و شبهه‌افکنی است.
گاهی شایعه می‌کنند که فلان عالم اهل تسنن دستگیر یا کشته شد، گاهی عالمی را به شهادت می‌رسانند و مقصر ماجرا را مذهب و تفکر دیگر نشان می‌دهند و گاهی در اصول و فروع شیعه و اهل تسنن شبهه وارد می‌کنند.
مسئله شکاف و تفرقه بین مسلمانان آنقدر اهمیت دارد که سکان‌دار فرزانه انقلاب اسلامی بار‌ها و بار‌ها به تاسی از کلام الله و ائمه معصومین بر این مسئله تاکید و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند، ایشان در بخشی از سخنانشان در جمع مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی می‌فرمایند: این رنج‌های امّت اسلامی در زمان کنونی ناشی از چیست؟ چرا ملّتهای مسلمان این قدر از لحاظ اقتصادی، از لحاظ فشار‌های سیاسی، از لحاظ ایجاد جنگ و جنگ‌های داخلی و تسلّط و تصرّف و استعمار و استعمار نو و امثال این‌ها دچار رنجند؟ علّت این رنج کشیدن و در موضع رنج کشیدن قرار داشتن مسلمان‌ها چیست؟ علل فراوانی دارد، علّتهای متعدّدی دارد. عقب‌ماندگی علمی یکی از علل آن است؛ تن دادن به تسلّط استعمارگران یکی از علل آن است. علل متعدّدی دارد که حالا در این زمینه افرادی که اهل سیاستند، اهل تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و مانند این‌ها هستند در این زمینه‌ها کار کرده‌اند، هزاران مقاله نوشته شده، لکن یکی از عوامل که شاید مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین عوامل باشد، تفرّق مسلمین است. ما قدر خودمان را نمی‌دانیم، قدر یکدیگر را نمی‌دانیم؛ اشکال بزرگِ کار ما این است؛ از هم جداییم، متفرّقیم.
وقتی که متفرّق هستیم، وقتی خیرخواهِ هم نیستیم، وقتی گاهی حتّی بدخواه همدیگر هستیم، خب نتیجه همین است.

* شکاف از راه احساسات ناسیونالیستی و قومیتی
یکی از برنامه‌های اصلی و اساسی شیطان بزرگ به منظور اختلاف بین شیعیان، شیعه و سنی و جوامع مسلمان، تحریک احساسات ناسیونالیستی، قوم‌گرایانه و تاکید بر اختلاف‌های فرهنگی، زبانی و عقیدتی است.
رژیم صهیونیستی، روباه پیر و شیطان بزرگ در سال‌های اخیر از این بخش ضربه‌های متعددی بر پیکره جوامع مسلمان و ایران اسلامی وارد کرده و همواره تلاش دارند تا با قرار داد ترک، فارس، عرب، بلوچ و اقوام و قومیت‌های مختلف با ایجاد شکاف بین آن‌ها به مقاصد پلید و جهانخوارانه خود برسند.
این بحث نیز از چشم تیزبین آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دور نمانده و ایشان بار‌ها نسبت به آن هشدار داده‌اند، ایشان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع)، با تاکید بر حفظ وحدت بین شیعه و سنی می‌فرمایند؛ یکی از تلاش‌هایی که باید خیلی مراقبت کرد، این است که استکبار می‌خواهد این مرزبندی امام راحل را معکوس کند؛ یعنی خطوط فاصل در دنیای اسلام را پُررنگ کند با جنگ شیعه و سنّی، جنگ عرب و عجم، گاهی جنگ شیعه ـ شیعه و جنگ سنّی ـ سنّی که این الان جلوی چشم شما است و در کشور‌های مختلف می‌بینید؛ [جنگ] یک جناح سنّی با یک جناح سنّی، یک جناح شیعه با یک جناح شیعه! این‌ها کار استکبار است، این‌ها کار آمریکا است، این‌ها تحریک آن‌ها است، نقشه‌کشی آن‌ها است که خب متأسّفانه وجود دارد؛ باید مراقب بود؛ این خواسته‌ی شیطان است. امام فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و قرآن می‌گوید که «اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاءَ فِی الخَمرِ وَ المَیسِر»؛ این خمر و میسر خصوصیّتی ندارد؛ یعنی شیطان می‌خواهد بین شما عداوت و بغضاء درست کند و یکی از ابزارهایش خمر و میسر است؛ اگر از ابزار دیگری هم بتواند عداوت و بغضاء به وجود بیاورد، طبعاً به وجود می‌آورد؛ طبیعی است. پس «اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاء»؛ هر جایی که شما عداوت و بغضاء می‌بینید، دست شیطان را باید مشاهده کنید. حالا چه جوری می‌شود علاج کرد، این یک بحث دیگری است؛ هر جایی به یک نحوی می‌شود علاج کرد و بایستی فکر کرد، پیدا کرد راه علاج را. باید مراقب سیاست‌های شیطانی دشمن باشیم.

* اتحاد و پرهیز از بازی در زمین دشمن
اما راه حل نیفتادن در چاهی که دشمنان دین خدا برای مسلمانان کنده اند چیست؟
بخشی از پاسخ این سوال را مقام معظم رهبری در جمع مردم قم داده و می‌فرمایند: این را ما باید همیشه در نظر داشته باشیم که در میان جبهه‌ی دشمنی ما در دنیا، دشمنانی هستند که تخصّصشان ایجاد اختلاف است؛ تخصّصشان «تفرقه بینداز و حکومت کن یا سیادت کن» است؛ این جزو چیز‌های قدیمی‌ای است که مربوط به بعضی از همین‌ها است؛ این‌ها بلدند این کار را انجام بدهند؛ و انسان می‌بیند هر جا توانسته‌اند، این کار را هم انجام داده‌اند؛ از جمله اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی؛ نباید بگذاریم که این چیز‌ها در کشور رخ بدهد یا اوج پیدا بکند. خب در کشور، شیعه و سنّی در کنار هم قرن‌ها است زندگی کرده‌اند، سال‌ها است زندگی کرده‌اند، مشکلی نداشته‌اند. ما گاهی اختلاف در بین اقوام داشته‌ایم، درگیری در بین اقوام مختلف، قومیّتهای مختلف داشته‌ایم [امّا]در بین شیعه و سنّی درگیری و اختلاف نداشته‌ایم؛ حالا [نباید] یک بهانه‌ای به وجود بیاید، یک چنین چیز‌هایی به وجود بیاید، که البتّه خوشبختانه بحمدالله چنین چیزی پیش نیامده، امّا نباید بگذاریم پیش بیاید، باید مراقبت بکنیم. حالا این را که یک کسی یک حرف غلطی می‌زند، یک نفر هم احساس تکلیف می‌کند در مقابل او، نباید کش داد، نباید ادامه داد؛ بنابراین بایستی همه این انسجام را حفظ بکنند.
بله، همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید و امام خمینی (ره) و جانشین شایسته ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر آن تاکید دارند رمز عبور از خطر تفرقه و شکاف‌های ایجاد شده توسط استکبار جهانی فقط یک چیز است؛ اتحاد.
امروز کار دشمن نشستن بر زخم‌ها و چرکین کردن آن و ایجاد شکاف‌های ساختگی یا سواستفاده از شکاف‌های موجود بین جوامع مختلف از جمله بین شیعیان و اهل سنت است که این موضوع ضرورت هر چه بیشتر هوشیاری و بیداری مسلمانان را می‌طلبد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات