عباس حاجی نجاری
برنامهریزی برای تداوم حضور هنجارشکنان و حجاب ستیزان در شهرهای مختلف یکی از پدیدههای مهمی است که این روزها در راستای شکلدهی به یک نافرمانی مدنی در امر حجاب و در چارچوب راهبرد بیگانگان در حال گسترش است. نکتهای که واکنش سریع رئیس دستگاه قضا را در هفته گذشته در پی داشت و ایشان صراحتاً اعلام کرد که پشت قضیه برخی اتفاقات عفاف و حجاب این روزها دشمن ایستاده است. دستگاههای امنیتی شبکههای پشت پرده ناهنجاری رعایت نکردن حجاب را شناسایی و معرفی کنند، دادستان ما آنها را به اشد مجازات خواهد رساند. پیشازاین خبری رسیده بود که در پی حرکت ۹ دختر نوجوان کشف حجاب کرده و بدترین پوشش با تیپ پسرانه از تهران بهوسیله قطار به سمت قم، موضوع در دستور کار شبکه امنیت قرار گرفت و ضمن هماهنگی با پلیس امنیت عمومی و کسب دستور مقام قضایی و با حضور بهموقع پلیس و تیمهای ویژه ضابطین بسیج هر ۹ نفر بهمحض پیاده شدن از قطار بازداشت شدند. اخیراً مراجع انتظامی و امنیتی چندین فرد را دستگیر کردهاند که به گفته خودشان صرفاً مأموریت داشتهاند با دریافت دستمزد، با نوع پوشش بهخصوص که با هنجارهای ایرانی همخوانی ندارد در خیابانها تردد کنند؛ و بعضاً ساعتی پنج دلار دستمزد برای قبح زدایی و برهنگی در خیابانهای تهران دریافت کرده بودند.
آنچه بیشتر در جریان این حجاب ستیزی باید موردتوجه قرار گیرد، نقش شبکههای معاند و جریان سازان داخلی و بیرونی برای اقداماتی نظیر کشف حجاب برای ارائه تصویری افسارگسیخته از این حوزه در داخل کشور است و هدف آن نیز تلاش برای عادی انگاری و عرفیسازی کشف حجاب در جامعه از طریق اجیر کردن افرادی است که با پوششهای تابو شکنانه در خیابانهای شهرهای کشور و بهویژه شهرهای مذهبی تردد کنند تا بهزعم خود در عین هنجارشکنی و عادیسازی بیحجابی، ضمن تصویرسازی برای رسانههای معاند، جامعه هدف یعنی دختران و بانوان را با خود همراه کرده و متدینین را نیز نسبت به این پدیده منفعل کنند و اینگونه القا کنند که این امر در کشور فراگیر و باید واقعیت را در این زمینه بپذیرند.
در این زمینه چند نکته قابلذکر است:
۱-وضعیت کنونی حجاب در جامعه را میتوان معلول سه علت دانست؛ الف: عدم اقدام مسئولان به وظیفه خود در این عرصه ب: عدم رعایت قوانین و اصول و مبانی اسلام و عمل به وظیفه شرعی (امربهمعروف و نهیازمنکر) توسط مردم ج: و درنهایت تبلیغات سوء دشمنان در ایجاد وضعیت فعلی است؛ و این در حالی است که میل به خودنمایی، تبرج، زینت، تزیین، تجمل، خودآرایی، تمایل به جلب نظر دیگران و بهویژه در دوران نوجوانی و جوانی، لجاجت و مقاومت منفی از عوامل گسترش بدحجابی و بیحجابی است.
۲-آنچه وضعیت ارزشهای فرهنگی را دچار چالش میکند، مشکلاتی است که در بنیادهای اجتماعی، اقتصادی کشور پدیدار گشته است و کارآمدی سازوکارهای اداره جامعه را کاهش داده است. مشکلات اقتصادی، فاصله گرفتن از عدالت، افزایش نرخ تورم، فسادهای اقتصادی و... اثر خود را بر زندگی روزمره مردم میگذارد و مردم آثار آن را در زندگی خود مشاهده میکنند. مشکلات کشور در این عرصهها خواهناخواه بر نظام ارزشی-هنجاری جامعه اثر میگذارد و آنها را نیز متزلزل میسازد.
۳- در تحلیل این پدیده باید بین حجاب و عفاف تفکیک قائل شد. حجاب یک مسئله ظاهری است و عفاف باطنی، و از رعایت صرف حجاب، نمیتوان به عفاف رسید. برداشتهای متفاوتی از عفاف و حجاب در جامعه وجود دارد، بررسیهای میدانی نیز در مورد چرایی تمایل به بیحجابی صورت نگرفته، مشخص نیست که چند درصد آن ناشی از عدم اطلاع از ارزشهای دینی است، چند درصد ناشی از مخالفت سیاسی است، چند درصد ناشی از فنّاوری نوین است و چند درصد ناشی از مسائل فرهنگی است. تا اطلاع دقیقی نسبت به این علل و زمینهها جمعآوری نشود، برنامهریزی دشوار است.
۴- مسئله حجاب یک مسئله چندوجهی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و نمیشود صرفاً با اقدامات سلبی آن را حل کرد. حجاب را باید بهمثابه مسئلهای اجتماعی با کارکردهای متنوع فرهنگی، اجتماعی، هویتی، اعتقادی، سیاسی و حتی اقتصادی در نظر گرفت و سازوکارهای نمادین پشتیبان آن، بایستی با زبان، لحن وبیانی باورپذیر بهویژه برای نسلهای نو ترویج شود و امکان گفتوگوی درباره آن، برای همه اقشار جامعه فراهم آید.
۵-در بعد ارشادی تبلیغ عفاف و حجاب، بهرهگیری از همکاری مردم، هیئتهای مذهبی و سمنها با آموزش صحیح برای امربهمعروف و نهیازمنکر در موفقیت اقدامات مردمی اجرای این قانون نقش اساسی دارد، مضافاً بر اینکه از شکلگیری دوقطبیهای اجتماعی که دشمنان در پی آن هستند جلوگیری میکند.
۶-مقابله با شبکههای سازمانیافته فساد و فحشا نیاز به همکاری مراکز امنیتی و اطلاعاتی دارد، پیگیری و دستگیری سرشاخههای این شبکهها، زمینه اقدامات سامانیافته را فراهم میکند.
۷- روندها در روزهای اخیر درزمینه مواجهه با پدیده بیحجابی، نشانگر جواب دهی تلاش مسئولان امر در چارچوب رعایت حداقلها برای مدیریت فضای حجاب در جامعه است و میتوان به اثربخشی آن امیدوار بود و این در حالی است که اقدامات ایجابی در حوزه مسائل فرهنگی و حل مشکلات معیشتی مردم نیاز به عزم و اراده جدی مسئولان امر دارد.
نگاهی نو به توافق تهران-ریاض
دكتر هادي محمدي
یک ماه از توافق میان وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن می گذرد و در جدیدترین تحول نمایندگی های سهگانه ایران در عربستان سعودی نیز آغاز به کار کرده اند ، این یعنی قدمی جدید در راه فعال سازی بیشتر روابط تهران و ریاض بعد از حدود 8 سال سردی و قطع روابط دیپلماتیک. اما آن چه در هفته ها و روزهای اخیر بیش از هر چیز به گوش رسیده و در تحلیل ها بیشتر نوشته شده در ابعاد امنیتی و سیاسی این توافق بوده است . این را می توان به وضوح دید که توافق ایران و عربستان زلزله ای سیاسی در منطقه بود و نه تنها روابط ایران با دیگر کشورهای عربی را تقویت و بازسازی کرده و می کند، که حتی توانست اختلافات چند سال اخیر میان دیگر کشورهای عربی را نیز تلطیف کند به گونه ای که بعد از 13 سال شاهد سفر وزیران خارجه سوریه و عربستان به پایتخت های هم بودیم ، ترکیه و مصر همکاری های جدید را برنامه ریزی کردند و یمن و عربستان در چارچوب آتش بسی که بارها تمدید شده به تبادل اسیر پرداختند .
با همه این توفیقات ، آثار این توافق اگرچه در سبد امنیتی و ثبات منطقه تعریف می شود اما از آن جا که آرامش و امنیت زیرساخت و نیاز اولیه برای توسعه اقتصادی نیز هست ، این حرکت سریع به سمت امنیت سازی در منطقه ای که بیش از دو سوم انرژی نفت و گاز دنیا را تامین می کند قطعا بر اقتصاد منطقه و دنیا نیز اثرگذار خواهد بود و در این میان ایران نباید تنها و بیشتر از هر بعد دیگری به بعد سیاسی و امنیتی توافق با ریاض بیندیشد . عربستان سعودی به عنوان یکی از پردرآمدترین کشورهای جهان برای آینده نه چندان دور خود طرح های توسعه ای مهمی تعریف کرده که قطعا ایران می تواند از این سبد توسعه ای بهره برداری های زیادی داشته باشد . این کشور برای چند سال آینده طرح جذب 700میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی دارد که با توجه به نزدیکی ایران و قرابت های فرهنگی و مزیت های نسبی کشورمان در تولید ارزان قیمت و با کیفیت کالاهای مورد نیاز عربستان، حتما جایگاه مهمی را در آینده اقتصادی عربستان می تواند به خود اختصاص دهد.
اما مهم ترین مزیت نسبی کشورمان برای اقتصاد عربستان که به نوعی اقتصاد رقیب ما محسوب می شود و نه مکمل ، جایگاه ژئوپلیتیک ایران است که می تواند به راهگذر مهم و راهبردی برای صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی عربستان به کشورهای اروپایی ، شرق آسیا و آسیای میانه بدل شود . امکانی که با توجه به توسعه راه های جاده ای و آهن در کشورمان و امنیت قابل توجه در مسیرهای ترانزیتی می تواند برای طرف سعودی جذابیت های بالایی به همراه داشته باشد . بر این اساس اگر اقتصاد ایران و عربستان هماهنگ شوند و عربستان ترانزیت خود را از ایران به آسیای مرکزی و قفقاز انجام دهد زمینه همکاری مهمی ایجاد می کند . از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز در شرایط فعلی و فشارهای تحریمی که یکی از اهدافش انزوای ایران است نیاز دارد تا به کسب منافع در محیط بین الملل بپردازد و هزینه ها و توفیقات امنیتی و نظامی خود در باثبات سازی منطقه ای را به نوعی در حوزه اقتصادی نقد کند .
بنابراین اصل بدون اتصال به پیوست های توسعه ای در محیط بینالملل این اهداف و این تنیدگی در اقتصاد منطقه اتفاق نخواهد افتاد . این که کشورهای عربی به ویژه عربستان به این فهم رسیدهاند که بدون برقراری امنیت پایدار و کنار گذاشتن مخاصمه با کشور بزرگی همچون ایران نمی توان سیاست اصولی و راهبردی مبتنی بر پیشرفت اقتصادی و توسعه ای در سطح جهانی را محقق کرد خود از دستاوردهای توافق تهران و ریاض به حساب می آید که باید مورد بهره برداری بیشتر ما قرارگیرد .در مجموع به نظر می رسد با عبور سریع از مراحل اولیه آغاز به کار نمایندگی ها و پس از برگزاری مراسم حج واجب در دو ماه آینده باید بیش از هر چیز به تقویت دیپلماسی اقتصادی با عربستان پرداخت و اجازه نداد این فرصت بکر مانده در 8 سال گذشته ، به راحتی همچون فرصت هایی که در برخی دیگر از کشورهای همسایه یا فراهمسایه اما دوست از دست دادیم از دست برود .
اعزام گروه های تجاری و اقتصادی و تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور از ضروریات اولیه است که توجه بخش های ذی ربط از جمله وزارت خارجه ، وزارت اقتصاد و وزارت صمت را می طلبد . در این راه حتی سفر رئیس جمهور هم می تواند گره هایی را باز کند و به کار سرعت بدهد .قطعا این فرصت که دیپلماسی داده می تواند برای ایران و منطقه عوایدی فراتر از امنیت و ثبات داشته باشد ، اگر با تدبیر و هوشمندی برخورد کنیم .
سه عامل کلیدی برای حفظ دریای خزر
احمد وظیفهاین همه تنفر و بیزاری و خشم را از کجای دین آوردهایم؟
امام جمعه شهر امید افزود: وفادارانِ ظاهر ساز بیشترین ضربه را به منافع ملی و مردم و کشور زدهاند. آنها که برای منافع و رسیدن به قدرت، تظاهر میکنند و متأسفانه خریدار هم دارند.
ساختمان نخستوزیری را کسی منفجر کرد که همه از دیانت و درستکاریاش میگفتند و پشت سرش نماز میخواندند، بالاترین اختلاس بانکی را فردی انجام داد و گریخت که چفیه از گردنش جدا نمیشد.
آن آدم معمولیِ کراواتزده که به مردم خدمت میکند شرف دارد به آن مسئولِ به ظاهر مسلمان چفیهاندازی که پول مردم را بالا کشید و رفت.
تنها ریش بر صورت و جای مهر روی پیشانی و تسبیح در دست نشانه دینداری و دلسوزی نیست. همانطور که صورت تراشیده و کراوات و ظاهری متفاوت از ظاهر رسمی نشانه بیدینی نیست.
حجتالاسلام منصف با ابراز تأسف از اظهارات یکی از ائمه جمعه کشور درباره بیزاری از دختران بیحجاب، گفت: با این رفتارها میخواهیم به دینِ خدا عمل کنیم و مردم را دیندار کنیم؟ از مرحوم طالقانی با آن مدارا و تسامح و تساهل رسیدهایم به اینجا که رسما از مردم ابراز بیزاری میکنیم؟ آن هم به این دلیل که حجاب ندارند؟
مردم از مفسد و مختلس و مدیر بیکفایت و ناکارآمد بیزارند. مردم از ریاکاران و امثالِ بنده که چشم بر درد آنان بستهایم و اگر ببینیم حرفی از آن نمیزنیم بیزارند.
از خداوند بزرگ توفیقمان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.
خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه میکنم.