صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۹۹

خورسند مطرح کرد: اپوزیسیون قوی دولت ضعیف/ چالش‌های پیش روی اردوغان

اردوغان در انتخابات ترکیه پیروز شد؛ پیروزی که به گفته تحلیلگران شکننده است و نمی‌تواند منجر به تشکیل یک دولت قوی در سال‌های پیش رو شود چرا که ترکیه دارای یک اپوزیسیون قوی در داخل است و اپوزیسیون قوی حاکی از یک دولت ضعیف است
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با مهدي خورسند

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اردوغان در انتخابات ترکیه پیروز شد؛ پیروزی که به گفته تحلیلگران شکننده است و نمی‌تواند منجر به تشکیل یک دولت قوی در سال‌های پیش رو شود چرا که ترکیه دارای یک اپوزیسیون قوی در داخل است و اپوزیسیون قوی حاکی از یک دولت ضعیف است. با این حال برای بررسی بیشتر به سراغ مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا رفته‌ایم.

* این کارشناس در خصوص پیروزی اردوغان در ترکیه گفت: انتخابات ترکیه در شرایطی برگزار شد که ترکیه در یکی دو سال گذشته در حوزه سیاست خارجی و کسب منافع ملی در رقابت با رقبای منطقه‌ای تقریباً جایگاه خوبی نداشت.

* وی ادامه داد: پروژه کریدور زنده‌زور در تقابل منطقه‌ای با ایران به سرانجام نرسید و جنگ قره‌باغ به نتیجه دلخواه محور تورانی یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان دست نیافت و اردوغان نتوانست در سوریه به اهداف خود برسد.

* خورسند ابراز کرد: چنانچه یکی از بزرگترین اهداف ترکیه در سوریه رفتن بشار اسد بود، اما جایگاه بشار اسد در سوریه تثبیت شد و به حدی رسید که ترکیه بار‌ها و بار‌ها تقاضای مذاکره مستقیم بین اردوغان و بشار اسد را مطرح کرد.

* وی ادامه داد: از سوی دیگر ترکیه تنش‌های بسیار زیادی با اروپایی‌ها و آمریکا پیدا کرد در حدی که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سفیر آمریکا در ترکیه با رقیب اردوغان دیدار می‌کند و این پیام بسیار بزرگی برای اردوغان و حامیانش دارد.

* خورسند با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین اتفاقاتی که دامن ترکیه را گرفته بحث ادامه تنش‌هایی است که ترکیه با گروه‌های جدایی‌طلب کرد در منطقه دارد، گفت: همه این موارد سبب می‌شود ما امروز ترکیه را در حوزه سیاست خارجی کشوری با چالش‌های فراوان ببینیم.

* وی افزود: از سوی دیگر نتیجه انتخابات ترکیه که بسیاری معتقدند این رقابت سنگین و نزدیک حزب عدالت و توسعه با ۶ حزب دیگر درست است که مصداق دموکراسی در کشور ترکیه بود و یک پیروزی بزرگ ملی برای ترک‌ها محسوب می‌شود، اما باید به این مسئله دقت کنیم که پیروزی شکننده اردوغان و اتحاد احزاب مخالف و کرسی‌هایی که احزاب مخالف ترکیه دارند کار را برای اردوغان سخت خواهد کرد.

* وی عنوان کرد: در حوزه‌های سیاست خارجی با یک ترکیه پرچالش مواجهیم از لحاظ اقتصادی ترکیه یک ترکیه با مشکلات اقتصادی بسیار، تورم‌های خیلی زیاد، کاهش ارزش پول ملی و رقابتی که در حوزه سیاست خارجی ترکیه با رقبای منطقه‌ای خودش من‌جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.

* خورسند افزود: پروژه‌های زیاد منطقه‌ای وجود دارد که یک دولت براساس شرایطی که دارد آن‌ها را پیش می‌برد.

* وی عنوان کرد: پیش‌تر گفته شد در انتخاباتی که برگزار شد قطعاً پنجمین دولت اردوغان ضعیف‌ترین دولت ترکیه در طول ۲۰ سال گذشته خواهد بود و این می‌تواند در منافع ملی ترکیه در رقابت با دیگر رقبای منطقه‌ای تاثیر بگذارد و فرصت بسیار بی‌نظیری برای رقبای منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که در طرح‌های منطقه‌ای بتواند ترکیه را کمی به عقب براند و جلوی آن حس توسعه‌طلبی که ترکیه در طی سال‌های گذشته بسیاری از منافع جمهوری اسلامی ایران را محدود کرده بود را مدیریت کند و حتی بتواند دست برتری را نسبت به ترکیه در طول سال‌های پیش رو داشته باشد.

* این کارشناس با اشاره به اپوزیسیون قوی در داخل ترکیه گفت: این‌ها منجر به تشکیل یک دولت ضعیف در ترکیه می‌شود چرا که اپوزیسیون قوی یعنی دولت ضعیف یعنی یک مجلسی که همواره در مسیر کار دولت سنگ‌اندازی می‌کند؛ و با توجه به مشکلات عدیده‌ای که ترکیه دارد عملاً دولتی که ما در پنج سال آینده شاهد آن هستیم یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های ترکیه خواهد بود و این اپوزیسیون قوی قطعا مشکلاتی برای حوزه‌های حکمرانی ترکیه در طول سال‌های آینده ایجاد خواهد کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات