سیدهادی سبحانیان رییس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نظام مالیاتی با توجه به وضعیتی که در گذشته داشته است نیازمند طی مسیر تحولی است. این توحل از جنس تکالیف بودجهای نیز هست. در حال حاضر باید بیش از 50 درصد از بودجه را تامین کنیم. منظر دیگر عدالت محوری است. در نتیجه چند راهبرد را در پیش گرفتیم.
وی افزود: بحث مالیات متمرکز در سازمان امور مالیاتی نیست و کلیه بخشهای حاکمیتی باید کمک کنند. یکی از راهبردها این است که سازمان امور مالیاتی بازوی قدرتمندی برای تولید باشد. با تقاطع گیری حسابهای بانکی با طبقه دلال مقابله خواهیم کرد. اگر قصد داریم از تولید حمایت کنیم باید با این طبقه برخورد کنیم. البته متاسفانه فراریان بزرگ مالیاتی بعضا با نقابهای موجه با ما مقابله میکنند که ظاهر آنها بعضا مقدس است. برای حمایت از تولید با این طبقه مبارزه جدی خواهیم کرد.
سبحانیان با بیان اینکه موضوع جدی که دنبال میکنیم تکریم مودیان است، گفت: اگر به دنبال اداره کشور با مالیات هستیم حتما باید مالیات پردازان خود را تکریم کنیم. نمیشود که انتظار وصول مالیات داشته باشیم اما مودیان را تکریم نکنیم. این کار را با برگزاری میزهای خدمت، آموزش و همکاری با اتاقهای سهگانه دنبال میکنیم. باید سطح تمکین را در فعالان اقتصادی افزایش دهیم. یکی از مصادیق آن این است که بگوییم چه میزان از پروژههای عمرانی و سلامت با این پول انجام میشود.
رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تلاش کردیم تا با استفاده از ظرفیت تبصره ماده 100 بخشی از مودیان را از ارائه اظهارنامه معاف کنیم و حتی با ارائه اظهارنامه سیستمی، مالیات مقطوع را تعیین کنیم. نکته دیگر بحث بیعدالتی در امور مالیاتی است. برخی این بیعدالتی را میبینند و برای آنها نارضایتی ایجاد میشود. این امر محقق نمیشود مگر اینکه از نظام مالیاتی سنتی و فرد محور عبور کنیم و به سمت نظام مالیاتی هوشمند حرکت کنیم. تا زمانی که تشخیص مالیات بر عهده فرد باشد بیعدالتی وجود خواهد داشت.
وی اظهار کرد: بخشی از هوشمندسازی به سازمان امور مالیاتی بازمیگردد اما بخشی به خود فعالان اقتصادی مربوط میشود. تغییر این فضا نیازمند آموزش است. طی روزهای اخیر جلساتی را نیز با 60 شرکت دانشبنیان برگزار کردیم و تفکر ما این است که تا حد ممکن برون سپاری خدمات را داشته باشیم.
وصول 18 همت از محل فرار مالیاتی
رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد مقابله با فرارهای مالیاتی گفت: در سال 1401 سازمان امور مالیاتی 18 همت از محل فرار مالیاتی وصول کرده است. در 2 ماهه سال جاری نیز 8 همت وصولی از محل فرار مالیاتی داشتیم. هدف سازمان امور مالیاتی این است که مسیر های اصلی و گلوگاهها را در کنار استفاده از گزارشات مردمی شناسایی کند.
شناسایی 180 هزار حساب شخصی با رفتار تجاری/ حجم عجیب گردش مالی برخی اشخاص حقیقی
وی با بیان اینکه 180 هزار حساب شخصی با رفتار تجاری شناسایی شد، گفت: این افراد هیچ اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی نداشتند. حجم گردش وجوه آنها بسیار بالا بوده است. 64 همت حجم ورودی مالی 45 شخص حقیقی بوده است که در نظام مالیاتی پرونده نداشتند. نظام قرضالحسنه یک نظام مقدس است اما شاهد هستیم که برخی افراد از این نهاد سو استفاده میکنند. صندوق قرضالحسنه ای وجود دارد که 143 همت وردی دارد و یا صندوق دیگری 1200 پز دارد که قابل قبول نیست و این موارد باید شفاف شود.
شناسایی 520 هزار خودرو لوکس برای سال 1402/ حجم بالای معوقات قابل توجه است
سبحانیان در خصوص مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال 1400، 177 هزار خودرو لوکس شناسایی شده است که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است. از این رقم 770 میلیارد تومان وصول شده است. باید توجه داشت که مودیان امکان اعتراض دارند و سازمان به دنبال وصول مالیات است. در سال 1401، 263 هزار خودرو شناسایی و 2200 هزار میلیارد تومان مالیات تومان تعیین شد. از این رقم 20 میلیارد تومان مالیات وصول شده که علت آن این است که مالیات ها به تازگی به مودیان اعلام شده است. 520 هزار خودرو لوکس نیز برای سال 1402 شناسایی شده که به سرعت اقدامات مربوط را انجام خواهیم داد.
تشخیص دو هزار میلیارد تومان مالیات برای 45000 واحد خانه لوکس
وی در مورد مالیات بر خانههای لوکس نیز گفت: در سال 1400 حدود 12 هزار خانه لوکس شناسایی شده که بر اساس قانون بودجه باید 700 میلیارد تومان از این محل وصول میشده است. میزان مالیات تشخیصی از این تعداد خانه 392 میلیارد تومان تشخیص داده شده که 25 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401 نیز 45 هزار واحد خانه لوکس شناسایی شده که 2 هزار میلیارد تومان مالیات برای آنها تشخیص داده شده است. از این میزان شش میلیارد تومان مالیات محصول شده سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری مابقی آنهاست. درباره خانه های لوکس چالشی در خصوص اخذ داده های معتبر وجود دارد که در حال پیگیری آن با کمک سازمان ثبت و شهرداری ها هستیم.
ثبت 11 میلیون حساب تجاری در سازمان امور مالیاتی
وی در پاسخ به سوالی در مورد حساب های تجاری شناسایی شده گفت: در حال حاضر 11 میلیون حساب تجاری شناسایی شده که از این میزان 9 میلیون مربوط به اشخاص حقیقی و دو میلیون و 300 هزار حساب مربوط به اشخاص حقوقی است. البته در عمل این تعداد بیشتر است و سازمان امور مالیاتی به دنبال شناسایی حساب های شخصی با استفاده های تجاری است.
شناسایی 49 نفر با بیش از 20 خانه خالی
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر خانههای خالی گفت: ارائه اطلاعات مربوط به خانههای خالی تمام آن بر عهده وزارت راه است و سازمان امور مالیاتی وظیفه ای در این خصوص ندارد. در همین رابطه 300 هزار خانه خالی مربوط به سال 1400 به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که از این میزان 66 هزار واحد مربوط به افرادی است که دارای دو خانه خالی به بالا هستند. در همین رابطه 32000 مطالبه نام صادر شده که ارزش آنها به هزار و 400 میلیارد تومان میرسد. 646 پرونده از این تعداد قطع شده که ارزش آنها برابر با شش و نیم میلیارد تومان است. بنابراین در روزه خانه های خالی توپی در زمین سازمان نیست و به محض ارائه اطلاعات ما پیگیر وصول مالیات ها خواهیم بود. نکته دیگری که وجود دارد این است که 49 نفر به طور مشخص دارای 20 خانه خالی به بالا بودند دستور تمرکز بیشتر بر روی آنها و تعیین تکلیف فوری صادر شده است.
سهم 25 تا 30 درصدی اصناف در تولید ناخالص در عین سهم 6 درصدی در پرداخت مالیات
وی در پاسخ به سوالی در مورد سهم مالیات اصناف در مالیاتهای وصولی کشور گفت: سالهای سال است که به این موضوع پرداخته میشود و باید مشخص باشد که هر بخش اقتصاد چه سهمی از مالیات را به خود اختصاص داده است. بالغ بر 7 جلسه با صنوف برگزار شده است و رابطه خوبی با جامعه مشاغل وجود دارد. در همه استانها تکلیف کردیم که میز خدمت مستقر شود و ارتباط را به طور تنگاتنگ ادامه خواهیم داد. تقریبا 25 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی را جامعه اصناف تامین میکنند اما مالیات این حوزه کمتر از 6 درصد است. این فاصله منحصر در تعداد اندکی از افراد فعال در صنوف است. بخش عمده اصناف مربوط به مشاغل خرد و کوچک است. معتقد هستیم که که نباید به این بخش فشار تکلیف و مالیات وارد کنیم. بالغ بر 5 تا 6 درصد از مشاغل باید مالیات بالایی پرداخت کنند. ما باید اختلاف بین 30 درصد و 6 درصد را با یک شیب ملایم و معقول پر کنیم. به اصناف اعلام کردیم که از پس از دادهها برای تشخیص مالیات استفاده میکنیم و از فرآیند چانه زنی خارج شدیم.
موافقت سازمان امور مالیاتی با افزایش مالیات ارزش افزوده
رییس سازمان امور مالیاتی در مورد احتمال افزایش مالیات ارزش افزوده براساس برنامه هفتم توسعه گفت: ناظر به پیشنویس برنامه هفتم، رویکرد دولت کاهش بار مالیاتی بر تولید بوده است. در دنیا به سمت کاهش مالیات بر بنگاه و افزایش مالیات مصرف رفته است. ما فهرست بلند بالایی از معافیتها در ارزش افزوده داریم که اقلام سفره مردم از ارزش افزوده معاف است. در نتیجه افزایش مالیات ارزش افزوده هم زمان با کاهش مالیات بر تولید از نظر ما موثر است. البته باید توجه داشت که یکی از کارکرد های اصلی ارزش افزوده شناسایی حلقههای تولیدی و شفاف سازی است. اگر امروز به دنبال مقابله با فرار مالیاتی هستیم این است که میخواهیم از تولید حمایت کنیم. در همین رابطه برخی فضاسازی میکنند و گفته شد که یک بنگاه به دلیل بدهی مالیاتی تعطیل شده است. در همین موضوع اموال شخصی بدهکار مالیاتی را شناسایی کردیم که در شمال شهر تهران بود. در نتیجه سیاست قطعی ما حمایت از تولید است.
از همه استانها و مناطق مالیات اخذ میشود
سبحانیان با اشاره به اینکه طبق قانون از همه فعالیتهای اقتصادی در همه استانها مالیات اخذ میکنیم، گفت: برخی استانها سهم بسیار کمی از مالیات کشور دارند اما اینطور نیست که از یک بخش خاص مالیات اخذ کنیم.
عایدی سرمایه پشتوانهای برای مالیاتستانی از رمز ارزها
وی در پاسخ به سوالی در مورد وصول مالیات از حوزه رمز ارز گفت: طبق قانون از هر فعالیتی که درآمدی ایجاد کند مالیت اخذ میکند چه در حوزه رمز ارز و چه در حوزه های دیگر. اگر سامان درآمدزایی افراد را شناسایی کند مالیات آن را وصول میکند و یکی از اجزای مالیات برعایدی سرمایه نیز مربوط به حوزه رمز ارز است.
تاکید رییس سازمان امور مالیاتی بر کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی به یک درصد
رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از منظر اقتصادی سیاست بهینه حمایت از مصرفکنندگان را حلقه آخر میدانم، گفت: در عین حال اگر وضعیت به گونهای است که پایگاه اطلاعاتی خوبی وجود ندارد کشور نیاز دارد تا تصمیماتی را بگیرد. یکی از این تصمیمات این بود که مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی را به یک درصد کاهش دهیم.
قانون بدون ضمانت اجرا به نتیجه نمیرسد/ ضرورت همکاری پلیس در حوزه خودروهای لوکس
وی در پاسخ به سوالی در مورد علت وصولی پایین مالیات خودروهای لوکس، خانههای لوکس و خانههای خالی گفت: در حوزه مالیات بر خانههای لوکس، خالی و خودروهای لوکس مالیاتهای مربوط به سال 1401 به تازگی ابلاغ شده و هنوز فرصت برای پرداخت آنها وجود دارد. ضمن اینکه در حال همکاری با ارگانهایی که مسئولیت شناسایی دارند هستیم. به طور مثال باید همکاری نزدیکی با پلیس در حوزه شناسایی و ضمانت اجرای قانون در حوزه خودرو داشته باشیم. طبیعتاً بدون ضمانت اجرا قانون عملا اجرا نخواهد شد.