به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت یکی از الزامات حکمرانی در شرایط کنونی سهیم کرد مردم در مدیریت کشور و اقتصاد را به صورت مردمی مدیریت کردن است.
نباید در این میان رفتاری از دولت ها صورت گیرد که مردم هزینه ها کشور داری بیگانه باشند. به عبارتی مردم و افکار عمومی باید درگیر موضوعات مختلف حکومت داری شوند و گاها هزینه پرداخت کشورداری نیز باید از طرق مختلف بواسطه مردم داده شود.
اینکار می تواند از طریق مالیات نیز صورت گیرد. در دنیا تنظیم هزینه کرد کشورها معمولا از طریق میزان دریافت مالیات ها صورت می گیرد. موضوعی که البته نیاز دارد در نحوه دریافت آن نیز بین مردم با عدالت رفتار شود. از این رو درآمد مالیاتی پشتوانه محکمی است که در روزهای پرتلاطم، از اطمینان بخشی بیشتری برخوردار است. اینکه دشمن در موارد حساس از طریق تحریم بخواهد میزان درپامد کشور تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه رفتار استکباری خود را بر دشمن تحمیل کند، موضوعی است می تواند از تحریم وابسته سازی اقتصاد و مدیریت کشور به مالیات از این موضوع جلوگیری کرد.
از طرفی مالیات معیاری مهم برای توسعه و مدیریت یک کشور است. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برای تعیین اینکه دولت یک کشور چقدر منابع اقتصادی خود را درست هدایت میکند، به کار میرود. درآمدهای مالیاتی بالاتر به این معنی است که یک کشور میتواند برای بهبود زیرساختها، بهداشت و آموزش هزینه بیشتری بپردازد که کلید چشمانداز بلندمدت وضعیت اقتصاد و زندگی مردم یک کشور است.
نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی معیاری از درآمد مالیاتی یک کشور نسبت به اندازه اقتصاد آن است که با تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازهگیری میشود. این نسبت تصویری از درآمد مالیاتی یک کشور ارائه میدهد و همچنین دیدگاهی از جهت کلی سیاست مالیاتی و همچنین مقایسه بینالمللی بین درآمدهای مالیاتی کشورهای مختلف را امکانپذیر میکند.
طبق آخرین آمار بانک جهانی در سال ۲۰۲۱، دانمارک با ۴۶ درصد بالاترین درصد مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی را دارد. پس از آن فرانسه با ۴۵.۱ درصد در رتبه دوم قرار میگیرد. کویت با ۱.۴ درصد کمترین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را دارد.
طبق یک نظریه، با توسعه بیشتر اقتصادها و افزایش درآمد، مردم معمولاً چه در مراقبتهای بهداشتی، حملونقل عمومی یا آموزش، تقاضای خدمات بیشتری از دولت دارند. این نظریه توضیح میدهد که چرا نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به طور مثال در سال ۲۰۱۹ در اتحادیه اروپا، به طور متوسط ۴۱.۴ درصد و بسیار بیشتر از آسیا و اقیانوسیه، یعنی میانگین ۱۱.۹ درصد بود.
مالیات منبع درآمد مهمی برای اکثر کشورهاست. تقریباً در تمام کشورهای جهان، مالیات حدود ۵۰ درصد یا بیشتر از بودجه دولتی را تأمین میکند.
از آنجایی که جمعیت و اقتصاد کشورها بسیار متفاوت است، اندازهگیری کل درآمد مالیاتی برای مقایسه سیستمهای مالیاتی کشورها چندان کارساز نیست. اما استفاده از نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی یکی از مفیدترین راهها برای مقایسه سیستمهای مالیاتی در سراسر جهان است. هر چه این نسبت بیشتر باشد، نسبت پولی که به خزانه دولت میرود بیشتر میشود. پولی که اگر به درستی مدیریت شود، میتواند سلامت و شکوفایی بلندمدت را برای یک اقتصاد به ارمغان بیاورد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط صندوق بینالمللی پول، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشورها باید حداقل ۱۲ درصد باشد تا رشد اقتصادی خوبی را تجربه کنند.