بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۲۰

خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا؛ مقابله با تهران یا واگرایی با واشنگتن

به ادعای وال‌استریت ژورنال مقامات امارات شکایت خود از آمریکا درباره عدم اقدامات لازم در جلوگیری از توقیف کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس را به گوش مقامات این کشور رسانده‌اند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مدعی شده امارات در واکنش به عدم واکنش آمریکا به توقیف کشتی‌های تجاری توسط ایران در خلیج‌فارس از ائتلاف دریایی خاورمیانه به رهبری آمریکا خارج شده است. به ادعای وال‌استریت ژورنال مقامات امارات شکایت خود از آمریکا درباره عدم اقدامات لازم در جلوگیری از توقیف کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس را به گوش مقامات این کشور رسانده‌اند و ابوظبی واشنگتن را تحت فشار قرار داده است تا پس از توقیف دو نفتکش در خلیج عمان در هفته‌های اخیر اقدامات قاطع تری برای بازداشتن ایران انجام دهد.

* این روزنامه آمریکایی، موضع ایالات متحده در برابر اقدامات ایران را یک سرخوردگی دیگر برای شرکای آمریکا در خاورمیانه درباره امنیت خلیج‌فارس توصیف کرده، آبراهی که بیش از یک سوم نفت خام دنیا از آنجا عبور می‌کند. وال‌استریت ژورنال می‌افزاید، شیخ محمد بن‌زاید آل نهیان، امیر امارات بسیار از این موضوع ناراحت شده که تقاضایش برای صحبت با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا پس از توقیف کشتی از سوی ایران رد شده و آن را نشانه این دانسته که واشنگتن نگرانی‌های امارات را جدی نمی‌گیرد. مقامات آمریکا، اما می‌گویند، نگرانی‌های امارات را می‌فهمند و در حال رایزنی با شرکایشان در خلیج‌فارس هستند تا جلوی اقدامات ایران در توقیف کشتی‌های تجاری را بگیرند.

* وال‌استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات امارات مدعی شده، "در سال‌های اخیر اقدامات کافی از سوی آمریکا برای مقابله با حملات گروه‌های نیابتی ایران صورت نگرفته و این مسئله اعتماد آن‌ها به تعهد واشنگتن در منطقه را تضعیف کرده" و به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد، "امارات از اینکه واشنگتن پاسخی به توقیف دو نفتکش از سوی ایران در تاریخ ۲۷ آوریل و ۳ مه نشان نداده، خشمگین است".

* اما در بیانیه وزارت امور خارجه امارات در مورد خروج از ائتلاف دریایی بدون اشاره به چنین موضوعاتی آمده، در نتیجه ارزیابی مستمر ما از همکاری امنیتی موثر با همه شرکا، امارات دو ماه پیش از مشارکت خود در نیروی دریایی متحد خارج شد. در ادامه بیانیه نیز تاکید شده، امارات به تعهد خود برای تضمین ایمنی دریانوردی در دریا‌های خود به شیوه‌ای مسئولانه و مطابق با قوانین بین المللی ادامه می‌دهد.

* این ائتلاف دریایی متشکل از ۳۴ کشور است که واشنگتن هدف از آن را تضمین امنیت و مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی در مناطق دریای سرخ و خلیج‌فارس که از مهم‌ترین مسیر‌های کشتیرانی در جهان هستند، توصیف کرده است. مقر اصلی این ائتلاف دریایی در بحرین و نزدیک ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و فرماندهی مرکزی ایالات متحده قرار دارد. پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از شکاف در روابط میان امارات و ایالات متحده سخن گفته بودند. به عنوان مثال فوربس در تحلیلی نوشته بود که بعد از سعودی ممکن است امارات، از مدار متحدان ایالات متحده آمریکا خارج شود، زیرا امارات نیز مانند سعودی از بسیاری جهات از آمریکا الگوبردار کرده، اما از این پس ابوظبی برای منافع امارات تلاش خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات