صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۰۱

خاطرات درس‌آموز

«این پدیده‌ها و این فرآورده‌های تاریخ انقلاب را، تاریخ دفاع مقدّس را قدر بدانید؛ اینها را باید خیلی قدر دانست. بین مردم هم منتشر بشود.
این جوان‌های ما، نه جنگ را دیده‌اند، نه روایت درست و حسابی از جنگ شنیده‌اند؛ روایت درست، اینهاست؛ این کتاب‌هاست؛ هر چه می‌توانید کاری کنید که در دسترس جوان‌ها قرار بگیرد [تا] جنگ را بشناسند، بفهمند چه بود، چه اتّفاقی افتاد، و جمهوری اسلامی چیست؛ ملّت ایران چه کسانی هستند.»(1392/7/15)
سخنان رهبر معظم انقلاب درباره نقل خاطرات و رشادت‌های جوانان سرزمین در سخت‌ترین وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی یک آینده‌نگری و یک برنامه جامع خودسازی و جامعه‌سازی است. شهید جهان‌آرا می‌گفت: «جبهه آمدن نوعی خودسازی است. این میدان، بهترین میدان عمل برای شناخت فرد، خودش و جامعه‌اش است.» بنابراین، دقت و اهتمام به موضوع خاطرات هشت سال دفاع مقدس مصداق بارز درس ایستادگی است که ملغمه‌ای از شور و شعور را به همراه دارد. ضرورت حفظ خاطرات دفاع مقدس را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:
1ـ حفظ تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس: اولین ضرورتی كه اقتضا می‌كند خاطرات دفاع مقدس مكتوب شود، حفظ تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس است. دوران دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم از تجربیات ارزشمند است. این تجربیات به قیمت جان ده‌ها هزار رزمنده و مجاهد ایثارگر حاصل شده‌اند، بنابراین مكتوب كردن آنها می‌تواند تجربیات حاصل شده را از خطر نابودی محافظت كند.
2ـ انتقال دستاوردهای گرانسنگ به نسل‌های آینده: مکتوب کردن خاطرات، نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای حفظ خاطرات جبهه‌ و جنگ است. در صورت مكتوب نشدن خاطرات، در اثر گذشت زمان، آنها به بوته فراموشی سپرده می‌شوند و با درگذشت رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس، خاطرات نیز محو می‌شوند و در این صورت ما دیگر برای آیندگان نكته‌ای قابل ذكر در مورد تبیین دستاوردهای دوران دفاع مقدس نخواهیم داشت.
3ـ الگوبرداری از خاطرات دفاع مقدس برای نسل كنونی و آینده: مشكل جوانان عصر حاضر، بی‌هویتی و سردرگمی، اضطراب و پریشانی خاطر است. انسان عصر حاضر، خود را گم كرده است و نمی‌داند كه به كدام سو در حال حركت است. بشر امروز و فردا‌ـ به ویژه جوانان و نوجوانان‌ـ به دنبال الگوهایی مناسب و شایسته می‌گردند تا با الگو قرار دادن آنها احساس هویت و كرامت کنند. بهترین الگو در روزگار کنونی شهدا و جبهه‌ها هستند.
4‌ـ تجزیه و تحلیل علل پیروزی‌ها و شكست‌ها از لابه‌لای خاطرات: این خود مهم‌ترین علت حفظ خاطرات جنگ است. نیاز به فهم این موضوع در آشوب‌های چند ماه اخیر و حتی در وضعیت اقتصادی چند سال اخیر که چندان چشمگیر و قابل اعتنا نبود، به شدت احساس می‌شد. تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی، گسترش فرهنگ جبهه‌هاست تا بتواند قلب زخم دیده جامعه را احیا کند و همچون روزهای جبهه و جنگ درس ایثار و رشادت و میهن‌دوستی و غیرت را بر ذهن و فکر جوانان دیکته کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات