صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۱۴

ویتامین B6

پایگاه بصیرت / محبوبه‌سادات رضوی
ویتامین B6  در بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی، مانند گوشت، نخود، ماهی تن، ماهی سالمون، مرغ و انواع سیب‌زمینی‌ها یافت می‌شود.
 
خواص ویتامین B6/ ویتامین B6 در بیش از 100 واکنش آنزیمی در بدن نقش دارد. بدن برای سوخت‌وساز اسید‌های آمینه، تجزیه کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، رشد مغز و عملکرد درست سیستم ایمنی به این ویتامین نیاز دارد. به نظر می‌رسد، مصرف قرص ویتامین B6  و انواع دیگر مکمل‌های این ویتامین در کاهش حالت تهوع صبحگاهی در ماه‌های اول بارداری می‌تواند مؤثر باشد.
کمبود ویتامین B6  معمولاً با علایم زیر همراه است:  کم‌خونی، پوسته‌پوسته‌ شدن لب، ترک‌خوردن گوشه‌های دهان، ورم زبان، ضعف سیستم ایمنی، گیجی و افسردگی.
 
ویتامین B7 یا بیوتین/ ویتامین B7 یا بیوتین، که در بین ویتامین‌های گروه B به ویتامین H نیز معروف است، در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. تخم‌مرغ، گوشت قرمز، دانه‌های آفتاب‌گردان و ماهی سالمون از بهترین منابع ویتامین B7 به شمار می‌آیند.
 
خواص ویتامین B7/ بدن انسان برای تجزیه چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، ارتباط بین سلولی و همچنین تنظیم DNA به ویتامین B7 نیاز دارد. این ویتامین برای درمان ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها بسیار استفاده می‎شود که مؤثر بودن آن در تحقیقات معتبر علمی به اثبات نرسیده است. از آنجا که میزان مورد نیاز روزانه ویتامین B7 بسیار کم است، کمبود آن هم بسیار نادر است. با این‌حال، افراد دچار کمبود ویتامین B7 معمولاً علایم زیر را تجربه خواهند کرد:
نازک ‌شدن مو، پوسته‌پوسته ‌شدن اطراف چشم، بینی و دهان، شکنندگی ناخن‌ها، افسردگی و خستگی.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات