«ناامیدسازی» از ارکان مهم جنگ نرم به شمار میآید که دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی سالیان متمادی است برای ضربه زدن به ملت ایران از آن بهره میگیرند. آنها از طریق جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی برنامههای خود را عملیاتی میکنند که یکی از مصادیق مهم این جنگ ترکیبی، جنگ رسانهای است. رسانههایی که در اختیار نظام سلطه و استکبار جهانی هستند، واجد پیشرفتهترین فناوریهای روز دنیا هستند که دول مستکبر از یکسو برای کنترل، جهتدهی و هدایت افکار عامه مردم در کل جهان و از سوی دیگر برای اجرای عملیات روانی خود علیه ملتها و تضعیف دولتهای مستقل از رسانهها استمداد میگیرند. تغییر رژیمهای سیاسی در کشورهایی، چون لهستان، گرجستان، چک، اسلواکی، قرقیزستان و اوکراین از بارزترین شیوههای آمریکا در ایجاد دگرگونی سیاسی بدون بهرهگیری از جنگ سخت و خشونتآمیز بوده است. در واقع، این کشور تنها با تکیه بر جنگ نرم و از طریق ابزار رسانه، توانسته است منتج به تغییر در افکار و اذهان جامعه هدف و منجر به مشروعیتزدایی ازحکومتها شود که بهوسیله بسترهایی، چون جنبشهای مردمی و بیثباتسازی و ایجاد هرج و مرج قدرت سیاسی در کشورهای مذکور به نفع امپریالیسم تغییر یافته است. نکته تأملبرانگیز اینکه رسانههای معاند غالباً براساس تحلیلهای منصفانه اخبار را انتقال نمیدهند. آنها به طور معمول بخشی از اخبار را برجسته کرده و بخش دیگری را کمرنگ جلوه میدهند و با وقاحت دیگران را به پنهانسازی حقیقت متهم میکنند. در حالی که رذیلانهترین پنهانکاریها در طول تاریخ از طریق دستگاههای تبلیغاتی نظام سلطه صورت گرفته است. نحوه تأثیرگذاری جنگ رسانهای، از جمله تأثیر رفتاری، تأثیر شناختی و تأثیر عاطفی با هدف تغییر حاکمیت سیاسی صورت میگیرد. عامل تأثیرگذار عاطفی شامل جذابیتهای تصویری، جنسی و هیجانی است. تأثیرگذاری شناختی از طریق تکنیکهای رسانهای و خبری بر افکار عامه مردم، نخبگان و مسئولان و در جهت تغییر افکار آنان صورت میگیرد. پس از آن تأثیرگذاری رفتاری با پذیرش و درک مضامین جنگ رسانهای و به منظور تغییر رفتار حاکمان سیاسی شکل میگیرد. ماحصل همه موارد به تغییر حاکمیت سیاسی به وسیله شورش و هرج و مرج منتهی خواهد شد که از مهمترین مصادیق آن انقلابهای رنگی و مخملی طی دو دهه گذشته بوده است. راهبرد اصلی و هدف استراتژیک دشمنان نظام مقدس، به ویژه در سالهای اخیر، ناامید کردن اقشار گوناگون مردم، به ویژه جوانان و نخبگان کشور بوده است که همواره در تلاش بودهاند با بزرگنمایی مشکلات و معضلات و برجستهسازی کاستیها و سوءمدیریتها، دستاوردهای بیشمار جمهوری اسلامی را کوچک جلوه دهند که نظریه برجستهسازی «برنارد کوهن» مؤید این مسئله است. رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند: «سیاست تبلیغی در رسانههای دشمن و فعالترین برنامههای آن، مأیوسسازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیتها، پنهان کردن جلوههای امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است... .»
جمعبندی
رسانههای معاند در راستای اهداف از قبل طراحی شده سعی در ناامیدسازی مردم دارند که وارونهسازی و سیاهنمایی حقایق، نشان دادن قسمتی از واقعیت، برجستهسازی حاشیهها و انعکاس اخبار مطابق گفتمان مورد نظر و سایر تکنیکهای عملیات روانی از مهمترین راهبردهای این رسانهها به شمار میآید. از همین رو است که رهبر معظم انقلاب برای مقابله با جریان رسانهای دشمن بر ارائه روایت اول و صحیح از وقایع برای افکار عمومی، بهویژه جوانها تأکید دارند.